شناسهٔ خبر: 76198 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم گراميداشت روز پژوهش:

نيازمند راه‌اندازی سامانه‌های پاسخ سریع زلزله هستيم/ از هوشمندسازي به خوبي استفاده نشده/ بی‌توجهی به پژوهش یکی از دلایل ناکارآمدی سیستم اداری/ تعامل با مركز تحقيقات افزايش يابد

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، بی‌توجهی به پژوهش را یکی از دلایل ناکارآمدی سیستم اداری دانست و بر تعامل معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی با مرکز تحقیقات تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز ٢٥ آذرماه در مراسم گرامیداشت روز پژوهش به تشريح اهم موضوعاتي پرداخت که باید در مرکز تحقيقات و مجموعه وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار بگیرد. 

شكرچى زاده با يادآورى اين مطلب كه ماه گذشته كنفرانس آموزش مهندسي برگزار شد، گفت: در آن كنفرانس در خصوص اينكه چه قابليت‌هايي ايجاد نمي‌شوند بحث شد و اينكه قابليت‌هاي ايجاد نشده نيز نمي‌توانند پاسخگوي صنعت باشند. 

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي ضمن تبريك هفته پژوهش به پژوهشگران، اعلام كرد: از فرصت امروز استفاده كرده و به بيان آنچه انجام نشده است مي پردازم. معتقدم، در شرايط كنوني، بی‌توجهی به تحقیقات یکی از دلایل ناکارآمد بودن سیستم اداری است.

شکرچی‌زاده ادامه داد: در سیاست‌گذاری مسکن اعم از برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن نقش پژوهش‌هاي مركز تحقيقات متاسفانه  جدي نيست.  

وی مدیریت شهری و شهرسازی و همچنین صنعتی سازی و "بیم" را از دیگر موضوعاتی دانست که کارهای کمی برای آن در سایه مطالعات انجام شده و تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا ‌ همكاري‌های مرکز با معاونت‌های زیرمجموعه وزارتخانه تقویت شود.

استاد دانشگاه تهران همچنین ضمن اشاره به این مطلب که اقدامات خوبی در تدوین ضوابط در حوزه تاب آوری توسط مرکز انجام شده، تأکید کرد: با قانون جدید مدیریت بحران باید تلاش کنیم تا ضوابط تدوین شده، پیاده‌سازی و اجرا شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یونسکو بخشی از بافت قدیمی شهر یزد را به عنوان ارزش جهانی ثبت‌کرده و در عين حال ضوابط استفاده از مصالح خشتي وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به رغم ثبت جهانی بافت یزد هنوز اجازه ساخت و ساز خشتی در دستورالعمل‌ها وجود ندارد که در این زمینه نیازمند بازنگری و تدوین دستورالعمل هستیم.

وی تصريح کرد: درخصوص نصب به موقع دستگاه هاي شتاب نگار و راه‌اندازی سامانه‌های پاسخ سریع زلزله، نیازمند تقویت این بخش و راه‌اندازی سریع در مراکز پرخطر هستیم.

شكرچى زاده همچنین از کافی نبودن دستورالعمل‌های ایمنی ساختمان‌های موجود در مخاطراتی همچون آتش و زلزله خبر داد و گفت: به منظور پیاده‌سازی مقررات ملی ساختمان باید تعامل مرکز تحقیقات و معاونت مسکن و ساختمان بیشتر شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اعلام کرد: آسیب شناسی مراکز جمعیتی نشان می دهد به ناهنجاری‌ها و فقری که متأسفانه در حاشیه شهرها در حال گسترش است پاسخ مناسبی داده نشده است. همچنین آسیب شناسی‌های دیگر نشان می‌دهد که برای حفظ مصالح سنتی مشکلات متعددی وجود دارد و در عین حال از ظرفیت هوشمندسازی در کشور استفاده مناسبی نشده‌است كه در تمامي مواد نيازمند توجه و حل مسايل هستيم.

شکرچی‌زاده نگهداری علمی و بهره‌برداری از جاده‌ها را از دیگر موضوعاتی دانست که در قوانین جاری نیاز است تا تجدیدنظر در آنها اعمال شود.

این مقام مسؤول بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت گواهینامه‌ها و همچنین آزمایشگاه‌های مرکز را در اولویت دانست و گفت: اقدامات مناسبی در زمینه قیر و آسفالت در مرکز انجام شده‌است اما هنوز فاصله زیادی وجود دارد تا عمر مفید رویه های آسفالتی به استانداردهای بین‌المللی برسد.

وی توسعه دریامحور و استفاده از ظرفیت‌های دریا را از دیگر مقولات مهمی دانست که در دستورکار مرکز قرار دارد و گفت: همکاری پژوهشی قابل قبولی بین سازمان بنادر و مرکز تحقیقات انجام شده و در حال انجام است.

وی تأکید کرد: باید بیاموزیم از خود نقادی کنیم و دچار یأس نشویم و در عین حال از ظرفیت‌های مناسبی که در مرکز تحقیقات وجود دارد استفاده کنیم تا اهداف خود را محقق كنيم.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات در٢٠ هکتار از زمین شهر تهران احداث شده و كارهاي تحقيقاتي مركز در اين وسعت در حال انجام و پيگيري است، خاطرنشان کرد: به همت رؤسا و کارشناسان مرکز تحقیقات در سال‌های گذشته، امکانات مناسب آزمایشگاهی ايجاد و نیروی انسانی مجربی نیز مشغول به کار شدند.

وی در پایان سخنان خود ضمن تاكيد بر تعامل بیشتر معاونت‌های وزارتخانه با مرکز تحقیقات، خواستار بهره مندي از ظرفيت‌هاي موجود شد.