شناسهٔ خبر: 75873 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد

آغار عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار/ ترکیب بندر و شهر برای اولین بار در کشور/آغاز فاز نخست محله سازی در شهر تیس

مراسم در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان، عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد تا در کنار افتتاح دیگر پروژه ها، پازل حمل و نقل ترکیبی این منطقه تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه کلنگ زنی فرودگاه چابهار با اشاره به این که تمامی رویکردها به معنی واقعی کلمه باید تنظیم شده باشند و این مساله احتیاج به یک سند دارد، اظهار داشت: خوشبختانه امروز در کشور از این سند برخوردار هستیم و همه دستگاه ها همگرایی و هماهنگی لازم را با یکدیگر دارند تا این سند محقق شود.

وی ادامه داد: در زیرساخت ها پیشران های توسعه نخستین گام محسوب می شوند و خوشبختانه همه پروژه ها مانند بندر، راه آهن، فرودگاه و جاده مصوبه دارند.

وی تصریح کرد: با عنایت و تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه استان سیستان و بلوچستان شاهد سرعت گیری تکمیل خط ریلی زاهدان-چابهار بودیم و این خط در زمان مقرر توسط قرارگاه خاتم محقق شود.

 محمد اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت بندر و ارتباط آن با شهرهای اطراف اظهار داشت: نکته مهم در این زمینه همزیستی و یکپارچگی شهر و بندر است که می تواند نقطه قوتی برای کیفیت زندگی مردم باشد و این دو نباید یکدیگر را نقض کنند.

وی افزود: برای اولین بار طرح ترکیب بندر و شهر چابهار انجام و قرارداد آن با قرارگاه خاتم امضا شد. براساس این قرارداد، ساخت اتوبان در اتصال شهر و بندر به زودی آغاز می شود. این اتصال می تواند جاده، ریل و شهر را با یکدیگر ترکیب کرده و دسترسی مردم را تنظیم کند. این موضوع در برنامه قرار دارد و به زودی می توانیم شاهد اجرای آن باشیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در سفر به سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه چابهار به عنوان یکی از شهرهای لجستیکی کشور، تصریح کرد: در شهر لجستیک یکی از الزامات فرودگاه است. در کنار شهر لجستیک چابهار هم اکنون ساخت شهر جدید تیس را در دستور قرار دادیم تا کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهد و بتواند با رویکرد سلامت و گردشگری و همچنین الزامات زیست محیطی ساحل زیبای خلیج چابهار را پرطراوت برای همه نسل ها زنده نگه دارد.

وی افزود: امروز عملیات اجرای این شهر آغاز شد. ما تجربه ۱۷ شهر جدید را در کشور داریم که به صورت سکونتگاه ساخته شده اند اما شهر جدید تیس شرایط متفاوتی دارد. این شهر به رغم این که ۲۵ سال از زمان تصویب آن می گذرد، اولین شهری خواهد بود که کسب و کار و سکونت با رویکرد استعداد در آن در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: فاز نخست محله سازی این شهر امروز آغاز شد و جا دارد در این مسیر از همه علما و ائمه جمعه خواستارم تا مردم را برای سرمایه گذاری تشویق و ترغیب کنند. سرمایه گذاری در این پروژه ها مولد اشتغال است. اتفاقی که کمک می کند نیروهای بومی و مردم در شهرهای گوناگون استان بتوانند با سرمایه گذاری در منطقه فرصت گردشگری داشته باشند.