شناسهٔ خبر: 75857 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مراسم اختتامیه دوازدهمین اجلاس مشترک ایران و قرقیزستان:

امکان استفاده همه کشورها از پایانه‌های لجستیکی بنادر ایران/ خواهرخواندگی ۵ استان ایران با ۴ استان قرقیزستان/ شرکت های ایرانی در قرقیزستان تولیدکننده و صادرکننده می شوند

برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قرقیزستان وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از سیاست‌های ایران توسعه قابلیت‌های بهره‌برداری از بنادر شمالی و جنوبی کشور است که این شرایط برای کشورهای همسایه و آسیای میانه و خصوصاً کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، از اولویت‌های مدنظر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بعدازظهر امروز مراسم اختتامیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های همکاری‌ اقتصادی، بازرگانی و غیره بین ایران و قرقیزستان در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که در آن وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل و راه قرقیزستان تفاهمنامه ای را به امضا رساندند.

در پایان این مراسم وزرای دو کشور در نشستی خبری جوابگوی سوالات خبرنگاران بودند که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاهمات ایران و قرقیزستان درباره استفاده از زیرساخت‌های بنادر ایران گفت: یکی از سیاست‌های ایران توسعه قابلیت‌های بهره‌برداری از بنادر شمالی و جنوبی کشور است که این شرایط برای کشورهای همسایه و آسیای میانه و خصوصاً کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، از اولویت‌های مدنظر است.

وی ادامه داد: در این باره با قرقیزستان مذاکراتی انجام گرفت که این کشور پیشنهاداتی مطرح کردند. نمایندگان قرقیزستان بازدیدی از بنادر ایران داشتند که در خلال این بازدید مذاکرات انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بدون شک به جز قرقیزستان دیگر کشورها نیز می‌توانند از پایانه‌های لجستیکی بنادر ایران استفاده کنند. همچنین شرکت‌های این کشورها می‌توانند در بنادر ایران انبار و بارانداز داشته باشند و با اتصال به مدل‌های حمل‌ونقلی  از ظرفیت حمل و نقل ترکیبی استفاده کنند.

محمد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص جزئیات راه‌اندازی خط هوایی بین ایران  و قرقیزستان گفت: در خصوص توسعه تبادلات یکی از موارد همکاری برقراری خط پرواز بین دو کشور است که قرار شد هفته‌ای ۲ پرواز را در این مسیر شاهد باشیم. این پرواز در مسیر تهران - دوشنبه - بیشکک است که با توجه به آزادی پنجم در مقررات و اعلام آمادگی قرقیزستان این شرکت می‌تواند پرواز به سایر مناطق از بیشکک داشته باشد. قطعا با استقبال از این پروازها این امکان وجود دارد که تعداد آن ها افزایش یابد.

اسلامی درباره همکاری استان‌های دو کشور در استفاده از ظرفیت‌های مختلف اظهار داشت: این اتفاق به طور خودجوش و با توجه به ظرفیت‌ها و نقش اتاق بازرگانی انجام گرفته و ارتباطاتی برقرار شده است. استان‌های منتخب بین دو کشور به طور خودجوش با توجه به ظرفیت‌ها و نقش اتاق بازرگانی ارتباطاتی برقرار کرده اند. این استان‌های منتخب شامل؛ مازندران، خراسان رضوی، گلستان، گیلان، خراسان شمالی از ایران است که با استان‌هایی نظیر بیشکک، جلال‌آباد و دو استان دیگر قرقیزستان تبادل یا ارتباط خواهرخواندگی دارند.

وی افزود: این همکاری‌ها زمینه‌های مختلف دارد ضمن آنکه در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری مشترک در محصولات گوناگون خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های ایرانی به صورت جوینت بنچر می توانند در قرقیزستان تولیدات داشته باشند تا از آنجا محصولات شان به سایر نقاط دنیا و اورآسیا صادرات شود.

وی درباره تعاملات بین دو طرف و کانال مالی ایران و قرقیزستان گفتَ: در این زمینه و در حوزه بیمه و بانک باید مراحلی طی شود تا به سازوکار اجرایی تبدیل شود. ما پروتکل خاص داریم که بانک‌های عامل دو کشور به یکدیگر متصل می‌شوند که یا با واحد پول ملی خود کار می‌کنند یا تمهیدات مالی خاصی می‌اندیشند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وزیر اقتصاد قرقیزستان امروز در تهران است و مذاکرات در این باره آغاز شده و مقدماتی فراهم می‌کند که با توجه به شرایط بتوانند خیلی زود و سریع به پروتکلی سازگار در این باره برسند.