شناسهٔ خبر: 77632 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز مدیریت بحران، اقدامات وزارت راه و شهرسازی در مقابله با سیل استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرد

برآورد خسارت ۷۸۲۷ میلیارد ریالی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی/ اولین هشدار هواشناسی ۴ روز قبل از وقوع سیل

عملیات بازگشایی راه در محور شهر سیل زده بنت رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل، ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی خسارت به زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان را نزدیک ۷۸۲۷ میلیارد ریال اعلام کرد.

رضا نفیسی در گفتگو  با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در مقابله با سیل استان‌ سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بارندگی­‌های استان سیستان و بلوچستان طی روزهای بیستم تا بیست و دوم دی­ماه امسال  در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بطوریکه آمارها نشان می­‌دهد درحالی متوسط بارش سالانه استان ۱۱۳ میلیمتر بوده که طی روزهای اخیر ظرف ۴۸ ساعت متوسط بارش به ۲۱۵ میلیمتر رسید.

وی افزود: از تاریخ بیستم تا بیست و پنجم دی‌ماه به دلیل بارش شدید باران ۱۳شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیبوسوران، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند تحت تأثیر سیل و آب گرفتگی قرار گرفتند. به طوریکه رخدادهای ناشی از سیل علاوه بر آثار مخرب بر جان و مال هموطنان، زیرساخت‌های كشور به ویژه شبكه‌های حمل‌ونقل را به شدت تحت تاثیر قرار دارد.

رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل، ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: به این منظور وزارت راه و شهرسازی مجموعه اقدامات متناسب برای مقابله و امدادرسانی جهت تسهیل در شرایط حمل‌و‌نقل و بازگشایی محورها، امدادرسانی و جلوگیری از تشدید خسارت را به انجام رساند.

اولین هشدار هواشناسی ۴ روز قبل از وقوع سیل

نفیسی  با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه هواشناسی بیان داشت: سازمان هواشناسی به منظور اطلاع رسانی و اعلام هشدار به دستگاه‌های مسئول و امدادرسان، اقدام به صدور اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های لازم در خصوص بارش­ها در سطح استان سیستان و بلوچستان کرد که هشدار در بالاترین سطح (اخطاریه) توسط سازمان هواشناسی کشور و ادارات کل هواشناسی استان‌های درگیر سیل از ۴ روز قبل از وقوع مورخ سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۸ صادر و در روزهای بعد تائید و بهبود یافت.

وی مهمترین اطلاعیه های هواشناسی را  اطلاعیه شماره ۴۴ اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در تاریخ سه‌شنبه هفدهم دی‌ماه (چهار روز قبل از حادثه)، اخطاریه شماره ۶۸سازمان هواشناسی کشوردر تاریخ چهارشنبه هجدهم دی‌ماه (۳ روز قبل از حادثه)، اخطاریه شماره ۲۰ اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در تاریخ چهارشنبه  چهارشنبه هجدهم (۳ روز قبل از حادثه)، ‌اخطاریه شماره ۶۹ سازمان هواشناسی کشور پنج‌شنبه مورخ نوزدهم دی‌ماه (۳ روز قبل از حادثه)، اخطاریه شماره ۲۱ اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در تاریخ جمعه بیستم دی ماه (یک روز قبل از حادثه)، ‌ عنوان کرد.

۷۵۰۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های جاده‌ای استان خسارت وارد شد

رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل، ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی سپس میزان برآورد خسارت ناشی از سیل در استان سیستان و بلوچستان در حوزه راهداری را ۷۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در مجموع به ۵۵۰۰كیلومتر از راه‌های استان سیستان و بلوچستان شامل ۸۷۶ راه روستایی به طول۳۸۰۰ كیلومتر، ۲۷ محور اصلی و فرعی به طول۱۷۰۰ كیلومتر آسیب و خسارت وارد شد.

وی افزود: همچنین بر اثر سیلاب ۸۵۰۰ متر دیوار های حایل و ضامن آسیب دیده، ۴۷ مسیر اصلی و فرعی مسدود شد(در ابتدای وقوع سیل) و ۲۵۰دستگاه پل های بزرگ و كوچك دچار آسیب‌دیدگی و یا تخریب شده است.

