شناسهٔ خبر: 77077 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید:

سه سیاست کلان اجتماعی شرکت عمران در شهرهای جدید/ زیرساخت‌های اجتماعی شهرهای جدید توسعه می‌یابد/ توجه به اشتغال زنان سرپرست خانوار

حسین ایمانی جاجرمی مشاور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی و برگزاری رویدادهای شهری را سه سیاست شاخص شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه اجتماعی برشمرد.

ایمانی‌جاجرمی، مشاور اجتماعی و فرهنگی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که رویکرد حوزه زیرساخت اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی را در شهرهای جدید دنبال می‌کنیم، گفت: شرکت عمران شهرهای جدید در دوره‌های گذشته، ماموریت و هدف اجتماعی خاصی را دنبال نمی‌کرد و خود را شرکتی دولتی با ماموریت فنی و مهندسی می‌دانست.

وی افزود: به‌تدریج و با رشد جمعیت و رونق شهرنشینی در این شهرها، مشخص شد که اجرای برنامه‌های عمرانی بدون دیدن پدیده‌ها، ابعاد و پیامدهای اجتماعی کافی نیست و به اهداف خود دست پیدا نمی‌کند و حتما باید مردم را به عنوان یک بعد مهم در مسائل شرکت و اهداف،برنامه‌ها و سیاست‌های شرکت لحاظ کرد.

ایمانی‌جاجرمی با اشاره به اینکه از سه سال گذشته به دنبال طراحی سیاست‌های اجتماعی در این شهرهای نوپا بوده‌ایم، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی و رویدادهای شهری را سه سیاست اجتماعی خواند که  شرکت عمران شهرهای جدید آن را دنبال می‌کند و خاطرنشان کرد: هر سه سیاست یادشده با یکدیگر مرتبط هستند.

وی، گفت: یکی از موفق‌ترین کارهای ما در این حوزه در شهر جدید عالیشهر بوده است و همکارانمان در این شهر جدید توانستند هر سه سیاست اجتماعی یادشده را اعمال کنند. برای مثال مرکز فرهنگی-هنری که در عالیشهر ساخته شد، زیرساخت اجتماعی را فراهم آورد تا رویدادهای شهری در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی-اجتماعی و جشنواره‌های مختلف در این شهر برگزار شود. 

مشاور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، عنوان کرد: برنامه‌های دیگری نیز برای آموزش زنان سرپرست خانوار در این شهر جدید تدارک دیده و پس از ارائه این آموزش‌ها یک تعاونی برای فروش کالاها و صنایع دستی این افراد تاسیس شد و در نهایت، بازاریابی مناسبی نیز در ادامه این اقدامات انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه این تعاونی هم‌اکنون ۵۰ عضو دارد و زنان سرپرست خانوار را صاحب شغل کرده است، تصریح کرد: این افراد تا پیش از این، درگیر معضل بیکاری بودند و امکان یافتن شغلی متناسب با شرایط خود را نداشتند.

ایمانی‌جاجرمی، دستاورد دیگر تکمیل زیرساخت‌های اجتماعی در این شهر جدید را گسترش شبکه همکاری و ارتباط برشمرد و گفت: این زیرساخت اجتماعی توانسته به‌عنوان یک کانون ارتباطی عمل کند. ضمن اینکه ساخت چهار سرای محله نیز در دستور کار این شهر جدید قرار داشت که دو عدد از آنها بهره‌برداری شده است و تکمیل این نهادهای محله‌ای نیز به تقویت زیرساخت اجتماعی در این شهر منجر می‌شود.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های اجتماعی در شهرهایی که از جمعیت بیشتری برخوردارند و مردم در آن‌ها مستقر شده‌اند به‌صورت جدی‌تری دنبال می شود. علی‌رغم جدید بودن برخی مفاهیم در این حوزه ما زبان بحث را پیدا کرده‌ایم و برقراری پیوند میان مسائل عمرانی و شهرسازی با مسائل اجتماعی از نوآوری‌هایی بوده که در این زمینه انجام داده‌ایم و با استفاده از مفاهیم زیرسازی اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی توانسته‌ایم این ارتباط را برقرار کنیم.