شناسهٔ خبر: 76397 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دولت و مجلس نگاه خود را به راهداری تغییر دهند

خطر هدر رفت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه

خاوري مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌هاي سازمان راهداري گفت: از دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست داریم در حوزه راهداری در زمینه‌های‌ مختلفی مانند افزایش اعتبارات و نوسازی ماشین آلات تغییر نگاه داشته باشند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل، شعبان خاوری در مراسم تجلیل از فعالان عرصه حمل و نقل و راهداری استان اردبیل که در مجموعه فرهنگی و هنری فدک برگزار شد، اظهار کرد: تا زمانی که در کشورمان راه‌سازی به راهداری اولویت داشته باشد و در حوزه بودجه، بخش باقیمانده اعتبارت به راهداری تخصیص می‌یابد باید راهداران کشورمان را گمنام‌ترین نیروهای وزارت راه و شهرسازی نامید.

وی افزود: اعتباراتی که برای ساخت‌وساز راه‌ها اختصاص می‌یابد هفت برابر بودجه راهداری است و اگر نیاز اعتباری راهداری را حداقلی در نظر بگیریم سالانه باید بودجه ۱۰هزار میلیاردی اختصاص یابد که مبلغ اختصاصی به راهداری ۱۷درصد مبلغ واقعی است.

مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده ای كشور تصریح کرد: ایجاد و ساخت دوباره شبکه‌های مختلف راهی مستلزم اعتبارات کلان و زمان بسیاری است و پس از بهره‌برداری از پروژه‌ها با توجه به وضیعت جوی هر  استان، حجم ترافیک و میزان حمل بارها موجب فرسایش و فرسودگی راه‌ها می‌شود که راهداری در حد توان و بودجه اختصاص یافته از این اتفاقات جلوگیری و ترمیم می‌کند که متاسفانه این اقدامات اصلا کافی نیستند.

خاوری بیان کرد: ۸۰ هزار کیلومتر انواع راه‌ها و ۳۷۰ هزار کیلومتر آبرو و پل و ۱۷۷ کیلومتر تونل در کشورمان وجود دارد که ارزش کلی این موارد حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که این میزان بودجه چند ساله وزارت راه است که اگر تغییر رویکرد مسئولین در حوزه راهداری رخ ندهد ثمره‌ای جز هدر رفت منابع مالی و انسانی وجود نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به سهم ۹۰ درصدی حمل و نقل زمینی در کشور است  سالانه بیش از ۸۵۰ میلیون نفر در قالب شرکت‌های مسافرتی و وسیله نقلیه شخصی انجام شده و جابجایی ۹ میلیون تن کالا در قالب ۴۳۳ هزار سفر کامیونی و کالابر که کلیه حمل و نقل مسافرتی و تجاری در ۲۸۸ هزار کیلومتر راه‌ جاده‌ای و بین شهری انجام می‌شود.

خاوری گفت: بیش از ۱۹ هزار نفر راهداری در سراسر کشور در طول سال با به‌کارگیری ۱۲ هزار انواع ماشین آلات از راه‌های اصلی و فرعی حراست و نگهداری می‌کنند که متاسفانه امسال ۱۲ نفر از راهداران در کل کشور در حین انجام وظیفه جان خود را از دست دادن که این نشانگر جدیت و غیرتمندی راهداران است.

مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌هاي سازمان راهداري بیان کرد‌: از دولت و مجلس درخواست داریم تا با تغییر رویکرد در حوزه راهداری توجه ویژه‌ای به این حوزه در موارد افزایش اعتبارات و نوسازی ماشین آلات راهداری، رفع نقاط پر حادثه‌ای جاده‌ها و ایجاد زمینه دریافت تسهیلات ارزان قیمت و طویل مدت برای نوسازی ناوگان مسافری و حمل و نقل بارها را داریم.

وی تصریح کرد: امسال سال پر مشغله و سنگینی برای راهداری کل کشور بود که اول سال با سیل در سطح کل کشور روبرو بودیم. ۱۵ هزار کیلومتر شبکه راهی و ۷ هزار و صد آبرو و پل تخریب و آسیب دیدگی داشتند که این تخریب‌ها و آسیب دیدگی‌ها به ارزش ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: در حماسه اربعین ۱ میلیون و دو هزار زائر با ناوگان عمومی جابجا شدند که طبق آمار این جابجای دو برابر سال گذشته بوده است و در برهه‌ای دیگر امسال با همت مسئولین و کامیون‌داران جابجایی حماسی کالاهای اساسی از بنادر ورودی کشور به استان‌ها انجام شد.