شناسهٔ خبر: 76248 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل:

سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیاردی بخش خصوصی در بنادر کشور/ شرط سازمان بنادر برای شرکت‌های اپراتور ریلی/ سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری دریایی تسهیلات دریافت می‌کنند

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسای گفت: در زمینه بهبود افزایش جابه‌جایی کالا از طریق ریل سازمان بنادر با تایید شرکت راه‌آهن به تولیدکنندگان واگن تسهیلات ارائه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستا در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل با اشاره به اینکه میزان تخلیه و بارگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۴.۳ درصدی همراه بوده است، اظهار داشت: براساس آماری که امروز سامانه سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور  ۱۰۷.۵ میلیون تن اعلام شد که رشد  ۴.۳ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: میزان تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی در این مدت ۲۳.۵ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵.۸ درصدی را نشان می دهد. این مهم در بخش صادرات نفتی ۳۸.۵ تن بود که رشد ۲.۲ درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به کاپوتاژ کالا و جابه‌جایی کالا بین بنادر داخلی کشور با ۶ میلیون تن که منجر به رشد ۱۶.۵ درصدی نسبت به سال گذشته شده، تصریح کرد: در این مدت ۶ هزار و ۵۹۵ فروند کشتی اقیانوس پیما در بنادر کشور پهلو گرفته‌اند و این نشان‌دهنده این است که فشارهای تحریم‌کنندگان نتوانست صنعت دریایی ایران را زمینگیر کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مذاکراتی که با دبیرکل آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) انجام شد، رسما با ارائه اسناد قانونی نسبت به تحریم های غیرقانونی آمریکا شکایتی انجام شد. این در حالی است که برایان هوک (نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران) در دیدار با دبیرکل آیمو اعلام کرده بود که تحریم‌های ایران را به اطلاع این سازمان جهانی رسانده‌ایم که طبق صحبتی که با دبیرکل آیمو داشتیم به مضحک و خنده دار بودن این ادعا و این اشتباه تاریخی اشاره داشتیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که در حال حاضر ناوگان ایران با پرچم کشورمان در اقصی نقاط عالم در تردد است، تصریح کرد:‌ بخش خصوصی تاکنون بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در قالب ۹ قرارداد در بنادر کشور سرمایه گذاری کرده و امروز شاهد سرمایه گذاری ۹۰ میلیارد تومانی در بندر امیرآباد هستیم.

رفع‌ نگرانی‌ها در تولید سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها

وی به الزام استفاده از سوخت کم سولفور در کشتی ها از سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود: با توجه به این الزام در سال جدید میلادی اخیرا با پیگیری های انجام شده نگرانی ها با همت وزارت نفت در خصوص تامین سوخت کم سولفور برطرف شده است. به این طریق سوخت مورد نیاز تولید و تأمین شده و در اختیار ناوگان کشتیرانی کشور قرار خواهد گرفت.

راستاد با تاکید بر کاهش زمان توقف کشتی ها در بنادر با هدف افزایش رقابت به عنوان یک موضوع مهم تصریح کرد:‌ براساس استانداردهای جهانی باید زمان توقف کشتی‌ها با هدف افزایش رقابت میان بنادر کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در این زمینه مکانیزم حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص حمایت از خطوط کشتیرانی در قالب تعرفه های ترجیحی و همچنین تعرفه های تخلیه و بارگیری و روند کاهشی آن است. با این رویکرد امسال قرارداد تولید کانتینر در داخل توسط یک تولیدکننده داخلی به امضا رسید و چند تولیدکننده دیگر هم بابت این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند. قرار است این سرمایه‌گذاری از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود تا خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بتواند بیشترین بهره را بابت افزایش ظرفیت جابه‌جایی کالا ببرد.

پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رویکرد این سازمان در سال رونق تولید به حمایت از تولیدکنندگان داخلی با اشاره به دستاوردهای مجموعه حاکمیتی بنادر کشور در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت:‌ با این نگاه هم اکنون ۷۶۸ قطعه مورد نیاز سازمان بنادر توسط شرکت‌های داخلی با صرفه جویی ۶۱ میلیارد تومانی تولید شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه گردشگری و سفرهای دریایی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی بابت رونق صنعت گردشگری و سفرهای دریایی اعطای تسهیلات کم بهره با یارانه است هرچند که سفرهای دریایی بین بنادر و جزایر اصلی رقمی مثبت و رو به رشد را نشان می‌دهد.

ارائه وام به تولیدکنندگان واگن

راستاد گفت: در همین زمینه به‌عنوان تکلیف در اسناد بالادستی به دنبال افزایش سهم ورود و خروج کالا با توسعه زیرساخت‌های ریلی در بنادر کشور هستیم. به همین خاطر مکانیزم‌های مناسب برای بهبود نورم‌ها بابت افزایش جابه‌جایی از طریق ریل لحاظ شده است و با تایید شرکت راه‌آهن، سازمان بنادر و دریانوردی آماده است بابت تولید واگن تسهیلات ارائه دهد. شرط ارائه این تسهیلات این است که شرکت‌های اپراتوری ریلی تضمین کنند که این اقدام موجب افزایش سهم ریل در بار ورودی و خروجی بنادر خواهد شد.