شناسهٔ خبر: 76203 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به مناسبت هفته حمل و نقل خبر داد

طرح جامع حمل و نقل استان تهیه می‌شود/ تاسیس بزرگ‌ترین مراکز لجستیک کشور در استان تهران/ پیشرفت ۷۵ درصدی دو خط قطار حومه‌ای در تهران

رضا نگهبان همزمان با هفته حمل و نقل، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اقدامات حوزه‌های حمل و‌نقل این زیر مجموعه وزارت راه ‌و ‌شهرسازی را تشریح کرد.

رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص تشریح اقدامات این اداره کل اظهار داشت:‌ وظیفه تهیه طرح جامع حمل و نقل استان تهران بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان تهران است که این اقدام برای اولین بار انجام می‌گیرد. این طرح در برگیرنده تمام شهرهای استان تهران و محورهای برون شهری و همچنین شامل تمام مدهای حمل و‌نقلی فعال درون استان (ریلی-جاده‌ای-هوایی) بوده که اقدامی مهم و ارزشمند است.

وی ادامه داد: اقدامات اولیه شامل مکاتبه با معاونت حمل و نقل وزارت ‌راه‌ و ‌شهرسازی به جهت اعلام چارچوب‌های لازم برای تدوین این طرح انجام گرفته است. در این خصوص همچنین دو مرحله مکاتبات لازم جهت اخذ اعتبارات اولیه انجام کارهای مطالعاتی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و به محض دریافت پاسخ های لازم از مراجع ذی‌ربط، به فوریت اقدامات لازم جهت شروع مطالعات اولیه طرح جامع حمل و نقل استان تهران توسط اداره کل راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه با تشریح اقدامات انجام شده توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: استان تهران در حال احداث چهارخط قطار حومه‌ای است که این خطوط در همان مسیرهای موجود قبلی و به موازات همان خطوط به بهره برداری خواهند رسید.

وی افزود: نخستین پروژه قطارهای حومه‌ای ،خط تهران-گرمسار با طول حدودا ۱۱۴ کیلومتر است. این پروژه دوخطه بوده و شهرهای تهران- قرچک- ورامین- پیشوا- گرمسار را پوشش داده و هزینه انجام آن مبلغ ۴.۵۶۰ میلیارد ریال است. این پروژه تاکنون حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که اعتبار ۷۶۰ میلیارد ریال تا پایان برای آن پیش بینی می‌شود.

نگهان تصریح کرد: دومین پروژه قطارهای حومه ای مسیر تهران-کرج با هدف افزایش خطوط حومه‌ای بین دو شهر تهران و کرج با طول مسیر ۶۲ کیلومتر و هزینه کل پروژه ۲.۱۴۰ میلیارد ریال است. این پروژه تاکنون پیشرفت ۷۵ درصدی داشته و مبلغ باقی مانده برای اتمام پروژه حدود ۹۴۳ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: سومین پروژه قطارهای حومه‎‎ای خط تهران - اسلامشهر-پرند با طول ۵۳ کیلومتر و هزینه کل ۲.۵۸۳ میلیارد ریال و پیشرفت ۱۸ درصدی است که مبلغ ۲.۲۶۸ میلیارد ریال برای اتمام آن نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه با اشاره به چهارمین پروژه ریلی استان، گفت: چهارمین پروژه قطارهای حومه‌ای خط تهران-بهرام-پاکدشت با طول ۱۳ کیلومتر و هزینه کل ۴۲۰ میلیارد ریال است. این خط به دلیل مشکلات حقوقی تاکنون حدود ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. لازم به ذکر است اعتبار پیش بینی شده جهت تکمیل هر ۴ خط حومه ای فوق برابر با ۴.۳۹۱.۶۲۰ میلیون ریال است.

رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به دو اقدام بزرگ دیگری که در سال گذشته توسط ستاد مراکز لجستیک کشور انجام گرفت که انتخاب یک شهر لجستیک و یک دهکده لجستیک در استان بود، اظهار داشت: متولی شهر لجستیک، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و متولی دهکده لجستیک در منطقه آپرین در حوزه شهرستان اسلامشهر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است. این دو مرکز لجستیک از بزرگترین مراکز لجستیک کشور هستند که با توجه به اهمیت موضوع در استان تهران تعریف شده‌اند.  

وی ادامه داد: در بخش ایمنی راه پیرو مصوبات شورای همتا جلسات کمیته فنی ترافیک و ایمنی برای راه‌های درون شهری و برون شهری استان به طور منظم به صورت هفتگی طی ۲ ماه اخیر برگزار شد که مشکل خاصی در حوزه راهداری گزارش نشده است. هرچند که هزینه راهداری و بروزرسانی ماشین آلات هزینه زیادی است که باید توجه بیشتری به این موضوع کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه تصریح کرد: با توجه به گزارش‌هایی که توسط فرمانداری‌ها، پلیس راه، پلیس راهور، راهداری، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها ارائه شده است، وضعیت نقاط پرحادثه استان تهران در مجموعه شهری و برون شهری مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این خصوص ضمن گزارش اقدامات صورت گرفته تاکنون، اقداماتی که باید به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت در آینده انجام شود، مشخص شده و پس از بررسی های صورت گرفته توسط ادارات راه و شهرسازی، راهداری و استانداری، نهادهای ذیربط موظف به ایمن سازی این نقاط پر حادثه شده‌اند.

نگهبان در ادامه توضیحاتش درباره نقاط پرحادثه استان تهران گفت: به طور کلی برای راه‌های برون شهری استان تهران تحت مسئولیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ۵۶ نقطه مشخص شده و اقدامات لازم اولیه انجام شده است. در این زمینه اقدامات میان‌مدت و بلند‌مدت بعدی در دستور کار اداره کل راهداری قرار گرفته و به محض تأمین اعتبارات لازم این اقدامات نیز انجام خواهد شد.