شناسهٔ خبر: 7527 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

سرهنگ افشاری رئيس مركز بسيج وزارت راه و شهرسازی:

سوم خرداد روز سرنوشت‌ و حماسه است/ همکاری قرارگاه خاتم در بازسازی بافت فرسوده/ توان‌ نظامی ايران ابرقدرت‌ها را پای ميز مذاكره نشاند

عليرضا افشاری فرمانده مركز بسيج وزارت راه و شهرسازی با اشاره به كشته و زخمی شدن بيش از ۱۸ هزار نيروی بعثی در عمليات آزادسازی خرمشهر گفت: امروز نيز جوانان ما همانند دوره دفاع مقدس جان خود را پای دفاع از ارزش‌ها می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به مناسبت فرارسيدن سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر و عمليات غرورآفرين عمليات بيت المقدس با سرهنگ عليرضا افشاري فرمانده مركز مقاومت بسيج وزارت راه و شهرسازي گفتگويی ترتيب داده‌ايم كه در ادامه می‌آيد:

* پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: با توجه به فرارسیدن سالگرد آزادسازی خرمشهر و روز سوم خرداد، لطفا پس از شرح مختصر اهمیت این روز در تاریخ دفاع مقدس، برنامه‌های مرکز بسیج وزارت راه و شهرسازی را در این روز توضیح دهید.

- سوم خرداد روزي سرنوشت‌ساز و حماسي است. در اين روز، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بعد از ۱۹ ماه خرمشهر مظلوم را از اشغال رژيم سفاك بعثي با رشادت و جان بركفي رزمندگان اسلام آزاد كرد. قبل از آزادسازي خرمشهر، كشورهاي مرتجع منطقه نظام مقدس جمهوري اسلامي را به رسميت نمي‌شناختند اما با آزادسازي خرمشهر همه متوجه شدند كه اين نظام شكست‌ناپذير است. آزادسازي خرمشهر دستاوردهاي ديگري هم داشت از جمله اينكه كشورهاي منطقه، موقعيت سياسي و نظامي ايران را پذيرفته و قطعنامه‌هايي را به تصويب رساندند كه توسط سازمان‌ملل نيز به اجرا گذاشته شد، تا ايران را تحت‌فشار قرار دهند اما همه آنها نقش بر آب شد.

در زمان جنگ، خرمشهر به عنوان مركز جنگ ايران و عراق به شمار مي‌آمد؛ به همين خاطر، صدام تبليغات وسيعي را در مورد خرمشهر انجام داده بود و استحكامات و تجهيزات و نيروي انساني بسيار زيادي را به كار گرفت تا اين منطقه و به عبارتي خونين شهر را بتوانند حفظ كند. رزمندگان اسلام توانستند در سه مرحله تصميمات آنها را خنثي كنند. اين عمليات از دهم اريبهشت سال ۶۱ آغاز شد و خرمشهر كه در زمان اشغال خونين شهر ناميده مي شد طی سه مرحله در سوم خرداد همان سال آزاد شد.

آثار و بركات اين پيروزي باعث شد تا شرايط سياسی، اقتصادی و اجتماعی ايران به نوعي تغيير كند بدين معنا كه انسجامي در نيروهاي مسلح و سياسي به وجود آمد و بركات بسيار زيادي داشت. حضرت امام (ره) در فرمان تاريخي خود نيز به آن تاكيد داشت كه خرمشهر را خدا آزاد كرد، اين مسئله نشان داد كه با توكل به خداوند مي‌توان به پيروزي‌هاي بزرگ دست يافت.

* مشخصا از برنامه‌هاي بسيج وزارت راه و شهرسازي براي امروز (سوم خرداد) بفرماييد؟

- همه‌ساله اين روز را با برگزاري سلسله نشست‌ها و سخنراني‌ها گرامي مي‌داريم. امسال نيز به روال سال‌هاي گذشته، برگزاري نمايشگاه كتاب و مسابقات ورزشي، همچنين همايشي با سخنراني دكتر هاشمي دبير طرح بينش مطهر (آثار شهيد مطهري) با موضوع بيداري‌اسلامي و دكتر جواني مشاور سياسي نماينده ولي‌فقيه در سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي با موضوع تحولات منطقه را برگزار مي‌كنيم. در سطح پايگاه‌ها و سازمان‌ها نيز سلسله برنامه‌هايي در جريان است.

* بسیج سازندگی از نهادهای تاثیرگذار سپاه پاسداران است؛ آیا همکاری‌ و تعامل مناسبی میان بسیج وزارت راه و شهرسازی و بسیج سازندگی در خصوص فعالیت‌های عمرانی اعم از ساخت راه و مسکن برای اقشار مستضعف و استان‌های محروم وجود دارد؟

- قرارگاه سازندگي در سال ۷۹ با فرمان مقام معظم رهبري شكل گرفت و حركت‌های جهادي اين قرارگاه نيز از همان سال‌ها آغاز شد. فقرزدايي در تمامي مناطق كشور به ويژه در مناطق دورافتاده و حاشيه‌اي از اهداف اين قرارگاه بوده است و از جمله كارهاي مهم اين قرارگاه نيز ساخت راه‌ها و مسكن براي تمامي مناطق كشور به ويژه مناطق محروم، همچنين ايجاد اشتغال بوده كه با موفقيت نيز تا به امروز انجام‌شده و در حال انجام است. بسيج نيز در اين راستا اقداماتی نظير ساختن مساجد، حسينيه، حمام، راه و كشيدن برق، لوله كشي آب را براي مناطق مختلف به ويژه محروم در دستور كار دارد.

همچنين در سال ۹۳ تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء و شركت عمران و بهسازي شهري ايران در خصوص بازسازي بافت‌هاي فرسوده به امضا رسانديم. مقدمات كار انجام شده كه در تمامي آنها زلزله خيز بودن مناطق مختلف كشور نيز مورد توجه قرار گرفته است.

* در حوزه تامین مسكن به ویژه مسکن در مناطق محروم اين همكاری و اقدامات چگونه بوده است؟

- گروه‌هاي جهادي بسيج در مناطق محروم براي افراد بي‌بضاعت كارهاي خوبي انجام داده‌اند و همه اينها از طريق اين همكاري مهيا شده است كه بخشي از اين اقدامات با اعتبارات دولتي و بخشي نيز توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء انجام مي‌شود. استان‌هاي جنوبي و شرقي نيز بيشترين ميزان سازندگي را به خود اختصاص داده‌اند. حركت‌هاي جهادي بسيج در تابستان، فعاليت‌هاي عمراني و ساخت و ساز در مناطق محروم دستاورد اين همكاري است.

* با توجه به نزدیکی سوم خرداد و پاسداشت شهدای هشت‌سال دفاع مقدس و از سوی دیگر سخنان اخیر رهبر‌ معظم‌ انقلاب و رئیس‌جمهور محترم در زمینه زمینگیر‌شدن کسانی که بخواهند به ایران حمله کنند، در خصوص نقش بسیجیان در دفاع از مرزهای آبی، خاکی و هوایی جمهوری‌اسلامی‌ایران توضیحاتی ارائه فرمایید.

- بسيج نيروي مردمي بالقوه‌اي است كه با فرمان امام خميني (ره) آغاز به كار كرد. بسيج از زمان تشكيل تا به كنون در هر صحنه‌اي كه نياز بوده حضوري فعال و خودجوش داشته و دارد. در اين زمينه نيز بسيج آمادگي كامل دارد تا تحت فرامين مقام‌معظم‌رهبري هرگونه اقدام و حركتي را كه به نفع نظام باشد انجام دهد تا از حريم مرزهاي ايراني در حريم آبي، دريايي، هوايي و زميني انجام وظيفه كند.

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ؛ «و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌هاى آماده بسیج کنید». معتقدم اگر بخواهيم كشورمان آسيب نبيند بايد هميشه مجهز باشيم تا دشمن جرات حمله به خود ندهد، تا به امروز نيز اينگونه بوده است. در حال حاضر شرايط ما به گونه‌اي است كه ما با دشمنان خود در خارج از ايران مبارزه مي‌كنيم. اينها عظمت نظام‌مقدس‌ جمهوري‌ اسلامي و نيروي خودجوش و مردمي بسيج بوده است. مقام‌معظم‌رهبري نيز در سخنان اخير خود راجع به بحث هسته‌اي و ممانعت از هرگونه مصاحبه با محققان ايراني در مراكز نظامي نكاتي را ايراد كردند كه سرلوحه كارهاي ما قرار دارد و آن هم اينكه ما اهل مذاكره هستيم اما زيربار حرف زور نمي‌رويم. همچنين طبق فرمايشات مقام معظم رهبري ما به هيچ عنوان اجازه دخالت نيروهاي بيگانه را نمي‌دهيم.

در حال حاضر، در شرايطي هستيم كه مي‌توانيم حرف خود را در دنيا به كرسي بنشانيم و دشمن به هيچ عنوان اين قابليت و ظرفيت را ندارد تا كشور را تحت فشار بيشتري قرار دهد. هرچند تاكنون هرچه در توان داشته را انجام داده اما موفق نشده است. قدرت‌هاي جهاني امروز هم كه پاي ميز مذاكره نشسته‌اند به دليل ناتواني در رويارويي نظامي با ايران بوده است؛ وگرنه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، آنها تمامي تلاش خود را به كار بردند تا نظام مقدس جمهوري اسلامي را شكست دهند كه موفق نشدند.

* صحبت پاياني ...

- امروز بسيج بعنوان سرباز ولايت، يك سازمان مردم‌نهاد فعال و يك فرهنگ متعالي در تمام عرصه‌هاي علمي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، سازندگي، نظامي و بطور كلي در هر ميداني كه نظام و كشور به آن نياز داشته باشد، با تابعيت از فرامين مقام عضام ولايت آمادگي هرگونه اقدام و جانفشاني در حفظ ارزش‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را داراست. به بياني ديگر، تفكر و فرهنگ بسيجي در همه عرصه‌ها نياز كشور است. ايران براي حضور قدرتمندانه در عرصه‌هاي مختلف ملي، بين‌المللي، حفظ اقتدار، صلابت نظام، پيشرفت و توسعه در بخش‌هاي گوناگون به تفكر و انديشه بسيجي نيازمند است./

نظر شما