شناسهٔ خبر: 77779 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد

ثبت‌نام ۲۰ هزار متقاضی در طرح بازآفرینی شهری/ بهره برداری از منطقه یک آزادراه تهران- شمال با حضور رییس‌جمهوری

تکریم و معارفه روسای پیشین و فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور وزیر راه و شهرسازی از ثبت نام ۲۰ هزار متقاضی در طرح بازافرینی شهری خبر داد و گفت: منطقه یک آزادراه تهران- شمال با حضور رییس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگو با خبرنگاران، آخرین اقدامات وزارتخانه را در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده اعلام کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه روز گذشته ستاد ملی بازآفرینی شهری برگزار شد که در آن خدمات و اقدامات متعدد برای شناسایی بافت‌های فرسوده در استان‌های مختلف در حال انجام است، گفت: پروژه‌های نوسازی و بازآفرینی شهری توسط شرکت‌های توسعه گر و مردم اجرا می‌شود و تاکنون ۲۰ هزار واحد مسکونی در طرح بازآفرینی شهری ثبت‌نام کردند و ۲۰ هزار نفر هم به زودی برای اخذ پروانه ثبت‌نام خواهند شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص دلایل تاخیر در نوسازی بافت‌های فرسوده نیز توضیحاتی را ارایه کرد و افزود: مهمترین اقدامی که امسال شروع شده است، شناسایی اراضی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن بود که از امروز ۶ بهمن فرآیند شناسایی اراضی و خرید در بافت‌های فرسوده آغاز می‌شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی با اقداماتی که انجام شده، در حال حاضر، تمامی مسیرها برای نوسازی بافت‌های فرسوده هموار شده است.

اسلامی در توضیح ارایه تسهیلات به متقاضیان بافت‌های فرسوده با نرخ ۱۸ درصد اعلام کرد: ۹ درصد از این تسهیلات را دولت و ۹ درصد دیگر را متقاضیان پرداخت می‌کنند و نوسازی بافت‌های فرسوده با توجه به اینکه سرانه‌های زندگی مردم از جمله مدرسه، مسجد، مراکز فرهنگی و تجاری در این بافت‌ها وجود دارد به عنوان مهمترین مزیت در این حوزه‌ها به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در استان کردستان هدف‌گذاری شده تا سال ۱۴۰۰ برخی از محلات از حوزه بافت‌های فرسوده خارج شود و به صورت کامل مشکلاتی که در این محله‌ها وجود دارد برطرف شده است.

بهره برداری از منطقه یک آزادراه تهران- شمال با حضور رییس جمهوری

او همچنین درباره افتتاح آزاد راه تهران شمال هم گفت: تمامی نکات ایمنی در این قطعه رعایت شده و هیچ مشکلی از لحاظ امنیت برای تردد مسافران ندارد. قطعا این قطعه در دهه فجر این قطعه افتتاح نمی‌شود، اما تا پایان بهمن ماه با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

اسلامی گفت: قیمت مسکن تابع مولفه‌های اقتصادی ازجمله بورس، بانک و ارز است و ما سعی خواهیم کرد با افتتاح واحد‌های مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن بتوانیم قیمت‌ها را در این بازار کنترل کنیم.   در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سطح کشور عضو سازمان های نظام مهندسی ساختمان هستند که این افراد با مدیریت و نظارت در ساخت و سازها و ساخت خانه های باکیفیت می توانند در طرح اقدام ملی مسکن، نقش آفرینی کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم که در چارچوب پروانه صادرشده اقدام به ساخت و ساز کنند و مهندسین اجازه ندهند خلاف پروانه ساخت و سازی صورت گیرد.

او بیان کرد: شفافیت مالی و مقابله با فساد یکی از کار‌های آقای خرم رئیس جدید شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است و وی در تعاملی که با دولت و سایر دستگاه‌ها دارد دوره امضا فروشی را خاتمه دهد و با رویکرد جدید، جایگاه نظام مهندسی را نزد جامعه ارتقا دهد.

اسلامی گفت: روز گذشته جلسه ستاد ملی باز آفرینی برگزار شد و بزودی در استان‌های مختلف شاهد شروع طرح‌های مختلفی توسط توسعه گران خواهیم بود.

وی بیان کرد: ۶۰ هزار واحد از ۱۰۰ هزار واحد بافت فرسوده را در استان‌های مختلف کلنگ زنی خواهیم کرد. شناسایی و خرید اراضی در بافت فرسوده از دلایل تاخیر در طرح‌های نوسازی این بافت‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی از بافت‌های فرسوده واجد ارزش هستند، گفت: تا سال ۱۴۰۰ چند محله از محلات هدف از فهرست نوسازی خارج می‌شوند. در خصوص محله سیروس نیز در این محله متاسفانه مشکلات حقوقی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

وی درباره قیمت مسکن نیز اعلام کرد: قیمت مسکن اساسا تابع مولفه‌های اقتصادی کشور است برنامه جدید ما رونق تولید است و تسهیلاتی هم تصویب شد برای اوراق حق تقدم تا از این طریق سرمایه در گردش صندوق تامین مسکن مهیا شود.