شناسهٔ خبر: 76157 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز:

پنج پروژه ملی راهسازی در استان البرز کلید خورد/ احداث آزادراه همت در مراحل پایانی است

تقی رضایی مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز گفت: ۵ پروژه پيشنهادی در حوزه توسعه راه‌ها را كليد زده‌ايم و در حال پیگیری اخذ مجوز برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در اين پروژه‌ها از طریق وزارت راه و شهرسازی هستيم.

تقی رضایی، مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به ۵ پروژه آتی این استان در حوزه راه گفت: پروژه کمربندی جنوبی کرج به طول ۱۵کیلومتر که مطالعات مرحله اول آن توسط شرکت ساخت و توسعه راه ها انجام شده است از جمله پروژه هاي آتی استان البرز به شمار می‌رود. همچنين احداث کمربندی محمدشهر به طول ۲۱ کیلومتر که مطالعات آن در مرحله دوم قرار دارد، پروژه چهار خطه کردن حد فاصل کندوان تا شهرستانک در محور کرج –چالوس به طول ۲۰ کیلومتر و پروژه کمربندی شمالی شهر کرج از ديگر پروژه‌هايی است كه كليد خورده است. اجرای تقاطع غیر همسطح ورودی شرقی کنار گذر اشتهارد را نيز می‌توان به موارد بالا اضافه كرد که با برآورد اولیه ۹میلیارد تومان، مراحل مناقصه را می‌گذراند.

رضايی با بیان این که اکنون پروژه‌های مهمی در استان البرز در حال انجام است، در اين باره توضيح داد: پروژه آزادراه آبیک به چرمشهر به طول ۱۵۸ کیلومتر که ۴۳کیلومتر از این پروژه در استان البرز قرار دارد، يكی از اين پروژه‌هاست. اين پروژه به لحاظ اجرایی پیشرفت ۶۴.۴۲ درصدی داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد. پروژه آزاد راه تهران- شمال که بخشی از آن در استان البرز واقع شده است نيز پیشرفت فیزیکی ۹۷.۳۰ درصدی دارد و تلاش می‌شود که قطعه یک آن در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: علاوه بر این، پروژه دوخطه کردن راه آهن قزوین –تهران و همچنین ادامه آزادراه همت که با پیشرفت فیزیکی ۸۹.۶۱درصدی مراحل پایانی خود را می‌گذراند از جمله پروژه‌های تأثیرگذار در استان البرز به شمار می‌روند. رضایی همچنين پروژه قطار برقی کرج –هشتگرد با طول ۲۵.۸۲۰ کیلومتر و را از پروژه های مهم و تأثیرگذار استان البرز معرفی کرد.

پروژه‌های ملی تفويض شده

او با بیان این که استان البرز در برخی پروژه های ملی نیز نقش دارد، برخی از این پروژه‌ها را برشمرد و گفت: احداث راه اصلی طالقان - هشتگرد که از ۲۰ سال پیش تحت عنوان راه روستایی سیبستان - ورکش شروع شده است، در سنوات گذشته با تغییر رویکرد روستایی به فرعی و سپس راه اصلی تا سال ۱۳۹۵، پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد داشته است. با پیگیری‌های بسیار، با توجه به اهمیت این پروژه برای استان، علیرغم رانش‌هایی که در فروردین سال ۹۸ با افزایش بارش ها شاهد بودیم، طی دو سال گذشته پیشرفت فیزیکی پروژه به ۸۲.۱۰ درصد رسید. تلاش داریم با درنظر گرفتن مسائل فنی و ایمنی به اقتصاد پروژه هم توجه ویژه‌ای شود .

وی افزود: راه اصلی طالقان- هشتگرد به طول ۴۲ کیلومتر در مسیر کوهستانی و با اعتبار هزینه شده حدود ۷۰۰ میلیارد ريال از سمت شهرستان طالقان شروع و به شهر جدید هشتگرد منتهی می‌شود. با احداث این محور، مسیر دسترسی اهالی شهرستان طالقان به سمت کرج و تهران حدود ۴۰ کیلومتر کاهش یافته و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه سفر خواهد شد. همچنین این پروژه در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی نقش مهمی داشته و باعث ایجاد تحول در منطقه خواهد شد. اعتبار مورد نیاز جهت اتمام و بهره‌برداری کامل از این پروژه بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ريال برآورد شده است.

رضایی با بیان اینکه طرح احداث محور اشتهارد – نجم آباد – نظر آباد به طول ۴۴ کیلومتر از دیگر پروژه‌های ملی استان البرز محسوب می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته ۳۰ کیلومتر از این مسیر در دو قطعه احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین در این مسیر یک تقاطع غیر‌همسطح دسترسی جاده موجود به محور قدیم کرج – هشتگرد – نظر آباد و اتصال محور فوق به آزاد راه کرج – قزوین را تسهیل کرده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز تصریح کرد: این پروژه که پیشرفت فیزیکی کنونی آن ۷۶درصد است، پس از اتمام حجم ترافیک عبوری از شهرک‌های صنعتی اشتهارد و نظر آباد را بدون ورود به محدوده شهری نظر آباد به جاده قدیم هشتگرد – نظر آباد و همچنین اتوبان کرج – قزوین منتقل می‌کند که اين امر باعث کاهش آلاینده‌های هوا، کاهش زمان سفر و ترافیک در نظرآباد می‌شود.

وی با بیان این که اعتبار هزینه شده برای این پروژه در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد ريال است، عنوان کرد: در صورت تامین حدود ۲۵۰ میلیارد ريال اعتبار، پروژه به اتمام می‌رسد.

احداث و بهسازی ۱۷۲ کیلومتر راه روستایی در استان البرز​

رضایی در ادامه به تشریح پروژه های راه روستایی استان البرز پرداخت و گفت: طول کل راه‌های روستایی استان البرز ۱۰۷۲ کیلومتر است كه ۷۹۱ کیلومتر آن آسفالت و ۲۸۱ کیلومتر شوسه و خاکی است. همچنين تعداد قراردادهای منعقده با پیمانکاران جهت احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه‌های روستایی استان در سال گذشته ۲۱ قرارداد با مجموع ۶۰۵ میلیارد ریال بود که تحویل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان شد. در سال جاری نيز  تعداد ۶ قرارداد در قالب ۴ طرح و در مجموع ۱۱ میلیارد تومان منعقد شده که درحال انجام است .

او در ادامه افزود: طول کل پروژه های در دست اقدام ۱۷۲ کیلومتر است که با اتمام و بهره برداری این پروژه‌ها حدود ۱۶ درصد از راه‌های روستایی استان البرز احداث، بهسازی و یا روکش آسفالت می‌شود. پروژه‌ها فعال و در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی کل محورهای روستایی در دست اقدام حدود ۴۴ درصد برآورد شده است.