شناسهٔ خبر: 76654 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

پیرو تجربه موفق و با هماهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد؛

فراخوان سازمان بنادر و دریانوردی برای بهره‌گیری از مجموعه‌های دانش‌بنیان

کشتی ثابتی سازمان بنادر و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی جهت بهره‌گیری هرچه بیشتر از توان صنایع داخلی در حوزه دریا و بندر و بهره‌گیری از ایده‌ها و کمک‌های مراکز دانش‌بنیان فراخوان داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سال ۹۸ طبق فرمایش مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نامگذاری شد تا در تقابل با تحریم‌ها و جنگ اقتصادی صورت گرفته با ایران، افزایش ابتکارات علمی و فنی و شرکت‌های دانش‌بنیان، قدرت ایستادگی مردم کشورمان را بیش از پیش نشان دهد. با توجه به این نامگذاری و فرمایشات معظم له که کلید حل مشکل اقتصادی کشور را «توسعه تولید ملی» دانستند، از همان ابتدای سال جاری تلاش برای قدرت‌گیری ارزش پول ملی و رونق‌ فعالیت کارخانجات داخلی در همه ابعاد و عرصه‌ها انجام گرفت.

با این رویکرد و براساس نامگذاری انجام شده توسط مقام معظم رهبری از ابتدای سال ۹۸ کمیته‌ای با رویکرد حمایت از ساخت داخل در حوزه دریا و بندر در مجموعه تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی شکل گرفت. نگاهی که باعث شد با ساخت قطعات مورد نیاز صنعت دریانوردی دستاوردهای خوبی به دست آید، که از جمله آن ساخت و تولید ۷۶۸ قطعه مربوط به تجهیزات بندری و دریایی در شناورها و تجهیزات مرتبط با مخابرات و الکترونیکی است. تولیدی که مانع خروج ارز از کشور شد و صرفه‌جویی ۶۱ میلیاردی را برای سازمان بنادر و دریانوردی به همراه داشت.

این مساله سازمان بنادر و دریانوردی را ترغیب کرد تا فعالیت‌ها در این زمینه را هرچه بیشتر گسترش دهد.  به همین خاطر در روز حمل و نقل امسال تفاهمنامه‌ای بین این سازمان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد تا بیش از پیش از ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های تجهیزاتی، مهندسی عمران، سواحل و بنادر بهره برده شود، که بدون شک این نگاه می‌تواند نقطه عطفی در ارائه بیشتر توانمندی‌های داخلی کشور باشد.

به همین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی با اتکا به این تجربه موفق و برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این دانش بومی در صنعت تولید قطعات مورد نیاز این حوزه مهم حمل و نقل اقدام به فراخوانی کرده است تا هرچه بیشتر از دانش مراکز دانش‌بنیان برای ساخت تجهیزات و قطعات ساخت در داخل بهره برده شود.

سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه درمورد تجربه ساخت اول قطعات و تجهیزات این صنعت با هماهنگی به عمل آمده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرایطی را فراهم آورده تا فرآیندها درخصوص انعقاد قرارداد راحت‌تر انجام گیرد.

به این ترتیب سازمان بنادر و دریایی ایران آمادگی دارد با هر مجموعه‌ای که توانمندی ساخت قطعه و تجهیزات را دارد، قرارداد امضا کند. به این شکل همه مجموعه‌های دانش‌بنیان می‌توانند در صورت علاقه به فعالیت در این حوزه با این مجموعه مکاتبه و پروپزال خود را ارائه دهند تا پس از بررسی، مسئولیت ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز با امضای قرارداد به‌ آن‌ها واگذار شود.

به این شکل سازمان بنادر و دریانوردی پیرو تجربه موفق پیشین که بخشی از آن در چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته به نمایش درآمد، آماده گسترش و بهره‌گیری هرچه بیشتر از توان داخلی کشور در حوزه بندری و دریایی است.