شناسهٔ خبر: 77734 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان خبر داد

پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی توسعه ترمینال پروازهای خارجی/ افزايش ۱۱ درصدی فرودگاه‌های اصفهان نسبت به آذر سال گذشته/ افزايش موقعیت پارک هواپیما از ۱۰ به ۲۳ موقعیت

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان -امجدي مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان توضيحاتی درباره طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه اصفهان ارايه كرد و از پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۷ درصدی توسعه ترمینال پروازهای خارجی و ۸۰ درصدی ساخت پاركينگ هواپيما خبر داد.

حسن امجدی، مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان در گفت و گو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با بيان اين كه طرح توسعه فرودگاه در سه برنامه كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت برنامه‌ريزی شده است،‌ گفت: آنچه در جهت بهبود کیفیت خدمات و بهسازی در سطح فرودگاه اصفهان انجام می‌شود، در قالب برنامه كوتاه مدت قرار دارد.

پروژه توسعه ترمینال پروازهای خارجی

او با بيان اين كه پروژه توسعه ترمینال پروازهای خارجی از مرداد ماه سال ۱۳۹۶ شروع و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۷ درصد در حال اجراست،‌ تصريح كرد: با اجرای این پروژه فضای ترمینال پروازهای خارجی از ۶هزارمتر مربع به ۱۵هزارمتر مربع افزایش می‌يابد که با این افزایش نیاز فعلی مسافران پروازهای خارجی، استقبال كنندگان و مشایعت کنندگان به فضای ترمینال برطرف می‌شود و شرایط برای افزایش امکانات و تسهیلات خدماتی فراهم خواهد شد.

احداث موتورخانه شماره ۲ فرودگاه

امجدی ادامه داد: احداث موتورخانه شماره ۲ فرودگاه به مساحت هزار متر مربع زیربنا و با ظرفيت سرمايش هزار تن و ظرفيت گرمايشی ۵هزار و ۵۵۰ کیلو کالری بر ساعت از ديگر پروژه‌های در دست احداث فرودگاه اصفهان است.

به گفته امجدي اين پروژه به منظور تامین هوای مطبوع در ترمینال‌های پروازی همزمان با پروژه توسعه ترمینال پروازهای خارجی شروع شده و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۸ درصد در حال تکمیل است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

افزايش موقعیت پارک هواپیما از ۱۰ به ۲۳ موقعیت

مديركل فرودگاه‌های استان اصفهان با اشاره به پروژه توسعه پارکینگ هواپیما گفت: اين پروژه به مساحت ۷۴ هزار متر مربع از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰  درصد در حال اجراست. با اجرای این پروژه موقعیت پارک هواپیما در اپرون فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان از ۱۰ به ۲۳ موقعیت افزایش خواهد یافت.

او در اين باره توضيح داد: با توجه به موقعیت ویژه فرودگاه اصفهان و اين كه جایگزین فرودگاه‌های پایتخت و اغلب فرودگاه‌های کشور است، اجرای اين پروژه می‌تواند نقش بسزایی در رونق صنعت حمل‌و‌نقل هوایی و همچنین یاری‌رسانی به دیگر فرودگاه‌های کشور در مواقع بحران داشته باشد.

او تاكيد كرد: اجرای اين پروژه گامي دیگر در جهت توسعه زیر ساخت‌های اساسی و افزایش ظرفیت پذیرش و خدمت‌رسانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خواهد بود.

به گفته امجدی برای شروع برنامه‌های بلند مدت نيازمند تملك برخی اراضی است و اين امر يكی از ماموريت‌های اصلی اداره كل فرودگاه‌های استان اصفهان به شمار مي‌رود. او در اين باره توضيح داد: در حال حاضر توافق براي تملك ۴۰۰ هكتار از اراضی مورد نياز انجام شده است و با توجه به تامين اعتبار انجام شده (با استفاده از منابع مالی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران ) اراضی مذکور به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

امجدي با اشاره به اين كه برنامه هاي ميان مدت طي ۳ تا ۴ سال قابل بهره برداري هستند،‌ توضيح داد: دو پروژه سالن جايگاه تشريفات اختصاصي(cip) فرودگاه اصفهان به مساحت ۲هزارمتر مربع و تصفیه خانه فاضلاب فرودگاه به مساحت ۶هزار و ۲۴۰ مترمربع با ظرفیت روزانه ۶۳۰ متر مکعب در خرداد ماه امسال افتتاح و به بهره برداری رسید.

بهره‌برداری از پایانه بار هوایی

او درباره ساخت كارگو (پایانه بار هوایی) فرودگاه اصفهان نيز توضيحاتي ارايه كرد و گفت: ساخت و تجهيز ترمينال بار هوايي فرودگاه اصفهان در زميني به متراژ ۲هزارمتر مربع با سرمايه گذاري بيش از ۱۸ ميليارد ريال توسط بخش خصوصی در قالب قرارداد BOT‌ منعقد شد. ترمينال بار هوايي فرودگاه اصفهان در آخرين روز تابستان سال جاري به بهره برداری رسید و ظرفیت پذیرش حدود ۱۰ تن بار در روز را دارد. اين پايانه مجهز به دو سردخانه زیر صفر و بالای صفر درجه است.

امجدي همچنين توضيحاتي در خصوص فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان ارايه كرد و گفت: اين فرودگاه به عنوان بزرگترین فرودگاه بخش مرکزی کشور به شمار مي رود که با دو باند استاندارد (هر كدام به طول ۴۳۹۷ متر) وتجهيزات فرودگاهی، ناوبري و كمك ناوبري ، نظارتي و ارتباطي مدرن اعم ازPSR-SSR  RADAR - -  RVR-DVOR-NDB-DME-ILS  (دستگاه پيشرفته ديد افقي باند RVR) و انواع دستگاه هاي فرستنده و گيرنده یکی از به روزترین فرودگاه های کشور است.

افزايش ۱۱ درصدي فرودگاه هاي اصفهان نسبت به آذر سال گذشته

مديركل فرودگاه هاي استان اصفهان با اشاره به اين كه آذر ماه سال جاری ،فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به حدود ۱۶۱ هزار مسافر در قالب ۱۵۳۰ پرواز خدمات ارايه كرده که اين ميزان نسبت به آذر ماه سال گذشته رشد ۱۱ درصدی داشته است.

 او با بيان اين كه ۶ درصد این مسافران از طریق ترمینال پروازهای خارجی به مقاصد استانبول، دبي، دوحه، نجف،كويت، بغداد و مسقط پذیرش و اعزام شده اند، تصريح كرد:مسیرهای پروازهای داخلی فرودگاه اصفهان عبارتند از ابادان-اهواز-بندرعباس-بهرگان-بوشهر-تبريز-تهران-خارك-رامسر-رشت-زاهدان-ساري-سيري-شيراز-عسلويه-قشم-كيش-لاوان-ماهشهر-مشهد و كرمان.