شناسهٔ خبر: 75461 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

منشاء زلزله ۴.۲ مرز کهکیلویه و بویراحمد در لیکک ناشی از گسل «پیشانی کوهستان» است

وزیر راه و شهرسازی از ۱۰ روستای زلزله‌زده سراب بازدید کرد رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه منشاء زلزله ۴.۲ مرز کهکیلویه و بویراحمد در ۱۸ کیلومتری لیکک ناشی از فعالیت گسل «پیشانی کوهستان» است، گفت: تاکنون خسارتی از زلزله ۴.۲گزارش نشده است.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری به تشریح جزئیات زلزله‌ای که با بزرگی ۴.۲در مرز استان‌های کهکیلویه‌و‌بویراحمد و خوزستان حوالی لیکک در ساعت ۱۴:۲۷ رخ داد، پرداخت.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله در ۱۸ کیلومتری شهر لیکک در استان کهکیلویه و بویراحمد در ساعت ۱۴:۲۷ رخ داد که هم‌مرز با استان خوزستان است و از نظر جمعیتی، تعداد کمی جمعیت در این منطقه ساکن هستند.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه روستاها و آبادی‌های متعددی در حوالی زلزله بوده‌اند، افزود: تاکنون خسارتی از زلزله ۴.۲گزارش نشده است.  

وی توضیح داد: نزدیک‌ترین روستا به رومرکز این زلزله، روستای بیدسر در استان کهکیلویه‌و‌بویر احمد است. همچنین، روستاهای دیگری نیز در این رومرکز وجود دارند که از نظر جمعیتی بزرگترین روستای حوالی این رومرکز زلزله، روستای خارستان است.

بیت‌اللهی گفت: منطقه به جهت کوهستانی بودن و مورفولوژی ناهموار، منطقه سردسیری است. اما با توجه به بزرگی ناچیز زلزله، به نظر می‌رسد خرابی ناچیزی در روستاها رخ داده باشد که موارد در دست بررسی قرار دارد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: این زلزله در نزدیکی گسل‌های زاگرس واقع است و گسلی که در امتداد مرکز این زلزله است تحت‌عنوان گسل «پیشانی‌کوهستان» است که به سمت شمالغرب تا غرب استان کرمانشاه گسترده شده که زلزله ۷.۳ استان کرمانشاه در سال ۹۶ ناشی از فعالیت این گسل بوده است.

وی اعلام کرد: این زلزله چون کوچک است احتمال دارد پس‌لرزه‌های خفیفی با تعداد کم داشته باشد. چنین رخدادهایی در این منطقه امری طبیعی است و معمولا هر از چندی این قبیل زلزله‌ها در منطقه رخ می‌دهد.