شناسهٔ خبر: 75364 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

امارات A۳۵۰ را جایگزین A۳۸۰ در سفارش‌های خود کرد

پایان رسمی عصر چهار موتوره‌ها/ تبدیل A۳۸۰ به جت شخصی

َA380 با لغو سفارش ایرباس A۳۸۰ از سوی هواپیمایی امارات و جایگزینی رسمی این سفارش با A۳۵۰، شرکت هواپیمایی ایرباس اعلام کرد تولید این هواپیما را در سال ۲۰۲۱ متوقف خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هواپیمایی امارات، امروز در جریان نمایشگاه هوایی دوبی، با سفارش ۵۰ فروند ایرباس A۳۵۰-۹۰۰ رسما سفارش خود برای «ایرباس» A۳۸۰ را باطل کرد.

سایت «فلایت گلوبال» در این رابطه نوشت: امارات پیش از این اعلام کرده بود که با سفارش ۷۰ هواپیمای پهن‌پیکر از ایرباس شامل ۳۰ فروند A۳۵۰-۹۰۰ و ۴۰ فروند A۳۳۰-۹۰۰، سفارش ۳۹ فروند ایرباس A۳۸۰ خود را باطل خواهد کرد. این تغییر برنامه، به معنای کاهش ناوگان برنامه ریزی شده A۳۸۰ امارات از ۱۶۲ فروند به ۱۲۳ فروند بود.

رییس هیات مدیره شرکت امارات، «شیخ احمد بن سعید آل مکتوم» اعلام کرد که این سفارش، به معنای کاهش سفارش A۳۳۰-۹۰۰ نیز خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هواپیمایی امارات بزرگترین کاربر ایرباس A۳۸۰ در جهان است و اکنون ۱۱۳ فروند از این هواپیما را در اختیار دارد و در انتظار دریافت ۱۰ فروند دیگر است. پیشتر امارات ۳۹ فروند دیگر از این هواپیما را نیز سفارش داده بود، اما بعدتر اعلام کرد این سفارش را با سایر هواپیماهای پهن پیکر ایرباس جایگزین خواهد کرد.

لغو سفارش «سوپر جامبو» از سوی امارات، به معنای شکست ایرباس در تولید این هواپیما تلقی شد و امروز نیز، مدیر ارشد اجرایی شرکت ایرباس اعلام کرد که تولید این هواپیما متوقف خواهد شد. 

به گزارش سایت «سیمپل فلایینگ»، «تام اندرس» گفت: «در نتیجه این تصمیم، سفارش باقی مانده قابل توجهی برای A۳۸۰ باقی نمی‌ماند. بنابراین با وجود تلاش‌ها برای فروش به سایر ایرلاین‌ها در سال‌های اخیر، دیگر دلیلی برای ادامه تولید این هواپیما وجود ندارد.»

بنا بر اعلام شرکت ایرباس، تولید «غول آسمان‌ها» در سال ۲۰۲۱ پس از تحویل سفارش‌های باقیمانده شرکت امارات متوقف خواهد شد.

ایرباس A۳۸۰ اکنون بزرگ‌ترین هواپیمای تجاری جهان است که قابلیت حمل بیش از ۸۰۰ مسافر در یک کلاس و ۵۵۰ مسافر در سه کلاس را دارد و از معدود هواپیماهای در حال تولید در جهان است که از چهار موتور (به جای دو موتور) بهره می‌برد. این به آن معنی است که مصرف سوخت این هواپیما از سایر هواپیماها بیش‌تر است. از سوی دیگر ظرفیت بالای این هواپیما، عملا به دردسری برای ایرلاین‌ها تبدیل شده است، چراکه پر کردن این هواپیما از مسافر کار راحتی نیست و پرواز با تعداد کمتر مسافر نیز صرفه اقتصادی ندارد. از این رو بسیاری از کاربران این هواپیما در سال‌های اخیر اقدام به توقف پرواز این هواپیما و ارجاع آن به شرکت سازنده کرده اند.

حال به نظر می‌رسد که شرکت ایرباس، به دنبال راهکاری برای مدیریت ناوگان ارجاعی A۳۸۰ است. این شرکت پیشتر اقدام به ایجاد یک بازار دست دوم برای فروش سوپرجامبوهای مرجوعی خود کرده بود. اما اکنون شواهد حاکی از آن است که ایرباس قصد دارد این هواپیماها را تبدیل به جت‌های شخصی تجاری کند.

به گزارش «سیمپل فلایینگ»، مدیر بازاریابی ایرباس، «دیوید ولوپیالی» در این رابطه گفت: « امروز A۳۸۰ عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و این امکان وجود دارد که یک جت تجاری شخصی بر مبنای این هواپیما توسعه یابد.»

در هر صورت، سفارش امروز شرکت هواپیمایی امارات، به معنای پایان رسمی تولید ایرباس A۳۸۰ بود. از آنجا که اقبال به بویینگ ۷۴۷ به عنوان دیگر پرنده پرفروش چهار موتوره در جهان کاهش یافته و تولید چهار موتوره‌هایی چون ایرباس A۳۴۰ نیز متوقف شده است، به نظر می‌رسد این اتفاق، پایان تولید چهار موتوره‌ها در جهان هوانوردی را رقم بزند.