شناسهٔ خبر: 76720 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو اتاق بازرگاني تهران خبر داد:

۹۵ درصد از ساخت و ساز‌ها با استفاده از سنگ‌های ساختمانی تولید داخل

ساخت و ساز عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به توقف واردات سنگ خارجی گفت: ۹۵ درصد از ساخت و سازها با استفاده از سنگ تولید داخل انجام می شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی کسایی‌فر عضو اتاق بازرگانی تهران و تولید کننده سنگ‌های ساختمانی در حاشیه نمایشگاه صنعت ساخت با بیان اینکه اعمال تعرفه‌های ناگهانی باعث شده که بسیاری از تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ‌های ساختمانی اقدام به صادرات خام فروشی کنند، گفت: اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی باعث شده که بسیاری از تولید کنندگان سنگ‌های ساختمانی محصولات فرآوری شده کمتری را صادر کنند که این خود آسیب بسیار زیادی به حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی وارد می‌کند.

او افزود: بسیاری از کارخانجات ما در حوزه سنگ با سطح کیفیت کارخانجات دنیا برابری می‌کند، اما به دلیل اعمال تعرفه‌های سنگین میزان صادرات محصولات فرآوری شده کاهش یافته، با این حال ما سعی می‌کنیم در صورت حمایت دولت، محصولات بیشتری را به صورت فرآوری شده صادر کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران به موانع اداری اشاره کرد و گفت: حمایت‌های چندانی از سمت وزارت صنعت و معدن نمی‌شود، اما حداقل انتظار داریم که موانع اداری از سر راه این حوزه‌ها برداشته شود و ما شاهد اقدامات تسهیل کننده در این بخش باشیم.

کسایی‌فر گفت: فعالیت بسیاری از معادن سنگ ما به دلیل آنکه صدور گواهینامه آن زمان‌بر شد، حدود یک سال متوقف شد که این موضوع آسیب بسیار زیادی به بخش‌های معدنی و سنگی وارد می‌کند.

او به ارزآوری بسیار بالای صادرات صنایع سنگ‌های ساختمانی اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ هزار دلار ارزآوری در حوزه صادرات سنگ داشتیم که در صورت حمایت دولت میزان ارزآوری در این بخش افزایش بیشتری خواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی تهران به ضرورت افزایش اعتماد کشور‌های همسایه نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه کم فروشی، کیفیت پایین و مطابق نبودن محصولات سفارشی با محصولات تولید شده باعث شده که اعتماد بسیاری از کشور‌های همسایه کاهش یابد که این خود تبدیل به معضل جدیدی در حوزه صادرات سنگ‌های ساختمانی شده است.

کسایی‌فر گفت: باید سعی کنیم با جلب اعتماد و افزایش کیفیت دوباره بازار‌های جهانی را در حوزه صادرات سنگ‌های ساختمانی به دست آوریم.

وی در پاسخ به سوالي مبني بر وضعیت استفاده از سنگ‌های ساختمانی تولید داخل در بازار‌های ساخت و ساز کشور هم گفت: حدود ۹۵ درصد از ساخت و ساز‌های داخلی با استفاده از سنگ‌های ساختمانی تولید داخل انجام می‌شود و حدود ۲ سال است که هیچ سنگ خارجی وارد کشور نشده است.

برچسب‌ها: