شناسهٔ خبر: 75908 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی:

كردستان ۶۱ طرح بازآفرینی شهری در دست اجرا دارد

بافت فرسوده رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: این استان از محل اجرای طرح بازآفرینی شهری توانسته ۶۱ مورد از ۸۷ طرح خود را تا مرحله اجرا پیش ببرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان،  مصطفی رضایی اظهار داشت: این تعداد طرح حدود یک هزار و ۱۳۸میلیارد و ۱۴۸میلیون ریال اعتبار از محل اجرای تملک دارایی‌ها، تبصره ۱۸ و ۳۳ تخصیص گرفته دارند که طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷برای این استان منظور شده است.

وی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات سال ۹۸ نیز برای۱۱ طرح با ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار برنامه ریزی شد که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش دارد، افزود: با این حساب تعداد طرح های بازآفرینی شهری این استان از ابتدای شروع طرح (سال ۹۵) تاکنون (سال ۹۸) به۷۸طرح رسیده و مناقصه ۱۱ طرح مصوب نیز تاکنون برگزار نشده است.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: پروژه‌های اجرایی از محل تملک دارایی های سرمایه‌ای به تعداد ۱۹ طرح با مجموع اعتبار ۲۵۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال در دست اقدام است.

وی یادآور شد: تاکنون ۹ پروژه آن به بهره‌برداران تحویل و هفت طرح نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در آستانه اتمام قرار دارد که انتظار می رود با بهره برداری از آنها بخشی از مشکلات مردم در بافت‌های ناکارآمد شهری کم شده و کاهش یابد.

رضایی در خصوص پروژه های اجرایی از محل تبصره ۱۸ و ۳۳  نیز گفت: این اعتبارات در سال گذشته ابلاغ شده که تعداد ۳۳پروژه با رقم قراردادی ۸۸۶ میلیارد و ۹۹۸ میلیون ریال تعیین تکلیف و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این اداره کل پروژه‌های طراحی شهری و ارتقای کیفیت شهری را نیز در دستور کار خود قرار داده است، تاکید کرد: این اقدام با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی کردستان و در راستای ساماندهی بافت‌های تاریخی شهرها در حال طراحی و اجرا است.

رضایی افزود: طراحی محور تاریخی - فرهنگی آقازمان، طراحی پیاده راه خیابان فردوسی سنندج، طراحی شهری محور تاریخی سرتپوله سنندج، طراحی چهارراه مرکزی شهر کامیاران و  طراحی محور چم ولی خان سقز از جمله این طرح ها است.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان پروژه های ارتقای اقتصادی - اجتماعی ساکنان را از دیگر اولویت‌های این اداره کل اعلام کرد و اظهار داشت: این طرح ها نیز در راستای کاهش فقر شهری و افزایش قابلیت زیست پذیری شهرها انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: آموزش ساکنین و ارتقای اقتصادی و اجتماعی آنان با همکاری و اداره کل آموزش فنی حرفه ای به صورت مرتب در مناطق هدف مورد توجه است.

طرح های بازآفرینی در هشت شهر کردستان و ۲۳ محله ناکارآمد، تاریخی و منفصل شهری در حال انجام است.

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری‌ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می‌شود که اعتبار تمام طرح‌های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تأمین شده است.

هم‌اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۴ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و روی‌آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.