شناسهٔ خبر: 75425 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر:

فاز ۳ بندر شهیدرجایی از ابر پروژه‌های دریایی کشور است

محمدرضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بهره برداری از پروژه فاز ۳ بندر شهید رجایی ۲,۱ میلیون TEU به ظرفیت کانتینری این بندر اضافه می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضااله یار در خصوص آخرین وضعیت پروژه فاز ۳ بندر شهیدرجایی، اظهار کرد: پروژه فاز ۳ بندر شهیدرجایی یکی از ابر پروژه های ساخت و ساز بندری و دریایی کشور است که پیچیدگی های خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: اتفاق خوشایند در مورد پروژه مذکور این است که عموم فعالیت های مربوط آن در حوزه های طراحی، مهندسی و ساخت توسط متخصصان داخلی انجام می شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه خوشبختانه تجهیزات مورد نیاز این پروژه که در داخل کشور وجود نداشت تامین شده و ساخت و سازهای مربوط به آن در حال انجام است، بیان کرد: با توجه به نوسانات قیمت و هزینه های پروژه، چالش های جدی در مسیر کار وجود داشت اما با عزم جدی و نگاهی ملی مشکلات و موانع مرتفع و فعالیت ها در حال پیشبرد است.

اله یار با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مرحله اول پروژه فاز ۳ بندر شهیدرجایی که مربوط به بهره برداری از ۸۰۰ متر اسکله است، در صورت نبود مشکل تا پایان سال جاری به سرانجام می رسد، گفت: عملا برای اینکه بتوانیم از سرمایه گذاری انجام شده به نحو مطلوب استفاده کنیم و مانع از استهلاک انرژی شویم، تصمیم گرفتیم پروژه را به صورت همزمان آغاز نکرده و پس از اتمام یک مرحله سراغ مرحله بعدی رفته تا اینگونه با بهره برداری از یک مرحله بتوانیم امکان پهلوگیری کشتی ها را فراهم کرده و از قابلیت ایجاد شده استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اعضای درگیر در این پروژه هفته ای چندین جلسه فنی را برگزار می کنند تا در مباحث اجرایی و فنی مشکلی پیش نیاید، گفت: در حال حاضر پروژه به صورت سه شیفت در حال انجام است و به صورت شبانه روزی فعالیت ها انجام می شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه، اعلام کرد: کل پروژه حدود ۲۵ درصد پیشرفت داشته و پیشرفت مرحله یک این پروژه نیز از این میزان بیشتر است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، اله یار با بیان اینکه یکی از شاخص های بنادر توسعه یافته امکان پذیرش شناورهای بزرگ مقیاس است، اظهار کرد: بندر شهیدرجایی بزرگترین بندر کانتینری کشور محسوب می شود و سهم قابل ملاحظه خود را در تجارت ملی و منطقه ای دارد، بنابراین اگر بتوانیم ظرفیت این بندر را ارتقاء بخشیم  قابلیت رقابت پذیری آن را در سطح بین الملل افزایش داده ایم.