شناسهٔ خبر: 75890 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن مطرح کرد

تقویت قدرت خرید مسکن با افزایش بهره‌وری در ساخت/سهم ۴۰ درصدی صنعت ساختمان از مصرف انرژی در کشور

روزبه ظهیری مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به سهم ۴۰ درصدی صنعت ساختمان از مصرف انرژی در کشور، از تهیه طرحی برای ارائه گواهی ضمانت ساخت به خریداران و بهره‌برداران پروژه‌های این شرکت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روزبه ظهیری، با ارائه گزارشی از «گامی در حل مشکل مسکن در کشور» با تاکید بر اینکه «فرایند ساخت و ساز» و «ویژگی های یک مسکن» در ساخت یک مسکن با کیفیت تاثیر گذار است، به موضوع بهره وری اشاره کرد و گفت: توجه همزمان به مساله بهره‌وری در کنار ساخت، باعث کاهش قیمت ساخت و در نهایت افزایش قدرت خرید خانوار می شود.

وی افزود: استراتژی های مختفی را در جهان در حوزه مسکن داریم که یکی از این استراتژی ها که در دهه های آتی در صنعت ساختمان بسیار حائز اهمیت خواهد بود، بحث «ساختمان های پایدار» است که دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضررت است.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن ادامه داد: در یک نگاه کلی به موضوع ساختمان های پایدار که بهره وری هم ذیل آن است، مشخص می‌شود که مصرف انرژی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است و ۴۰ درصد مصرف انرژی کشور در حوزه صنعت ساختمان است.

ظهیری گفت: یک بررسی خیلی ساده نشان می دهد تنها رعایت مبحث 19 که مربوط به صرفه‌جویی انرژی است  در یک واحد ۱۲۰ متر مربعی با کاهش ۴۵ درصدی مصرف انرژی همراه است. اینکه چرا نتوانستیم در حوزه توسعه پایدار موفق باشیم، سه دلیل مهم دارد؛ نخست اینکه فرهنگ سازی مناسب نکردیم، دوم اینکه منابع ارزان در اختیار داشتیم و سوم اینکه یک حرف و رویکرد واحد و یکپارچه در حوزه سیاستگذاری نداشته ایم.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن با اشاره به ورود این شرکت در حوزه ساختمان های پایدار، افزود: گروه سرمایه گذاری مسکن به عنوان اولین مجموعه در کشور موفق شد رتبه یک توسعه گری را از وزارت راه و شهرسازی در شهریورماه امسال کسب کند.

وی با تاکید بر اینکه چرخه عمر پروژه از تعریف تا بهره برداری است، گفت: ما نمی توانیم ادعای توسعه پایداری ساختمان داشته باشیم بدون اینکه به موقعیت جغرافیایی آن توجه کنیم. پروژه مسکن مهر انصافا یک طرح خوب بود اما آیا می توانیم بگوییم ساختمان پایدار ساخته ایم؟

ظهیری با اشاره به اینکه پروژه‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن و نقطه‌یابی‌ها با رویکرد توجه به توسعه شهری و توسعه پایدار بوده است، افزود: توسعه پایدار از نقطه‌یابی آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، این مقام مسوول همچنین به موضوع طراحی پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: هیچ پروژه‌ای در شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به مرحله طراحی نمی‌رسد مگر اینکه در کمیته طراحی استفاده شود.

صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مصرف انرژی در صورت رعایت «جهت مناسب ساخت پروژه‌ها»

ظهیری ادامه داد: نکته دیگر که به زبان ساده در آنالیزها به آن دست یافتیم این است که «جهت ساختمان» در صرفه‌جویی انرژی تاثیر دارد که این موضوع حتی در ابزارهای قدیمی و سنتی معماری وجود داشته اما این روزها به فراموشی سپرده شده است. امروز گروه سرمایه گذاری مسکن با استفاده از «سیستم کامپیوتری CFD خارجی» جهت مناسب ساخت پروژه ها را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه اگر فقط موضوع پارامتر «جهت ساختمان» را مد نظر قرار دهیم تا ۲۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود، به عمر ساختمان ها در کشور اشاره کرد و افزود: عمر مفید ساختمان ها در حالت خوشبینانه ۲۵ سال است که استاندارد جهانی ۵۰ سال است.

گواهی تضمین کیفیت به خریداران پروژه‌های گروه

ظهیری به تاثیر کیفیت در افزایش عمر ساختمان اشاره کرد و گفت: در گروه شرکت سرمایه گذاری مسکن سه سطح نظارتی کنترل کیفیت، اطمینان از کیفیت و ارزیابی کیفیت در این حوزه تعریف شده است و در این زمینه طرحی را در گروه سرمایه گذاری مسکن آماده کردیم که گواهی تضمین کیفیت به مشتریان داده شود و بر اساس آن تضمین می کنیم که پروژه های این شرکت در برابر زلزله‌هایی که خارج از آیین نامه زلزله نیست، فروریزش ندارند.

وی تاکید کرد: در قالب اجرای این طرح، به مشتری تضمین می دهیم طبق ضوابطی که مشخص شده، در صورت فروریزش ساختمان، یا پروژه را جایگزین می کنیم یا آمادگی پرداخت خسارت را داریم.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن با انتقاد از اینکه سازندگان پس از تحویل ساختمان به بهره برداران، پروژه را رها می‌کنند، گفت: در این خصوص نیز طرحی در گروه اجرایی شده است که بعد از چند سال از بهره بردار نظر سنجی می‌شود و نظر بهره‌برداران مجتمع‌های مسکونی ارزیابی خواهد شد.