شناسهٔ خبر: 76411 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

شکل‌گیری شهر لجستیکی چابهار با احداث فرودگاه بین‌المللی/ بنادر برای توسعه؛ نیازمند زیرساخت‌های حمل‌ونقل هستند

بررسی جانمایی مسیر راه آهن چابهار وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بنادر برای توسعه و سرعت بخشیدن به فعالیت های مربوطه، نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه حمل و نقل هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در خصوص تاثیر احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار بر توسعه بندر چابهار، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است؛ زمانی که منطقه آزاد داریم باید این منطقه از مرز برخوردار باشد و بتواند امکان عبور و مرور بین‌المللی را فرآهم کند. 

وی ادامه داد: با توجه به تعریف شکل گیری شهر لجستیک در چابهار؛ احداث فرودگاه موجب تکمیل پازل حمل و نقل ترکیبی اعم از دریایی، ریل، جاده و فرودگاه می شود و اینگونه شهر لجستیک به معنای واقعی ایجاد خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۹۶ در بندر چابهار کمتر از ۸۰۰ هزار تن بار را جابجا کرده بودیم، اعلام کرد: در سال ۹۷ میزان بار جابجا شده در بندر چابهار به دو میلیون ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت و در سال جاری نیز پیش بینی می کنیم که میزان بار جابجا شده بیش از سال گذشته باشد.

اسلامی همچنین با اشاره به پروژه راه آهن چابهار-زاهدان، گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های محوری عمرانی کشور است که چندی پیش با عنایت مقام معظم رهبری و با درخواست دولت برای تخصیص اعتبار آن از صندوق توسعه ملی موافقت شد و به حداکثر ظرفیت رسید.

گفتنی است، بندر چابهار از نزدیک‌ترین نقاط به آب‌های آزاد جهان برای کشورهای آسیای مرکز و افغانستان است و از سوی دیگر نقطه‌ای استراتژیک برای ترانزیت کالا از آسیا به اروپا محسوب می‌شود؛ علاوه بر این باید در نظر داشته باشیم که بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که در برهه زمانی کنونی از لحاظ اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برای برخوردار است.

با توجه به موقعیت خاص چابهار، وجود مسیرهای مناسب حمل و نقل برای جابجایی مسافر و به ویژه کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ این در حالى است که در حوزه دریایى، ریلی و جاده ای اقدامات مختلفى برای توسعه این منطقه انجام شده است اما از فرودگاه مناسب و بین المللى محروم و تنها از یک فرودگاه نظامی - شکاری در حدود ۴۰ کیلومتری منطقه برخوردار بود که نمى توانست پاسخگوی کامل نیازها باشد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، این در حالی است که از حدود پنج سال قبل موضوع ساخت فرودگاه بین المللى چابهار به طور جدی‌تری مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت و با وجود موانعی که در ساخت آن وجود داشت در نهایت (۱۴ آذرماه سال جاری) ساخت آن به صورت رسمى کلید خورد.