شناسهٔ خبر: 7546 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

واکنش سازمان هواپیمایی ایران نسبت به بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا/ برای ثبت ناوگان خریداری شده منتظر اجازه هیچ کشوری نمی‌مانیم

 ایرباس ۶۰۰-۳۴۰ سازمان هواپیمایی کشوری ایران نسبت به بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه «۹ فروند هواپیمای خریداری شده توسط ماهان، بر اساس تحریم‌های آمریکا قابل مصادره هستند» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دقیقا ۱۴ روز پیش بود که وزیر راه و شهرسازی از ورود ۹ فروند هواپیمای از نوع ایرباس به ناوگان کشور در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه امسال خبر داد که مدل آنها ۲۰۰۳ به بالا است.

در همان  زمان حمید حبیبی معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته بود: «این هواپیماها در سه فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد فرود آمدند که این ۹ فروند، ۷ فروند هواپیمای ایرباس ۶۰۰-۳۴۰، یک فروند ایرباس ۳۰۰-۳۴۰ و یک فروند ایرباس ۳۲۱ است.»

ورود این تعداد هواپیما به صورت یکجا آن هم در شرایط تحریم بی‌نظیر بود؛ در شرایطی که حتی در بسیاری از فرودگاه‌های اروپایی حتی از باد کردن چرخ‌های هواپیماهای ایرانی امتناع می‌شود. اما این خبر به حدی مهم و حائز اهمیت بود که وزارت خزانه داری آمریکا به آن واکنش نشان داد به طوریکه ایران را به مصادره هواپیماهای خریداری شده تهدید کرد؛ حتی وزارت خزانه داری آمریکا دو شرکت عربی که در عراق و امارات مستقرند و مالک یکی از این شرکت‌ها را به اتهام کمک در خرید هواپیمای مسافربری دست دوم توسط ایران، تحریم کرد.

همچنین در بخشی دیگر از این بیانیه، واشنگتن تهدید کرده است که ۹ فروند هواپیمای خریداری شده توسط ماهان، بر اساس تحریم‌های آمریکا قابل مصادره هستند، که این امر به نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، فعالیت این هواپیماها در خطوط بین‌المللی را با ریسک مواجه می‌کند.

اما در همین زمینه سازمان هواپیمایی کشوری نیز واکنش نشان داد به طوریکه معاون عملیات هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری، ادعای اخیر دولت آمریكا مبنی بر جلوگیری از فعالیت ناوگان هوایی جدید كه وارد كشور شده است را نقض صریح مقررات بین المللی دانست و گفت: جلوگیری از فعالیت هواپیماهای جدید الورود نقض صریح مقررات بین المللی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمد خداكرمی در پاسخ به اظهارات اخیر دولت آمریكا گفت: اصولا طبق مفاد حقوق بین الملل كه حدود صلاحیت دولت‌ها را مشخص می‌كند اعمال صلاحیت بر افراد و شركت های تجاری از سوی یك دولت منوط به احراز عنصر ارتباط میان آن شخص و دولت مدعی است كه در این خصوص ادعای كشور آمریكا مبنای واقعی در اصول مسلم حقوقی ندارد.

وی با بیان اینكه ادعای اخیر دولت آمریكا در كنار سایر اقدامات صورت گرفته از سوی این كشور همچون تحریم علیه شركت های ایرانی مغایر حقوق بین الملل قلمداد می شود، افزود: به استناد ماده 4 كنوانسیون شیكاگو كه دولت آمریكا نیز متعهد به آن است كشورهای متعاهد موافقت كرده اند تا از هواپیمای كشوری برای انجام مقاصد مغایر با این كنوانسیون استفاده نكنند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری در ادامه تصریح كرد: در ماده 33 این كنوانسیون نیز كشورهای عضو تعهد كرده اند كه ناوگان هوایی كه در یك كشور عضو به ثبت رسیده به رسمیت شناخته و به استناد ماده 44 از تبعیض بین كشورهای متعاهد خودداری كرده و به طور كلی شئون مربوط به هوانوردی كشور را توسعه دهند.

خداكرمی همچنین گفت: اقدام كشورمان در ورود و ثبت این ناوگان در راستای اصل مسلم تساوی كشورها در اعمال حاكمیت و استقلال كشورها بوده و برای استفاده از این حق قانونی خود، هیچوقت منتظر اجازه سایر دولت ها نخواهیم بود.

نظر شما