شناسهٔ خبر: 76121 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پرونده بازآفرینی(۲)/ معاون اداره‌کل راه‌و‌شهرسازی اصفهان:

۱۰ درصد بافت فرسوده کشور در استان اصفهان قرار دارد/ "حمام قاضی" با اعتبار ۱۲ میلیارد ریالی بازآفرینی شد/ معرفی ۱۰۰۰ متقاضی تسهیلات بازآفرینی به بانک

حمام قاضی اصفهان معاون مسکن و بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان، مساحت بافت فرسوده این استان را معادل ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده کشور خواند و از معرفی مالکان هزار واحد مسکونی به بانک برای اخذ تسهیلات بازآفرینی خبر داد.

ایمان طاهر، معاون مسکن و بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و ۱۰۷ شهر به‌عنوان وسیع‌ترین شبکه شهری بین استان‌های کشور قلمداد می‌شود، گفت: از این تعداد تنها شهرهای جدید مجلسی، فولادشهر و بهارستان و همچنین شهر اصغرآباد، دارای محدوده بافت فرسوده نیستند.

وی با اشاره به اینکه شهرهای، قمصر، نیاسر بادرود و طرقرود در حال تهیه محدوده بافت فرسوده هستند، افزود: ۹۹ شهر استان دارای محدوده مصوب بافت فرسوده از کمیسیون ماده پنج شورای‌عالی معماری و شهرسازی هستند.

طاهر، مجموع مساحت بافت‌های ناکارآمد مصوب این استان را ۱۰هزار و ۴۴۳ هکتار عنوان کرد که این عدد معادل حدود ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده کشور است.

وی، اصفهان، کاشان و خمینی‌شهر را دارای بیشترین مساحت بافت فرسوده در این استان عنوان و تصریح کرد: میزان بافت فرسوده در اصفهان دو هزار و ۳۰۴ هکتار در کاشان ۷۷۲ هکتار و در خمینی‌شهر ۶۰۶ هکتار است.

۱۰۰۰ وام نوسازی از ابتدای سال تاکنون

معاون مسکن و بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی اصفهان یکی از اقدامات مهم انجام‌شده در حوزه بازآفرینی این استان را بازآفرینی حمام قاضی در شهر اصفهان خواند و گفت: این حمام متعلق به املاک بازآفرینی اداره کل راه وشهرسازی و مربوط به عصر صفوی است و با مساحت ۶۵۰ مترمربع در محله ابن سینا قرار دارد که در سال جاری با مشارکت بخش خصوصی و صرف اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اقدام دیگرمان مربوط به بازار تاریخی شهرضا به‌عنوان بزرگ‌ترین دکه کالبدی، مربوط به دوره سلجوقی است که با پیشینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی به‌عنوان قطب این شهر تلقی می‌شود و برای بازآفرینی این بنای تاریخی، راسته و سردرب بازار آهنگرها به‌عنوان اولویت اول مدنظر قرار گرفت و اقدامات مربوطه از محل اعتبارات بازآفرینی شهری شروع شده است.

وی همچنین احداث سالن اجتماعات "قرطمان" خمینی‌شهر را از دیگر اقدامات مهم در حوزه بازآفرینی استان اصفهان برشمرد و افزود: این سالن اجتماعات آموزشی بهداشت عمومی با مشارکت شبکه بهداشت و درمان شهرستان، سال ۹۷ در زمینی به مساحت ۳۵۰ مترمربع در محله قرطمان و با اعتباری بالغ بر ۵/۵ میلیارد ریال، از محل اعتبارات اداره کل احداث و به بهره‌بردار، یعنی شبکه بهداشت و درمان تحویل داده شد.

طاهر در خصوص تسهیلات بازآفرینی شهری نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، مالکان هزار واحد مسکونی به‌منظور بهره‌مندی از وام نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری به بانک‌های عامل استان معرفی شده‌اند.