شناسهٔ خبر: 76068 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

در نشست کمیته آب و هواشناسی دریای خزر عنوان شد

ریسک بالای وقوع زلزله در دریای خزر/ احتمال وقوع سونامی وجود دارد

افتتاحیه بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر ( CASPCOM ) معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود گسل‌های فعال در سواحل خزر، ریسک زلزله در این منطقه را بسیار زیاد برآورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، علیرضا شهیدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر، گفت: از منظر زمین‌شناختی ایران بر روی یک منطقه پرخطر قرار دارد و شناسایی ۳۴ مخاطره از میان ۴۳ مخاطره کشف‌شده دنیا در کشور، ایران را از نظر مخاطرات زیست‌محیطی در رتبه سوم جای داده است.

وی، افزود: بررسی مخاطرات از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۰ نشان می‌دهد علی‌رغم، افزایش وقوع مخاطرات با کاهش تعداد تلفات و خسارات روبرو بوده‌ایم و این موضوع مبین آن است که با شناخت مخاطرات، امکان کاهش خسارات وجود دارد و باید به سمت ایمن شدن پیش رویم.

خزر بین دو گسل فعال، یکی در بخش البرز و دیگری به موازات گسل عشق‌آباد محصورشده است که این موضوع ریسک زلزله در قسمت‌های شمالی کشور را بسیار بالا می‌برد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه ایران از نظر موقعیت جغرافیایی تحت اثر فشارش قرار دارد، تصریح نمود: میزان فشارش در زاگرس ٩، مرکزی ١٣، البرز و کاسپین ٦ میلیمتر در سال برآورد شده و این عامل باعث وقوع زلزله می‌شود. البته تلفات در زاگرس به دلیل حالت پلاستیکی زمین کمتر و در البرز به علت سخت بودن زمین بیشتر است.

شهیدی در ادامه در خصوص مخاطرات دریای خزر و اطراف آن گفت: خزر بین دو گسل فعال، یکی در بخش البرز و دیگری به موازات گسل عشق‌آباد محصورشده که این موضوع ریسک زلزله در قسمت‌های شمالی کشور را بسیار بالا می‌برد.

وی با استناد به دستاورد اخیر سازمان متبوع خود، تحت عنوان "نقشه لرزه زمین" گفت: نتایج مطالعه بر روی سه گسل آستارا، انزلی و شمال البرز نشان می‌دهد اگر در آینده زلزله‌ای در داخل دریای خزر رخ دهد، احتمال وقوع سونامی وجود دارد اما وقوع زلزله در خشکی‌ یا سواحل، امواجی را ایجاد می‌کند که سواحل را تحت تاثیر قرار داده و با توجه به وجود حدود پنج میلیون سکنه در ساحل طویل و باریک خزر، پیش‌بینی می‌شود، خسارت زیادی به بار آید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع، طرح جامع مطالعات زمین‌شناسی دریای خزر را در دست داریم که به موضوعاتی در زمینه رسوب شناسی، آلایندگی، زیست‌محیطی و گردشگری می‌پردازد.