شناسهٔ خبر: 75785 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پرونده بازآفرینی(۱)/ مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خبر داد

۶۶ پروژه بازآفرینی در دستور کار بازآفرینی/ ۹۸۵۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری در خراسان رضوی/ شناسایی ۱۱۷ محله هدف بازآفرینی

بافت فرسوده مشهد و حرم مطهر مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی مجموع بافت ناکارآمد شهری این استان را ۹ هزار و ۸۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی عمده این بافت‌ها را تشکیل می‌دهد.

محمدرضا اخوان عبدالهیان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموع بافت ناکارآمد شهری این استان را ۹ هزار و ۸۵۰ هکتار خواند و با اشاره به اینکه از این میزان چهار هزار و ۸۹۱ هکتار مربوط به بافت فرسوده است، گفت: ۳۱ شهر از مجموع ۸۵ شهر استان دارای بافت فرسوده است و بیشترین میزان این بافت‌ها با دو هزار و ۲۹۲ هکتار مربوط به شهر مشهد است.

۴۹۵۹ هکتار مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی استان

وی میزان سکونتگاه‌های غیررسمی استان را چهار هزار و ۹۵۹ هکتار عنوان کرد که سه هزار و ۸۹۴ هکتار آن مربوط به شهر مشهد و مابقی آن در شهرهای تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور و کاشمر قرار دارد.

شناسایی ۱۱۷ محله هدف در خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، تعداد محلات هدف استان را ۱۱۷ عدد برشمرد و گفت: از این تعداد ۶۶ محله در شهر مشهد، ۹ محله در سبزوار، ۹ محله در تربت حیدریه، ۱۷ محله در نیشابور و چهار محله در کاشمر قرار دارد.

۱۱ محله مشهد بازآفرینی می‌شود

وی با اشاره به اینکه عمده طرح‌های بازآفرینی استان مربوط به سکونتگاه‌های غیررسمی است، افزود: ۶۶ محله هدف در شهر مشهد به هشت پهنه تقسیم شده و بازآفرینی پهنه ششم که شامل ۱۱ محله است در دستور کار قرار گرفته است؛ این ۱۱ محله بالغ بر ۶۰۴ هکتار مساحت دارد و بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده ۱۱۸ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

۶۶ پروژه بازآفرینی در دستور کار قرار دارد

اخوان عبدالهیان خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تاکنون ۶۶ پروژه بازآفرینی از محل اعتبارات تعریف‌شده در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته است که این پروژه‌ها شامل ساخت، نهاد توسعه محله(خانه محله)، خانه سلامت، مدرسه، پاسگاه نیروی انتظامی، فضاهای ورزشی، فضای سبز و پارک محله، آتش‌نشانی، پایگاه سلامت اجتماعی و کتابخانه می‌شود و طرح‌ها تملک، جمع‌آوری فاضلاب و روشنایی معابر نیز در دسته این پروژه‌ها قرار می‌گیرد.

معرفی ۲۳۶۵ نفر برای اخذ تسهیلات بازآفرینی

وی در خصوص اقدامات این اداره‌کل برای واگذاری تسهیلات بازآفرینی به متقاضیان نیز گفت: در یک‌سال گذشته دو هزار و ۳۶۵ متقاضی را برای اخذ تسهیلات بازآفرینی به‌منظور نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی به بانک معرفی کرده‌ایم.