شناسهٔ خبر: 77688 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در گلستان مطرح کرد

تقویت روابط ایران و ترکمنستان برای تکمیل خط آهن اینچه برون – ترکمنستان/ خرید ۴۸ هکتار زمین در گرگان برای طرح اقدام ملی مسکن

دیدار وزیر راه و شهرسازی  با آیت الله نورمفیدی وزیر راه و شهرسازی ضمن دیدار با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان از تقویت روابط ایران و ترکمنستان برای تکمیل خط آهن اینچه برون- ترکمنستان خبر داد و گفت: به تازگی ۴۸ هکتار زمین در گرگان برای طرح اقدام ملی تولید مسکن خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان گلستان با آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در آن استان دیدار و گفتکو کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار به تشریح جزئیات و اهداف سفر خود به استان پرداخت و خواستار همراهی مسئولان ارشد استان در تحقق اهداف توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی شد.

اسلامی بررسی روند تکمیل فرودگاه بین المللی گرگان را از جمله بازدیدهای سفر خود به استان گلستان برشمرد و گفت: با اجرای ترمینال داخلی، پروازهای بین المللی وداخلی از هم جدا شده و ظرفیت پنج هواپیما به طور همزمان ایجاد می شود. همچنین پیش بینی می شود افزایش ظرفیت حضور هواپیما در فرودگاه موجب رشد ۱۰ برابری جابه جایی مسافر در این فرودگاه شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم تکمیل فرودگاه بین‌المللی گرگان و توسعه آن را ظرفیتی جدید برای کارکرد نقش توسعه‌ای این فرودگاه در صورت بهره‌برداری عنوان کرد.

پیش‌بینی ذخیره سوختگیری هواپیماهای فرودگاه کلاله

وزیر راه و شهرسازی همچنین به درخواست استاندار برای پیش بینی ذخیره سوختی در فرودگاه کلاله اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای تامین سوخت هواپیماهای فرودگاه کلاله، ماشین‌های سوختگیر باید به فرودگاه کلاله بروند و نیاز است تا تمهیداتی اندیشیده شود تا این هزنیه و مخاطرات کاهش یابد.

اسلامی ایجاد دوبرگردان ها در سطح استان را از دیگر اهدافی برشمرد که وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌کند و توضیح داد: در ابتدا تصویب ایجاد ۲۰ دوربرگردان ابلاغ شده بود که با سفر ریاست جمهوری این تعداد به ۵۰ دوربرگردان در سطح استان افزایش یافت. امید است تا با تامین هزینه سنگین تملک اراضی برای آزادسازی و احداث دوربرگردان‌ها این مهم در استان محقق شود.

وی دارایی های وزارت راه و شهرسازی برای برای اجرای پروژه های متعدد استان از جمله ایجاد دوربرگردان دارایی های اسناد خزانه عنوان کرد و گفت: امیدواریم با توافقاتی که با استاندار استان انجام شده است با استفاده از ظرفیت ماده ۹ تصرف قبل از تملک به پروژه های اولویت دار استان سرعت بدهیم.

تهیه برنامه مطالعاتی تکمیل محور اینچه‌برون-گنبدکاووس-آزادشهر

عضو کابینه دولت دوازدهم بازدید از روند تکمیل محور اینچه برون- گنبدکاوروس- آزادشهر را از دیگر اهداف سفر خود به استان اعلام کرد و افزود: در خصوص این محور توافق شده است تا برنامه مطالعاتی تهیه شود.  

اسلامی توسعه منطقه اینچه برون را از دیگر اهداف مهمی برشمرد که وزارت راه و شهرسازی برای آن در حال برداشتن گام های موثر است و دراین خصوص اعلام کرد: برای ایجاد بندرخشک در منطقه اینچه برون، مقرر شده است تا معاونت معماری و شهرسازی طرح ویژه ای را برای این منطقه تهیه کند و این طرح به شکل یکپارچه توسعه را منسجم در نظر بگیرد. بدین معنا در اینچه برون ایجاد پایانه، ترمینال ریلی و بندر خشک توامان دیده شود و ظرفیت های گردشگری شهرها و روستاهای این منطقه نیز مدنظر قرار بگیرد.

به گفته وی، ایجاد یک شهر جدید در آن منطقه که بتواند مرکز تجارت بین المللی باشد نیز از دیگر مواردی است که در طرح جامع مدنظر قرار خواهد گرفت که در این طرح پشتیبان های کسب و کار و همچنین میزان ابی که برای جمعیت پذیری معین نیاز است با هماهنگی وزارت نیرو بررسی خواهد شد.

اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با آیت الله نور مفیدی به موضوع راه آهن این منطقه اشاره کرد و گفت: چندسالی بود که مسائل ایران برای حل و فصل راه آهن منطقه با ترکمنستان به مشکل برخورده بود و روابط سردی بین دو کشور ایران و ترکمنستان حاکم بود که خوشبختانه با تلاش هایی که اخیرا انجام شد سردی روابط بین دو کشور در حال برطرف شدن و مسائل با کشور ترکمنستان در حال حل و فصل است.

وی خاطرنشان کرد: ایران برای اولین‌بار است که در خصوص راه آهن به ترکمنستان بدهی ندارد و ۲۰۰ متر ریل عریض مقرر است تا احداث شود.

حل و فصل اختلافات راه آهن و منابع طبیعی استان گلستان

اسلامی در عین حال از حل و فصل اختلافات اداری استان بین راه آهن و منابع طبیعی خبر داد و افزود: با تدابیر استاندار جدید مشکلات و ناهماهنگی ها در حال رفع شدن است تا سرمایه گذاری ها بتواند در این منطقه شروع شود. در عین حال، راه آهن اینچه برون کاستی‌های غیرقابل قبولی داشته و دارد و باید اقداماتی انجام داد تا تجارت و تبادل کالا در این منطقه شرایط متفاوتی پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی برای رفع نواقص رفع ترانزیت بار در منطقه اینچه برون از امضای تفاهم نامه پنج جانبه عضویت ایران با راه آهن های کشورهای مشترک المنافع خبر داد و گفت: امید است با مجموعه اقداماتی که در برنامه قرار دارد بتوانیم سهم ترانزیت را افزایش دهیم.

اسلامی همچنین از خرید ۴۸ هکتار زمین در گرگان برای احداث طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و گفت: امید است استاندار گلستان همکاری کنند و زمین های بیشتری برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن خریداری شود. با خریداری زمین  در استان، کار احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی در استان آغاز خواهد شد.