شناسهٔ خبر: 76244 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی تونل:

تا پایان دولت نزدیک به ۱۶۰۰کیلومتر راه و راه آهن ساخته می‌شود/ افزایش ۴۲ درصدی بودجه عمرانی در لایحه ۹۹/ نیاز ۱۲ هزار میلیاردی برای نگهداری راه‌های کشور/ مشارکت دادن بخش خصوصی برای سرعت‌دهی به اجرای پروژه‌ها

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ۴۲ درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه گفت: تا پایان دولت دوازدهم، نزدیک به ۱۶۰۰کیلومتر راه و راه‌آهن ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم افتتاحیه پنجمین کنفرانس بین المللی تونل با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رییس دانشگاه امیرکبیر به میزبانی این دانشگاه برگزار شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه پیشرفت و توسعه بدون یک باور عمیق قلبی اتفاق نمی‌افتد، گفت: باور این است که باید ایران را با دستان خود بسازیم.

وی افزود: ظرفیت‌های انسانی ما بسیار فراتر از میزان جذب کشور است. باید بتوانیم با صدور خدمات فنی-مهندسی، بالندگی، شکوفایی و توسعه مهندسی کشور را تسری دهیم.

بودجه، عامل طولانی شدن پروژه‌ها

بودجه عمرانی سال آتی را به ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم که نسبت به بودجه سال قبل از رشد ۴۲ درصدی برخوردار است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم پروژه‌های در دست اجرا گفت: اگرچه اجرای این حجم از پروژه‌ها طولانی شده، اما دلیل آن مسائل مرتبط با بودجه و شرایط و تغییراتی که در منابع مالی اتفاق افتاده، بوده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی همواره به دنبال راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دولتی برای تکمیل پروژه‌ها است، افزود: هم اکنون طول شبکه راه‌های کشور ۲۲۰ هزار کیلومتر است که برای نگهداری از آن‌ها به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

اسلامی افزود: ما امسال در تعامل با سازمان برنامه و بودجه، بودجه عمرانی سال آتی را به ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم که نسبت به بودجه سال قبل از رشد ۴۲ درصدی برخوردار است.

وی هدف از این اقدام را به سرانجام رساندن پروژه‌های اولویت‌دار عنوان کرد و گفت: تا پایان دولت دوازدهم باید هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه آهن و ۵۸۰ کیلومتر آزادراه جدید ساخته شود.

مشارکت بخش خصوصی در ساخت بزرگراه‌ها

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه ساخت و توسعه انواع آزادراه و راه‌آهن به صورت مشارکتی انجام می‌شود، ما راهکاری تعریف کرده‌ایم که بزرگراه‌ها نیز با مشارکت بخش خصوصی ساخته شوند تا از این طریق بتوانیم زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

اسلامی تصریح کرد: امروز تعریف پیوست‌های مالی برای پروژه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. تا از این طریق علاوه بر اینکه پروژه‌ها عملیاتی شوند، از روش‌های سنتی تامین مالی نیز فاصله بگیریم.

افزایش بهره‌وری با پیوند صنعت و دانشگاه

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اهمیت پیوند دانشگاه و صنعت اظهار داشت: باید پیوند و همبستگی در پروژه‌های طراحی، ساخت، نگهداری و بهره‌برداری بین صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد. در همین رابطه، در حوزه قیر نقشه و پهنه انواع قیر در کشور را تهیه کرده‌ایم و بر اساس آن سازگاری محیط و شرایط بهره‌برداری را در ترکیبات و الزامات کشور دنبال می‌کنیم.

وی افزود: همین امر می‌تواند در فناوری‌های نوین نیز استفاده شود که در برخی موارد مصرف قیر را به یک سوم کاهش می‌دهد. این مساله نشان می‌دهد با بهینه سازی می‌توانیم راندمان در زیربناهای حمل‌ونقلی را بالا ببریم.

اسلامی تاکید کرد: شرکت‌ها باید به دانش و تجهیزات روز مجهز باشند و خلق فناوری و دانش بر عهده دانشگاه‌ها است که در این رابطه نقش مهمی دارند.

خروجی دانشگاه با نیاز بازار هماهنگ نیست

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تربیت نیروی انسانی و مهندسی گفت: کشور به فارغ‌التحصیلان ورزیده و کارآزموده نیاز دارد و از طرفی با انباشتی از فارغ‌التحصیلان نیازمند کار مواجه هستیم. بنابراین نیاز داریم در این مسیر فرصت‌هایی ایجاد کنیم که شرایط ورزیده شدن را در قالب الگوهای بازار کار فراهم کنیم تا ورودی و خروجی دانشگاه‌ها با نیاز بازار هماهنگی و تناسب داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: تجارب موفق کشور را باید ثبت کنیم  تا در قالب دروس جدید به دانشجویان تدریس شود.  همچنین لازم است برای دانشجویان تورهای علمی برگزار شده تا با این تجربه‌ها از نزدیک آشنا شوند.