شناسهٔ خبر: 76210 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک عنوان کرد

پیشنهاد تبدیل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به موسسه‌ دولتي/ هیچ پروژه بزرگی بدون انجام مطالعات ژئوتکنیک اجرا نمی‌شود/ استفاده عراق و سوريه از شركت آزمايشگاه فني

نشست خبری معاونان وزیر راه و شهرسازی در دومین روز از چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته مدیرعامل شرکت فنی و مکانیک خاک از پیشنهاد تبصره‌ای در قانون بودجه ۹۹ خبر داد که بر اساس آن این شرکت به یک موسسه دولتی با وظایف حاکمیتی تبدیل و اساسنامه جدیدی برای آن تهیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدرضا حسینی، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، مسئولیت اصلی این شرکت را انجام آزمایش‌های کنترل کیفی به منظور افزایش کیفیت ساخت و نگهداری پروژه‌های عمرانی کشور خواند و گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و یک شرکت تماما دولتی است.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاشمان را برای ارتقا سطح خدمات خود با استفاده از فناوری‌های روز به کار می‌بندیم، افزود: نتیجه انجام آزمایش‌های کنترل کیفی در اختیار دستگاه‌ نظارت، کارفرما و مهندسان مشاور پروژه قرار می‌گیرد و تمام تلاش ما این است که در قالب یک سامانه از لحظه صدور درخواست تا زمانی که نتیجه به کارفرما ارائه می‌شود را در قالب یک سامانه انجام دهیم. ضمن آنکه ما باید از تجهیزات سالم و کالیبره استفاده کنیم و در گام بعدی بتوانیم استانداردهای روز دنیا را به کار گیریم. در قالب این سامانه مشخص می شود که آیا اپراتور دوره‌های لازم را دیده و اطلاعات او ثبت شده و مورد تایید است یا خیر و بر این اساس سیستم اجازه کار را صادر خواهد کرد؛ مرحله بعدی به کالیبره و مورد تایید بودن تجهیزات استفاده شده برمی‌گردد که اجازه استفاده از این تجهیزات نیز توسط سیستم صادر می شود و در ادامه از طریق برنامه‌نویسی انجام شده، برگه آزمایشگاه صادر می‌شود و خیلی سریع از طریق سامانه در اختیار درخواست‌دهنده قرار می‌گیرد.

وی افزود: سرعت انتقال نتیجه آزمایش به دستگاه نظارتی این امکان را می‌دهد که در صورت هرگونه خطای احتمالی سریعا به این موضوع رسیدگی کند و مانع از ادامه کار شود.

حسینی، با اشاره به اینکه دارایی‌های کشور در بخش‌های ریلی، جاده‌‌ای و هوایی بسیار زیادی است و مدیریت این دارایی‌ها باید از طریق سیستم‌های روزآمد انجام شود، گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با استفاده از تجهیزات روز و منابع انسانی کارآمد توانسته است این خدمت جدید را در سال‌های اخیر به کارفرمایان ارائه کند. با این سیستم اطلاعات به روز تهیه و تحلیل اولیه می شود و سپس در اختیار کارفرمایان قرار می گیرد و آنان می توانند از طریق این داده‌های دقیق که در کم‌ترین زمان تهیه شده است، دارایی های خود را به بهترین نحو مدیریت کنند.

وی مهم‌ترین محصول شرکت آزمایشگاه را به کار گیری دانش‌آموختگان جوانی دانست که با توجه به فرصتی که در اختیارشان گذاشته می‌شود، دانش فنی روز دنیا را شناسایی می‌کنند و ما نیز کمک می کنیم تجهیزات مرتبط با آن دانش در کوتاه‌ترین زمان در اختیار آنان قرار گیرد تا آن خدمت جدید را خلق کنیم. بنابراین مهم‌ترین محصول این شرکت تربیت دانش‌آموختگان جوان از طریق در اختیار گذاشتن فرصت لازم به آن‌ها است. این افراد پس از دوره‌های دو و سه ساله می‌توانند به تنهایی در بخش دولتی یا خصوصی به عنوان یک متخصص ماهر مشغول به کار شوند و خدمات خود را به کشور ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه تبصره‌ای در قانون بودجه ۹۹ توسط وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده است، گفت: در قالب این تبصره شرکت آزمایشگاه به یک موسسه دولتی که وظیفه حاکمیتی را در این صنعت دارد تبدیل و اساسنامه جدیدی برای آن تهیه شود و بخش خصوصی فرصت یابد تا در قالب ساز و کاری که فراهم می شود فعالیت خود را توسعه دهد.

وی میزان اعتبارات مصوب این شرکت در سال جاری را ۳۰۲ میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: پیش از ساخت هر راه و سازه‌ای در آن محل باید مطالعات ژئوتکنیک انجام شود. در این مطالعات جنس خاک مشخص می‌شود و طبیعی است که بر اساس جنس و مقاومت خاک و باری که بر آن خاک قرار است وارد شود، سازه طراحی می‌شود و امکان ندارد پروژه‌ای بزرگ بدون انجام چنین مطالعاتی اجرا شود.

حسینی خدمات این شرکت را یک گرانیگاه مطمئن برای کارفرمایان داخلی و مشتریان خارجی دانست و گفت: هم‌اکنون کشورهایی نظیر عراق و سوریه نیز از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند و امیدواریم این همکاری‌ها توسعه یابد.