شناسهٔ خبر: 76419 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد

وزارت راه و شهرسازی تنها مسئول خانه‌دار کردن مردم نیست/از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده می‌کنیم/ همراهی دو بانک در احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی

تفاهم‌نامه همکاری ساخت مسکن بین وزاری راه و شهرسازی و کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کارگران و بازنشستگان گفت: از ظرفیت تعاونی ها برای تامین مسکن کارگران استفاده می کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان ضمن اعلام این مطلب که در قانون اساسی دولت برای فراهم کردن زمینه‌های لازم برای احداث واحدهای مسکونی اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه مسئولیت دارد، گفت: دولت در قانون اساسی و کارفرمایان بر اساس قانون کار برای کمک در تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و کارگران وظیفه دارند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کارفرمایان بر اساس قانون کار تکلیف دارند تا با همراهی کارگران برای تولید مسکن آنها اقدام کنند، اعلام کرد: تفاهم‌نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طی سه سال با وزارت راه و شهرسازی به منظور تحقق این قوانین به امضا رسیده است که امید است تا در زمان مقرر، این مهم محقق شود.

شریعتمداری تصریح کرد: برای کمک به خانه‌دار کردن اقشار متوسط تنها وزارت‌خانه راه و شهرسازی سهم ندارد بلکه در اینکار بزرگ باید وزاتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های دیگر نیز همکاری داشته باشند.

وی هدف از امضای تفاهم‌نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان را ایجاد همدلی با تشکل‌ها و مجموعه های کارگری و وزارتخانه های مرتبط عنوان کرد و گفت: در تامین مالی این تفاهم‌نامه، بانک رفاه کارگران، بانک توسعه تعاون و صندوق‌های تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگان نیز سهم دارند و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه برای احداث این واحدها یاری می‌رسانند.

شناسایی کارگران واجد شرایط از طریق پایگاه اطلاعاتی ایرانیان

شریعتمداری با تاکید بر اینکه از ظرفیت زمین‌های شرکت شهرک‌های صنعتی برای احداث مسکن کارگران استفاده می‌شود، توضیح داد: جامعه کارگری جامعه بزرگی است و در مجموعه سازمان‌های تامین اجتماعی ۴۳ میلیون نفر وجود دارد که نیاز است برای خانه دار کردن آنها اقدام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن که ۲۶۰ هزار نفر ثبت نام کردند، ۴۰ درصد آنها از جامعه کارگری به شمار می روند که باید از ظرفیت های موجود برای خانه دار کردن کارگران استفاده ببریم.

شریعتمداری تاکید کرد: پایگاه اطلاعاتی ایرانیان و پایگاه اطلاعاتی سازمان تامین اجتماعی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در معرفی و شناسایی کارگران واجد شرایط برای تامین مسکن کمک خواهد کرد.

وی همچنین اعلام کرد: از ظرفیت تعاونی‌ها و همچنین مسکن مهر برای تامین مسکن کارگران استفاده می‌شود.