شناسهٔ خبر: 76598 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دیدگاه

۴ گام برای تجاری‌سازی کسب و کارهای نوپا

جواد اسفندانی جواد اسفندانی، مدیر تجاری‌سازی دفتر تجاری‌سازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

استارتاپ‌ها (کسب و کارهای نوآور) کسب و کارهای نوظهوری هستند که با استفاده از فناوری‌های نوین و بدون استفاده از تجهیزات متعارف تشکیل شده و باعث تسریع در روند تولید می‌شوند. با توجه به اینکه برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوآور و دانش‌بنیان نسبت به شرکت‌هایی که به روش‌های سنتی تشکیل می‌شوند، سرمایه اندکی موردنیاز است، بنابراین گسترش و ایجاد این کسب و کارها به ویژه برای نسل جوان کشور که آینده ساز این سرزمین هستند مورد تاکید مسئولان قرار دارد. در عین حال به نظر می‌رسد حمایت از ایجاد این کسب و کارهای نوآور، می‌تواند در جهت ایجاد ارزش افزوده برای کشور نقشی موثر داشته باشد.

با توجه به رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده ناشی از محصولات فناورانه مبتنی بر دانش نوین و زمینه جهت ایجاد ساز و کار لازم برای ارتباط بهتر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با جامعه مبتکر و خلاق، دفتر تجاری‌سازی مرکز، مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط مراکز رشد و پارک‌های فناوری در طی سال‌های گذشته شروع به فعالیت‌هایی در این زمینه کرده است.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان یکی از مراجع معتبر مرکز مالکیت معنوی (اداره ثبت اختراع) در مقوله بررسی و ارزیابی ادعاهای و اظهارنامه‌های ثبت اختراع مرتبط با حوزه زیرساختی وزارت راه و شهرسازی (حمل ونقل، ساختمان، مسکن، شهرسازی، معماری) است، که سالیانه به طور متوسط ارزیابی ۳۰۰ ادعا در قالب دستوالعمل مربوط به کمیته تخصصی ثبت اختراعات و ابداعات انجام می‌شود.

چند وقتی است که سرعت بخشیدن به چرخه فناوری و تامین نیازهای فناورانه در حوزه‌های فناوری و رشد و توسعه شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان به عنوان مقوله‌ای مهم  مورد توجه و تاکید وزیر راه و شهرسازی و به دنبال آن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفته است. به همین منظور و برای تحقق اهداف کلان وزارتخانه راه و شهرسازی در خصوص ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، جلساتی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار و نتایجی از جلسات حاصل شده است.  

بنابراین مرکز تحقیقات به عنوان بازوی علمی و فکری وزارت راه و شهرسازی و دارا بودن ظرفیت‌های مناسب جهت حمایت از ایده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، برگزاری رویدادهای فناورانه و استارتاپی، کمک به دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در راستای حمایت از کسب‌و‌کارهای نوپا و رفع موانع رشد آنها آمادگی لازم را دارا است. برخی از مهمترین اقدامات مرکز در سال‌جاری در خصور تلاش برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان و یا حمایت از این شرکت‌ها به عنوان راهکاری برای ایجاد کسب و کارهای جدید در کشور متناسب با فناوری روز شامل موارد زیر است:

۱-انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در راستای کمک به ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوپا و فناور، جذب سرمایه‌گذار و ورود کارآفرینان واحدهای صنعتی به بازارهای داخلی و بین‌المللی

۲-برگزاری رویداد کافه درس تک در حوزه مدیریت بحران با هدف معرفی چالش‌ها و دغدغه‌های سازمانی در حوزه حوادث و بلایای طبیعی جهت تامین نیازهای فناورانه سازمان‌های مرتبط

۳-برنامه‌ریزی و اقدام  برای ایجاد مرکز رشد و نوآوری با هدف شتاب‌بخشی به شرک‌های دانش‌بنیان حوزه راه و شهرسازی

۴-مشارکت با شرکت توسعه خدمات کارآفرینی مسکن در برگزاری اولین جشنواره ملی نوآوری در ساخت و ساز