شناسهٔ خبر: 76700 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

صدور خدمات فني و مهندسي برنامه وزارت راه و شهرسازي/ شروط وزارت راه وشهرسازي براي صدور خدمات/ تشكيل شرکت‌های مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از تشکیل شرکت‌های مشترک میان ایران و اقلیم کردستان عراق به منظور صدور خدمات فنی-مهندسی خبر داد و گفت: صدور این خدمات از جمله برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی امروز در دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت ساخت، از تشکیل شرکت‌های مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق به منظور صدور خدمات فنی-مهندسی خبر داد و گفت: در این دوره از مدیریت وزارت راه و شهرسازی، توجه به بافت هاي فرسوده و ناكارآمد، نوسازی و بازساری این بافت‌ها و همچنین رفع حاشیه‌نشینی در دستور کار جدی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اصل در باززنده‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، ساکنان آن مناطق هستند، تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه، باززنده‌سازی و نوسازی ۲۷۰۰ محله در دستور کار قرار گرفت که این مهم در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، بافت‌های تاریخی و همچنین سکونتگاه‌های غیررسمی مدنظر بوده است.

اسلامی با تاکید بر اینکه حاشیه‌نشینی به هیچ عنوان نباید رشد جدیدی داشته باشد و تاکید بر لزوم مدیریت این پدیده اجتماعی گفت: سرمایه‌گذاری و باززنده‌سازی بافت‌هاي فرسوده و ناكارآمد در چند استان مشکل‌دار با جدیت در حال پیگیری است. اعمال سیاست، طرح‌ریزی، برنامه‌ریزی و اقدام و عمل به منظور باززنده‌سازی محلات ناکارآمد در دستور کار است.

ابلاغ بازنگری مبحث 11

وزیر راه و شهرسازی هویت‌بخشی به محلات ناکارآمد را از مهم‌ترین ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: با رایزنی‌هایی که با وزارت میراث فرهنگی داشته‌ایم، در تلاش هستیم تا ساکنان بافت‌های پیرامون بافت‌های واجد ارزش و تاریخی امکان نوسازی محلات خود را با هدف ارتقا بخشیدن، به کیفیت زندگی شهروندان داشته باشند.

وی با تاکید بر اتخاذ رویکرد محله محوری توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: باز‌زنده‌سازی محلات بافت‌های فرسوده و ناکارآمد با محوریت قرار دادن شهرداری‌ها، استان‌داری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی و ارائه مشوق در برنامه اجرایی و عملیاتی وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط در دستور کار قرار دارد.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به این مطلب که صنعتی‌سازی به معنای انبوه‌سازی نیست، خاطر نشان کرد: صنعتي‌سازی جزو برنامه‌های این وزارت خانه قرار دارد که این مهم با ابلاغ مبحث ۱۱ که بازنگری شده، به زودی در ساخت و ساز‌ها ملاک عمل قرار می گیرد.

زمینه صادرات خدمات فنی-مهندسی فراهم شده است

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، صادرات خدمات فنی و مهندسی را از دیگر برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی بر شمرد و گفت: در شرایط کنونی نیاز است تا با آسیب شناسی نسبت به فرصت‌ها و تهدید‌های موجود، بررسی مجددی داشته باشیم و بتوانیم با رفع موانع، حداکثر استفاده را از این فرصت‌ها به دست آوریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در خصوص خدمات فنی-مهندسی، با کشورهای همسایه رایزنی هایی داشتیم و زمینه‌های صادرات این خدمات فراهم شده است.

وزیر راه و شهرسازی، صدور خدمات فنی-مهندسی را منوط به توجه به ۳ اصل عنوان کرد و گفت: اهلیت‌سنجی شرکت‌ها و کسانی که باید در سایر شرکت‌ها مستقر شوند و اعتمادسازی، اولین اصلی است که باید مدنظر قرار بگیرد. همچنین صدور و ارسال مصالح- ساختمانی با کیفیت و تثبیت بازار دومین اصلی است که باید ملاک عمل قرار گیرد و برای دستیابی به این مهم، ایجاد شرکت‌های همکار در بحث ساخت، فروش و تولید مصالح حائز اهمیت است.

اسلامی با یادآوری این مطلب که معاون وزیر مسکن و ساخت اقلیم کردستان نیز بر ایجاد شرکت‌های مشترک به منظور صدور خدمات فنی-مهندسی وهمچنین شرکت‌های همکار در موضوع ساخت، فروش و تولید مصالح تاکید کرده است، توصیح داد: سومین اصل در بحث صدور خدمات فنی-مهندسی، موضوع تضامین، هم در شرکت‌ها، هم در مناقصات و هم در حسن انجام کار است که با چندین کشور در این مورد به تفاهماتی دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌ها، تضمین بانک‌های ایرانی باید مورد تضمین سایر شرکت‌های کشورهای مشترک در صدور خدمات فنی-مهندسی قرار گیرد.

رفع موانع در حوزه ترانزیت

اسلامی همچنین یادآور شد: در خصوص ترانزیت و حمل‌ونقل کالا، جمهوری اسلامی ایران موانع مختلف را برطرف کرده است، در عین حال این آمادگی وجود دارد که چنانچه انجمن‌ها و شرکت ها موانعی دارند، برطرف شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: تا نسل جدید با روش های نوین ساخت آشنا شوند و با کسب آگاهی، طراحی و اجرای عملیات ساختمانی را بر عهده بگیرند.