انجام ۶۵۵ هزار متر مکعب خاکریزی و خاکبرداری

نفیسی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در عملیات حوزه راهداری برای مقابله با سیلاب ۱۵۴۲ نفر در قالب اکیپ‌های‌ راهداری و  ۴۳۰ دستگاه ماشین آلات‌ بکارگرفته شد و در مجموع بیش از ۵۰۰ مورد بالغ بر ۱۸۰ هزار متر مكعب خاكبرداری و ریزش برداری و  حدود ۴۷۵ هزار متر مكعب خاكریزی انجام شد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: ۱۱ دستگاه (لودر و بلدوزر) ماشین‌آلات راهداری از استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، فارس و یزد، همچنین ۷۰ متر لوله آبرو پیش ساخته جهت برقراری ارتباط راه‌ها از استان لرستان ارسال شد ...

اعزام ۷۲ دستگاه ماشین‌آلات سنگین از سوی شرکت ساخت و پیمانکاران

به گفته نفیسی ۷۲ دستگاه از  ماشین آلات شركت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل شامل ۱۳ دستگاه لودر، ۹ دستگاه گریدر، ۲۰دستگاه  كمپرسی،  ۲ دستگاه كمرشكن،  ۸ دستگاه بلدوزر، ۵ دستگاه آب پاش و تانكر آب، ۲دستگاه بیل مكانیكی،  ۱۳ دستگاه كامیون با مساعدت شرکت­های پیمانکار به کار گرفته شده است.

رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل، ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اقدامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: قبل از شروع فصل بارندگی در ماه‌های شهریور و مهرماه، لایروبی آبروها و پل‌ها و زوال‌برداری و زوال‌ریزی ترانشه‌های ریزشی توسط لودر و جرثقیل‌های ریلی به طور کامل انجام شده است.

وی افزود:‌ درزین پیشرو  جلوی کلیه قطارهای باری و مسافری برای اطمینان از صحت و سلامت مسیر  اعزام، ۳ دستگاه لودر حدفاصل تونل‌ها برای لایروبی پل‌های مسدود شده مستقر و درواسیون‌های تضعیف شده محور تقویت شد، راهبانان نیز بصورت ۱۲ ساعته (از ساعت ۶ صبح الی ۵ عصر  به تعداد ۱۰ نفر راهبان) جلوی کلیه قطارهای مسافری و باری مستقر شدند و به طور مستمر بازدید داشتند.

۳۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به زیرساخت‌های ریلی استان خسارت وارد شد

نفیسی مجموع خسارات برآورد شده در حوزه ریلی در استان سیستان و بلوچستان را ۳۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در ادامه به اقدامات انجام شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی شده اشاره کرد و گفت: به منظور بازگشایی راه‌های مواصلاتی و ترمیم جاده‌های روستایی ناشی از سیل، تجهیزات سنگین راهسازی به روستاهای قصر قند، دشت یاری، عورکی اعزام و ۳ پارت تجهیزات و ماشین آلات راهسازی شامل بولدوزر، لودر، کمپرسی، کمرشکن و تریلی به مناطق سیل زده روستایی ارسال شد.

کمک‌های فنی و غیر فنی سازمان بنادر و دریانوردی به سیل زدگان

وی افزود: ۹ محموله کمک‌های انسان دوستانه به روستاهای سیل زده و صعب العبور شامل ۲ هزار پکیج مواد غذایی خشک، ۵۰۰ تخته پتو، لوازم بهداشتی، تجهیزات گرمایشی و ... ارسال و  ۲ اکیپ فوریت‌های پزشکی و دارویی شامل ۲ پزشک، ۴ پرستار، ۴ کمک پرستار و ۲ دستگاه آمبولانس به مناطق سیل زده اعزام  شد.

رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل، ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از راه اندازی ۲ کمپ بیمارستان صحرایی جهت ارائه خدمات پزشکی و دارویی به روستاییان و ارسال ۵ فروند قایق برای امداد رسانی و جابجایی افراد گرفتار در سیل در ساعات اولیه وقوع سیلاب خبر داد و گفت:‌ تیم واکنش سریع یگان حفاظت و گشت نظارت بر سواحل به منطقه در ساعات اولیه بارش باران و وقوع سیلاب، ‌همچنین تجهیزات بندری و لجستیکی به منطقه شامل جرثقیل و تریلی جهت جابجایی شناورها و تجهیزات سنگین اعزام شدند.