شناسهٔ خبر: 75506 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد

تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به یک مرکز مالی بین المللی/ثبت ۱۶ شرکت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی

نشست هم اندیشی بانک، بیمهوبازار سرمایه در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به یک مرکز مالی بین المللی در دستور کار قرار دارد، گفت: از زمان آغاز به کار منطقه آزاد شهر فرودگاهی، ۱۶ شرکت در این مجموعه ثبت شده و ثبت ۳۰ شرکت دیگر در حال طی مراحل اداری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شامگاه گذشته نشست هم اندیشی بانک، بیمه و بازار سرمایه برای تشکیل بازار مالی بین المللی با حضور فعالان اقتصادی کشور در هتل فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این نشست علی رستمی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، حسین تاجیک، مجری منطقه آزاد این مجموعه، معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارآفرینان و مدیران بانکی و بیمه ای کشور حضور داشتند.

رستمی در این نشست، به ارائه خلاصه ای از تاریخچه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: در دوره جدید، با دستور وزیر راه و شهرسازی، تکمیل پروژه های نیمه تمام شهر فرودگاهی از جمله منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در این مجموعه در دستور کار قرار گرفته و تبدیل این مجموعه به یک هاب لجستیک و مرکز مالی بین المللی با جدیت دنبال می شود.

وی ادامه داد: به این منظور، طرح جامع شهر فرودگاهی با مشارکت یک شرکت مشاور خارجی و سه شرکت داخلی، به منظور انتقال دانش به داخل کشور تهیه و تصویب شد. این طرح در سه فاز ۵ ساله، ده ساله و ۱۵ ساله طراحی شده است و بناست که پس از ۳۰ سال و اجرای کامل این سه فاز، شهر فرودگاهی بتواند ماموریت خود در تبدیل به هاب اول منطقه در حمل بار و هاب دوم منطقه در جابجایی مسافر را تکمیل کند.

​تکمیل پروژه های فاز اول طرح جامع

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه اجرای فاز اول طرح جامع با جدیت انجام می شود، گفت: افتتاح ترمینال سلام، برقراری پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) و آغاز به کار منطقه آزاد اقتصادی از جمله ماموریت های فاز اول طرح جامع بود که در سال جاری تکمیل شده اند. همچنین راه اندازی منطقه ویژه تجاری نیز در شش ماهه دوم سال جاری در دستور کار قرار دارد.

رستمی به افتتاح محدوده پیشران منطقه آزاد اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با حضور رییس جمهور اشاره کرد و گفت: این مجموعه اکنون به عنوان هشتیمن منطقه آزاد در کشور آغاز به کار کرده است. در مدت کوتاهی که از آغاز به کار منطقه آزاد گذشته، ۱۶ شرکت در این منطقه ثبت شده و ثبت ۳۰ شرکت دیگر نیز در حال طی مراحل اداری است.

وی ادامه داد: مذاکرات گسترده ای برای جذب سرمایه داخلی و بین المللی در منطقه آزاد در جریان است که بخشی از این مذاکرات اکنون به انعقاد تفاهم نامه منجر شده است. اکنون زیرساخت های نرم افزاری برای جذب سرمایه در این منطقه اجرا و بستر برای فعالان حوزه سرمایه گذاری فراهم شده است. 

این مدیر ارشد صنعت هوانوردی کشور با اشاره به اهمیت گزینش الگوی مناسب برای تبدیل شهر فرودگاهی به یک مرکز مهم مالی و اقتصادی جهانی گفت: محدودیت هایی که امروز وجود دارد، در آینده از بین می رود. بنابراین مهم است که سنگ بنای این مرکز درست گذاشته شده تا در آینده بتواند نقش خود را در بازارهای بزرگ جهانی به درستی ایفا کند. مهم است که این مرکز بتواند در شرایط فعلی از ظرفیت ها و امکانات موجود، حداکثر استفاده را ببرد.

وی افزود: اکنون امکان اشتباه و شروع از اول وجود ندارد. بنابراین پیشکسوتان و کارشناسان اقتصادی را گرد هم آوردیم تا بتوانیم با هم اندیشی، الگوی مناسب را برای تبدیل شهر فرودگاهی به یک مرکز مالی و اقتصادی بین المللی گزینش کنیم. 

پرواز مستقیم به ۶۰ نقطه از جهان در شهر فرودگاهی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه به بیان مزیت های ویژه این مجموعه برای سرمایه گذاران پرداخت و گفت: در حالی که تمام مناطق آزاد کشور در مناطق مرزی قرار گرفته اند، منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در مجاورت پایتخت، یعنی مرکزی که بیشترین فعالیت اقتصادی در آن انجام می شود، قرار دارد. 

رستمی با بیان اینکه زیرساخت های مهم ریلی و جاده ای در کنار این مجموعه قرار گرفته است، افزود: شهر فرودگاهی، یک فرودگاه مهم بین المللی است که بیشترین پروازهای بین المللی کشور در آن انجام می شود. امروز با وجود تمام محدودیت ها، این فرودگاه به ۶۰ نقطه در ۴۰ کشور جهان پرواز مستقیم دارد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر ایجاد چهار شهر لجستیک در کشور برنامه ریزی شده که یکی از آن ها در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قرار دارد. دولت وظیفه خود را انجام داده و بستر مناسب را برای فعالیت اقتصادی فراهم کرده است. اکنون نوبت فعالان اقتصادی است که نقش خود را ایفا کنند. 

رستمی با اشاره به اهمیت پیدا کردن یک الگوی مناسب برای تشکیل مراکز مالی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، به شکلی که با توجه به ظرفیت های داخلی و قوانین بین المللی سرمایه گذار را به مراکز مهم مالی جهان پیوند دهد، گفت: باید با مشارکت و همفکری فعالان اقتصادی، الگوی مناسب برای استقرار یک مرکز مالی با استفاده از الگوهای موفق بین المللی پیدا شود و این نشست به همین منظور برگزار شده است.

وی افزود: برنامه ریزی جهت ایجاد مرکز مالی بین المللی در منطقه آزاد، ایجاد و گسترش بازار سرمایه و انواع بورس ها، تنوع بخشیدن به ابزارها و خلق ابزارهای جدید، ایجاد و توسعه نهادهای مالی از صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری، بانک های سرمایه گذاری و ... در مناطق آزاد، گسترش مشارکت های عمومی و خصوصی در مناطق برای اجرای طرح های زیرساختی، برنامه ریزی برای گسترش خدمات بانکی در منطقه آزاد با استفاده از فناوری اطلاعات و توسعه خدمات فرابورس در مناطق آزاد به منظور تامین مالی پروژه ها از منابع اولیه از جمله اهداف این نشست است.