شناسهٔ خبر: 75589 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضا و مبادله تفاهم نامه همکاری مشترک با همتای سوری خبر داد

احداث ۳۰۰۰۰ واحد مسکونی توسط شرکت‌های ایرانی در سوریه /تاسیس سه شرکت دولتی ایرانی-سوری

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تأسیس سه شرکت کارفرمایی ایرانی-سوری را مهم‌ترین بخش تفاهم‌نامه اجرایی میان دو کشور خواند و از تاسیس ۳۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت‌های ایرانی در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، شامگاه سه‌شنبه، پنجم آذرماه پس از امضا و مبادله تفاهم‌نامه برنامه اجرایی با وزیر مسکن سوریه این تفاهم‌نامه را در راستای امتداد سند راهبردی امضاشده میان دو کشور عنوان کرد.

وی مهم‌ترین بخش این تفاهم‌نامه اجرایی را تاسیس سه شرکت دولتی مشترک بین ایران و سوریه برشمرد که در حوزه زیرساخت‌های کشور، مسکن و مهندسین مشاور و خدمات مهندسی تعریف می‌شوند. همزمان این فرصت برای شرکت‌های ایرانی وجود دارد که بتوانند به‌صورت مستقل در کشور سوریه و مطابق با قوانین این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

اسلامی با اشاره به اینکه شرکت‌های مشترک نقش کارفرما را ایفا می‌کنند، عنوان کرد: این شرکت‌ها، پروژه‌های پیمانکاری در حوزه مسکن را می‌توانند بین شرکت‌های ایرانی توزیع کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل، گمرک و بانکی نیز رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی که در کمیسیون مشترک از طریق دستگاه مربوطه پیگیری کرده‌ایم، همگی از پیشرفت‌های مناسبی برخوردار است، افزود: روابط بانکی از طریق بانک مشترک ایرانی-سوری با مدل هماهنگ با بانک‌های مرکزی دو کشور در مسیر عملیاتی است.

اسلامی در خصوص تفاهم‌نامه گمرکی دو کشور نیز گفت: این تفاهم‌نامه که باید به‌زودی توسط گمرکات دو کشور امضا و مبادله شود، الزامات و لوازم مربوط به توسعه تبادلات و همکاری‌ها و صدور خدمات فنی و مهندسی را فراهم خواهد کرد.

وی احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی و تعداد دیگری پروژه زیرساختی را از دیگر اولویت‌های این تفاهمنامه اعلام و عنوان کرد: دولت سوریه متعاقباً این موضوعات را اعلام خواهد کرد.