شناسهٔ خبر: 76457 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی خبرداد

اعلام آمادگی ۷۰ مرکز دانش‌بنیان برای همکاری با سازمان بنادر/ تولید ملی، عامل صرفه‌جویی ۷۰ درصدی سازمان و بنادر و دریانوردی

محمد رضا اله یار عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل فرصتی بود که سازمان بنادر و دریانوردی بتواند توانمندی‌های داخل کشور را در تهیه قطعات و تجهیزات مورد نیاز ارائه داده و از این فرصت به بهترین شکل بهره ببرد.

محمدرضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص دستاوردهای این مجموعه در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم گرفت از فرصت نمایشگاه حمل‌و‌نقل برای ارائه توانمندی‌های بخش داخلی در تهیه قطعات و تجهیزات مورد نیاز کشور استفاده کرده و ارائه دهنده آن‌ها باشد.

وی افزود: سازمان تصمیم گرفت تا مشوقی برای توسعه این فعالیت‌ها در کشور بوده و با حمایت از مراکز دانش‌بنیان، متخصصان و دانش پژوهان زمینه کمک کردن آن‌ها به سازمان بنادر و دریانوردی را فراهم کنند. بدون شک این نگاه کمک می‌کند تا وابستگی به قطعات خاص از خارج کشور کم شده و با اتکا به توانمندی تولیدکنندگان داخلی نیازها برآورده شود.

وی تصریح کرد: حدود یک سال پیش تصمیم بر این شد کمیته‌ای در مجموعه تجهیزات سازمان شکل بگیرد تا از ساخت داخل حمایت داشته باشد. به این نحو ساخت قطعات در کشور توسط بنادر پیش رفت و دستاورد بسیار خوبی به دست آمد. ۷۶۸ قطعه مرتبط با تجهیزات بندری و دریایی در شناورها و همچنین تجهیزات مرتبط با مخابرات و الکترونیکی با همین رویکرد ساخته و ارائه شد.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به واسطه محدودیت فضایی در نمایشگاه اکثر توانمندی‌های به‌طور کامل به نمایش گذاشته نشد، گفت: در همین زمینه در نمایشگاه حمل و نقل در حوزه نرم افزارهای مهندسی، سه نرم‌افزار به صورت مشخص ارائه شد.

وی افزود: یکی از این سه نرم افزار در حوزه DIS و ۲ نرم‌افزار هم مرتبط با مطالعات مهندسی سواحل و بنادر بود. همچنین این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرد که مجموعه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نزدیک اقدامات انجام شده را مورد بازدید قرار داده تا برای خلق ایده و موارد جدید به سازمان بنادر کمک کنند.

الهیار تصریح کرد: طبق اعلام صورت گرفته چیزی حدود ۷۰ مجموعه در بازدید از غرفه سازمان بنادر و دریانوردی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته برای همکاری اعلام آمادگی کردند. قرار است پیشنهادهای آن‌ها ارائه شود تا از طریق سازمان به این مجموعه‌ها کمک شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به صرفه‌جویی انجام شده با نگاه به تولید داخلی اظهار داشت: نگاه به تولید داخل علاوه بر اینکه مانع خروج ارز از کشور شد، در بحث ریالی حدود ۷۰ درصد کاهش هزینه‌ها را به همراه داشت که موجب صرفه‌جویی ۶۱ میلیارد تومانی شد.

وی افزود: این مساله سازمان بنادر و دریانوردی را ترغیب کرد تا فعالیت‌ها در این زمینه را گسترش دهد. به همین خاطر در روز حمل و نقل تفاهمنامه‌ای بین سازمان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد تا بیش از پیش بتوانیم در حوزه‌های تجهیزاتی، مهندسی عمران، سواحل و بنادر از ظرفیت‌های موجود بهره ببریم. قطعا این نگاه می‌تواند نقطه عطفی در ارائه بیشتر توانمندی‌های داخلی کشور باشد.

وی تصریح کرد: بدون شک تولید ۷۶۸ قطعه توسط تولیدکنندگان داخل در بحث اشتغال‌زایی نقش بسزایی خواهد داشت. این قطعات در کارگاه‌های مختلف ساخته شده‌اند که تعداد زیادی را در حوزه‌های مواد اولیه، طراحی و ساخت درگیر کار کرده است. خوشبختانه این قطعات توانسته بخش‌هایی از نیازهای بنادر کشور را در بحث قطعات برآورده کنند که امیدواریم در آینده این میزان بیشتر باشد.