شناسهٔ خبر: 76621 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر مطرح کرد

فقط ۱۰ درصد طرح‌ها به مرحله اجرا می‌رسند/ انحراف طرح‌ها از مسير اصلي

جلسه مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر گفت: طرح‌ها از زمان تصویب تا زمان اجرا در یک مسیر انحرافی قرار می‌گیرند و همین باعث شده تا تنها ۱۰ درصد آنها به مرحله اجرا برسند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میلاد امینی، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر صبح امروز در نشست هم‌اندیشی با مشاوران اقتصادی و شهرسازی در شرکت بازآفرینی شهری ايران با عنوان «جلسه هم‌اندیشی تهیه بسته جامع سرمایه‌گذاری بافت پیرامون حرم‌های مطهر» با اشاره به دلایل تشکیل این نشست اظهار داشت: آنچه که همیشه در این جلسه و جلسات مشابه سوال بوده این است که چرا طرح‌ها از زمان تصویب تا زمان اجرا در یک مسیر انحرافی هستند. این دلیلی است که باعث شده تنها حدود ۱۰ درصد طرح‌ها به مرحله اجرا برسند.

وي ادامه داد: در ماده ۲ برنامه ششم توسعه بر توجه جدي دولت به بافت‌های ناکارآمد شهری و فرسوده تاكيد شده است. در این خصوص یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی تسریع بخشی و توجه به این بافت‌‌هاي فرسوده و ناكارآمد از جمله بافت‌های پیرامون حرم‌های مطهر است.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر در ادامه با اشاره به دلایل انحراف طرح ها از مسیر اجرایی شدن گفت: یکی از این موارد در اطراف حرم امام رضا (ع) است که به نظر می‌رسد علت آن فقدان یک مدیریت یکپارچه و هماهنگ در اجرای طرح است. مرجع تهیه‌کننده و تصویب‌کننده طرح شورایعالی شهرسازی و معماری است اما بعد از آن بازیگران زیادی به این حوزه ورود می‌کنند که متاسفانه هرکدام منافع و منابع خودشان را ملاک قرار داده که ممکن است در عمل مسیر طرح را منحرف کند.

وی گفت: بخش دیگر، تعارض منافعی است که بین بخش خصوصی با شهرداری به عنوان مجری محدوده طرح، بخشی از دولت، خود مردم و نهادهای دیگر مثل تولیت آستان قدس رضوي وجود دارد. در این زمینه نکته مهم این است که در تصویب طرح به شیوه تامین منابع توجهی نمی‌شود.

امینی در ادامه اظهار داشت: بحث زمان بندی یکی دیگر از مواردی است که طرح‌ها را از مسیر اصلی خود دور می‌کند. به این شکل که طرح‌ها پس از تصویب، مدتی رها می‌شوند تا هرکسی از نقطه‌ای کار را شروع کند که این موضوع مشکل‌ ديگر اجرایی شدن طرح‌هاست.

وی افزود: در حل این مساله به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته بحث تحقق‌پذیری طرح‌ها باشد که صندوق به دنبال این موضوع است. در صندوق به دنبال یک سند جامع تحقق پذیری طرح هستیم تا به آن اشراف داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر اظهار داشت: یکی دیگر از نکات در این خصوص این است که متاسفانه طرح‌ها شاخصی را برای مرجع تصویب کننده طرح ایجاد نمی‌کند تا مشخص شود براساس چه شاخص‌هایی باید نظارت بر آن انجام شود.

وی افزود: اخیرا مکاتبه‌ای با وزارت راه و شهرسازی و شخص مقام عالی وزارت انجام  گرفته تا این طرح‌ها در محدوده‌های مشهد، شیراز، قم و ری که در مرحله بازنگری طرح‌ها هستند، هرچه زودتر تا پایان سال به جمع‌بندی برسند و با زمان‌بندی مشخص فرآیند عملیاتی شدن آن‌ها مشخص شود.

امینی در پایان گفت: رويكرد صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر این است که به عنوان نهاد حمایتی و تسهیل‌گر ایفای نقش كند تا به عنوان نهادی هم افزا در همه تکالیفی که برعهده شهرداری‌ها، دولت و بخش خصوصی است، نقش كمك كننده داشته باشد.