شناسهٔ خبر: 76336 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

حمل‌ونقل بزرگ مقیاس را در کشور ایجاد می‌کنیم/ برای رونق اقتصاد، باید جغرافیای مصرف را افزایش داد/ پیام طرح ابرار توسعه عدالت منطقه‌ای است

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای رونق اقتصادی نیازمند افزایش جغرافیای مصرف هستیم، گفت: برای اینکار نیاز به شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ مقیاس است که این شرکت‌ها را در کشور ایجاد می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت هفته حمل‌ونقل در اصفهان با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان گفت: در همین سال که تهاجم تحریمی استکبار حداکثری است، هم صادرات ما افزایش پیدا کرده است و هم واردات برای بخش‌هایی که نیاز به واردات دارند، انجام شده است.

وی با بیان اینکه واردات باید با احتساب ملاحظات اقتصادی کشور باشد، افزود: من هرگز از شرکت‌هایی که به منافع خود فکر می‌کنند، حمایت نمی‌کنم. چراکه منافع مردم برای ما اصل است. در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، باید ایمنی، استاندارد، رفاه راننده، بهره‌وری و کیفیت بهره‌برداری ناوگان حداکثر شود. وگرنه من نذر ندارم که شرایط را برای تحصیل مال عده‌ای فراهم کنم.

احداث 1500 کیلومتر بزرگراه تا پایان دولت

اسلامی با بیان اینکه پروژه‌های سنواتی و متوقف شده در حوزه زیرساخت، اکنون فعال شده‌اند، گفت: یکی از این پروژه‌ها، آزادراه اصفهان-شیراز است که یکی از آزادراه‌های فاخر کشور به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: این آزاد‌راه پس از بهره‌برداری مسیر را ۱۳۰ کیلومتر می‌کند و باعث کاهش زمان سفر، کاهش مصرف انرژی و کاهش آلایندگی خواهد بود. ما در تلاشیم این آزادراه را تا پایان دولت به افتتاح و بهره برداری برسانیم.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به  اینکه تا پایان دولت ۵۸۰ کیلومتر آزاد‌راه افتتاح می‌شود، گفت: در همین منطقه اصفهان و همجوار آن ۳۰۰ کیلومتر آزادراه ملی و استانی به افتتاح خواهد رسید.

وی ادامه داد: ۴۰۰۰ کیلومتر بزرگراه در این دولت ایجاد شده و تا پایان دولت حدود ۱۵۰۰ کیلومتر دیگر به بزرگراه‌های کشور اضافه می‌شود.

نقاط حادثه‌خیز تا پایان سال ایمن‌سازی می‌شوند

این عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به طرح ابرار برای بهسازی و احداث راه‌های روستایی گفت: بعد از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی نباید راه‌های روستایی کشور بدون روکش آسفالت باشد. اکنون نهضتی به پا شده و متعهد هستیم ۲۰۰۰ کیلومتر از راههای روستایی را در سال جاری و ۳۵۰۰ کیلومتر دیگر را در سال آینده آسفالت کنیم.

وی ادامه داد: این اقدامات پیام مشخصی دارد و  آن محرویمت‌زدایی و گسترش عدالت منطقه‌ای است.

 اسلامی با اشاره به تمهیدات وزارت راه‌وشهرسازی برای کاهش تلفات جاده‌ای گفت: پلیس راه ۲۵۱ نقطه پر حادثه را به ما اعلام کرده‌‌است. بخشی از این نقاط ایمن‌سازی شده و بخشی دیگر تا پایان سال ایمن‌سازی می‌شود. بخشی از این نقاط برای ایمن سازی نیاز به ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح و تملک اراضی دارند که نیازمند هزینه هنگفتی است. اما با این وجود رفع این نقاط را تعهد کرده‌ایم.

احداث طولانی‌ترین خط ریلی کشور در دولت تدبیر و امید

اگر شرکت‌های بزرگ‌مقیاس با استانداردهای بین‌المللی در کشور وجود نداشته باشد، ایران سهم بار خود را از بازار دست می‌دهد

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به توسعه خطوط ریلی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: ۱۱۰۰ کیلومتر خط ریلی در این دولت به افتتاح رسیده و ۵ استان به خط آهن وصل شده اند.

وی ادامه داد: طولانی ترین راه آهن کشور یعنی خط چابهار-زاهدان نیز با عنایات مقام معظم رهبری و دریافت کمک از صندوق توسعه ملی در دست ساخت است که امیدواریم احداث آن تا پایان سال ۱۴۰۰ و یا زودتر به اتمام برسد. با احداث این خط  ۱۱۰۰ کیلومتر دیگر به راه آهن کشور اضافه می‌شود.

موانع بین‌المللی ترانزیت برطرف شده است

این عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه شکایت مردم و مسافر را نمی‌توان نادیده گرفت، گفت:  ۳۸۵ هزار کامیون در کشور داریم که کامیون‌های فرسوده باید از این ناوگان خارج شوند.

وی ادامه داد: استعداد مردم ما در حوزه حمل‌ونقل زیاد است و وظیفه ماست که ترانزیت کالا را در کشور توسعه دهم. اکنون صاحبان بار  و فعالان حمل‌ونقل بین‌المللی از نبود شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ مقیاس در کشور گله‌مند هستند. اگر شرکت‌های بزرگ‌مقیاس با استانداردهای بین‌المللی در کشور وجود نداشته باشد، ایران سهم بار خود را از بازار دست می‌دهد.

اسلامی با اشاره به اینکه باید از کوتاهی در زمینه مدیریت توسعه ترانزیت پرهیز کرد، گفت: باید شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ مقیاس با قدرت کار بین المللی را با همت مردم و بخش خصوصی به وجود بیاوریم.

وی ادامه داد: در بخش ترانزیت، اکنون ۱۰ میلیون تن بار در سال جابجا می‌کنیم که نسبت به باری که در کشور جابجا می‌شود، عدد نازلی است. حداقل سهم ما از بازار ترانزیت ۵۰ میلیون تن است و ۴۰ میلیون تن از این بازار سهم حمل‌و‌نقل زمینی است.

اسلامی با اشاره به توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل در کشور گفت: در کمیته‌های حمل‌و‌نقل با کشورهای مبدا یا مقصد ترانزیت تعاملات گسترده‌ای داشته‌ایم. تفاهم‌های بزرگی امضا کرده‌ایم و موانع بزرگی برطرف شده است. در حوزه بین‌الملل، زمینه‌سازی‌ها را انجام داده‌ایم. اکنون باید وسیله و ابزار ترانزیت فراهم شود.

توسعه لجستیک نیازمند حمل‌ونقل بزرگ مقیاس است

وزیر راه‌وشهرسازی توسعه صادرات و افزایش ترانزیت را ضرورت توسعه اقتصادی دانست و گفت: ظرفیت، حجم فعالیت و تولید ما فراتر از مصرف ماست، بنابراین باید جغرافیای مصرف را افزایش دهیم. برای اینکار نیاز به برند سازی و توسعه لجستیک داریم که خود نیازمند ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ‌مقیاس است.

اسلامی با بیان اینکه تامین مسکن و اشتغال دو وظیفه مهم حکومت است که می‌تواند رضایتمندی مردم و مقبولیت حکومت را افزایش دهد، گفت: باید با توسعه فعالیت‌های تولیدی، برند سازی و افزایش کیفیت سهم ایران را از بازار بین‌المللی افزایش داد. صادرات این تولید، نیاز به زیرساخت و شرکت‌هایی دارد که بتوانند در مقیاس بزرگ بار را جابجا کنند.