شناسهٔ خبر: 76252 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

بندر جاسک منطقه آزاد اقتصادی شد/چابهار و جاسک دو قطب اقتصادی کشور می‌شوند

مراسم گرامیداشت روزملی حمل ونقل با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: فرصت‌های کسب و کار زیادی در دریا وجود دارد که باید با یک نگاه اقتصاد محور تمام رویکردها و جهت‌گیری‌ها در این زمینه تسریع شده و از این فرصت‌ها به معنی واقعی کلمه استفاده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل با اشاره به روز تاریخی ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ که رانندگان به فرمان امام خمینی (ره) لبیک گفتند تا بار از بنادر کشور خارج شود، اظهار داشت: این عشق و علاقه همچنان وجود دارد و در همین دوره اخیر با اعلام سازمان بنادر و دریانوردی ۶۰ درصد ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به بنادر جنوبی به خصوص بندر امام (ره) اعزام شدند.

وی افزود: همواره به موضوع دریا پرداخته می‌شود اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری وقتی به دریا رسیدیم متوقف شدیم. به همین خاطر از این موهبت و فرصت‌هایی که در شمال و جنوب کشور وجود دارد به خوبی بهره‌برداری نکردیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب بهره کمی از ۴ هزار فرصت شغلی در دریا برده شد. فرصت‌های کسب و کار زیادی در دریا وجود دارد که باید با یک نگاه اقتصاد محور تمام رویکردها و جهت‌گیری‌ها در این زمینه تسریع شده و از این فرصت‌ها به معنی واقعی کلمه استفاده شود.

قطع وابستگی به نفت یک مساله استراتژیک است

وزیر راه و شهرسازی گفت: نشانه تحقق سیاست اقتصاد دریامحور ایجاد فرصت برای خلق کسب و کار و شکل‌گیری آن در بنادر کشور است. در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به توسعه پس کرانه‌ها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی شده است و هرجا که مدیریت با انگیزه داشته‌ایم، شاهد موفقیت بوده‌ایم. خوشبختانه در این امر روند روبه‌رشد است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر این‌که باید کمک شود تا سرمایه گذاران در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد دریا محور از فرصت‌های بندری استفاده کنند، اظهار داشت: بیشتر بنادر ما منطقه ویژه بوده و تعدادی نیز در آستانه بهره‌گیری از فرصت منطقه آزاد هستند تا از مزیت‌های آن بهره ببرند. هرچند اگر این مزیت هم فراهم نشود، منطقه ویژه اقتصادی بودن بنادر به حد کفایت از سرمایه گذاران حمایت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که نیاز است بازارهای هدف گسترش پیدا کند، قطع وابستگی در حوزه نفتی را یک مساله استراتژیک برشمرد و تصریح کرد: شاخص‌های اقتصادی ما در جهت تحقق این هدف در مسیر قرار دارد. امیدواریم با تسهیل‌گری و رفع موانع حاکی از تحریم‌های ظالمانه در بخش دریایی و بندری فرصت‌های بیشتری برای تجارت در پسکرانه‌های سواحل کشورمان فراهم شود. به این نحو کمک می‌شود تا از محل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، پسکرانه‌ها سهم خود را از بازارهای جهانی و منطقه گسترش دهند.

افزایش تعاملات بین‌المللی وزارت راه‌وشهرسازی

اسلامی با بیان این‌که تعاملات بین المللی وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن در سال ۹۸ گسترش قابل توجهی داشته است، گفت: این تعاملات باید منجر به حل موانع و تسهیل‌گری شود تا با سرعت بیشتری شاهد توسعه تبادلات تجاری باشیم.

وی افزود: در همین زمینه در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه گام های مهمی برداشته و سندهای مهمی به امضا رسیده است. در حوزه ریلی عضویت ایران در اتحادیه راه آهن‌های کشورهای مشترک المنافع و امضای تعرفه‌های یکسان میان کشورهایی که چین را به اروپا و روسیه متصل می‌کند، از مهمترین اتفاقات ترانزیتی بین‌المللی است که تسهیل کننده ترانزیت ریلی میان ایران و کشورهای منطقه بوده است. این مساله منجر به افزایش سهم ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی می‌شود که همیشه به دنبال آن هستیم.

اسلامی درباره توسعه سواحل مکران گفت: سازمان بنادر و دریانوردی توسعه سواحل کشور و سواحل مکران را در دستور کار دارد. امروز طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، بندر جاسک به عنوان منطقه آزاد معرفی شد. این بندر در کنار چابهار می‌توانند به عنوان دو پیستون اقتصادی قطب‌های جدیدی را در کشور تشکیل دهند.