شناسهٔ خبر: 76241 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

درخواست نماینده جامعه بندری و دریایی کشور از سازمان بنادر و دریانوردی:

تعیین تعرفه خدمات باید در اختیار خود سرمایه‌گذاران باشد

دلگشایی بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر در بنادر کشور و ایجاد فعالیت‌های پایدار نیازمند حمایت هرچه بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز  مراسم گرامیداشت روز ملی حمل‌ونقل به همت سازمان بنادر و دریانوردی در محل هتل همای تهران با حضور مدیرعامل و معاونین این سازمان، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درحال برگزاری است.

در این مراسم مجتبی دلگشایی، نماینده جامعه بندری و دریایی کشور با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور و مقابله با جنگ اقتصادی استکبار جهانی علیه ایران با اشاره به اینکه در این ایام نیازمند پشتیبانی و حمایت از یکدیگر برای گذر از این دوران سخت هستیم اظهار داشت: در این زمینه بخش حاکمیت و بخش خصوصی نیازمند یک تغییر نگاه اساسی‌تر هستند.

زمانی که همه جهان استکبار علیه اقتصاد کشورمان دست به دست هم دادند بدون شک تفکرمان برای این حمایت باید تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی برای ایستادگی مقابل این جنگ اقتصادی نیازمند پشتیبانی دستگاه‌های حاکمیتی است و این یک انتظار از فعالان بخش خصوصی است.

دلگشایی بااشاره به اینکه هم‌اکنون در سطح بنادر کشور ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر زیرنظر بخش خصوصی مشغول به کار هستند، تصریح کرد: خوشبختانه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال در بنادر کشور سازمان بنادر و دریانوردی این اطمینان را فراهم کرد که با اعتمادسازی ایجاد شده یک اشتغال پایدار را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل با این حمایت و با تمام سختی‌های بخش خصوصی یک نفر در سطح بنادر شغل خودش را از دست نداده و اشتغال پایدار هنوز پابرجاست.

نماینده جامعه بندری و دریایی کشور در این همایش با اشاره به لزوم حمایت هرچه بیشتر سازمان بنادر و دریانوردی برای رفع مشکلات و انجام اقدامات اساسی و پایدار اظهار داشت: با توجه به اینکه تمام اختیارات در ید سازمان بنادر و دریانوردی نیست این انتظار وجود دارد که دیگر دستگاه‌های ذیربط کمک کنند تا با تکمیل اقدامات، فعالیت‌های انجام شده با قدرت پیش برود.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده برای کمک به سرمایه‌گذاران، کارگشای اساسی نبوده و این به خاطر محدودیت‌هایی است که سازمان بنادر و دریانوردی با آن مواجه است. به همین خاطر باید در قراردادهای امضا شده یک بازنگری اساسی انجام شود.

دلگشایی در ادامه گفت: درخصوص تعرفه خدمات در بنادر یک نکته اساسی مدنظر است. به همین خاطر از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی این درخواست را داریم که در پروژه‌های بخش خصوصی در بنادر برای ایجاد رقابت و کاهش قیمت تمام شده ارائه خدمات، تعرفه خدمات در اختیار خود سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

وی افزود: قطعاً امکاناتی که توسط خود سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده است، نیاز به دریافت تعرفه دارد اما در مورد کاری که توسط بخش خصوصی انجام شده و از منابع سازمان تامین اعتبار نشده باید تعرفه‌گذاری در این پروژه‌ها حداقل به انجمن‌های صنفی واگذار شود. این مسأله یک دغدغه برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در بنادر کشور است تا بتوانند یک فعالیت پایدار داشته باشند.

نماینده جامعه بندری و دریایی کشور با اشاره به اینکه انتظار از دستگاه حاکمیتی این است تا مسأله‌ای را که قانون وضع کرده، در بنادر اجرا شود، اظهار داشت: به دنبال اجرای قانون و برگشتن به آن در بنادر کشور هستیم و چیزی اضافه‌تر از آن و یا انجام یک رفتار فراقانونی نداریم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بخش خصوصی در سازمان امور مالیات و دارایی و تأمین اجتماعی دارای مشکلاتی است. درخصوص مالیات یک خدمات، چند بار باید ارزش افزوده پرداخت شود. طبق قانون شرکت‌های فعال در مناطق آزاد و ویژه از این مالیات معاف هستند اما سازمان تأمین اجتماعی چیز دیگری می گوید و این منافات با قانون دارد.