شناسهٔ خبر: 77829 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییات دو زمین لرزه ۵.۴ خانه زنیان فارس و ۴.۲ بافق یزد اعلام شد

گسل لرزه زای «کره بس» علت زلزله فارس/ ثبت ۶ پس لرزه بعد از زلزله خانه زنیان فارس/گسل «پشت بادام» دلیل زلزله بافق

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات زلزله در استان های فارس و یزد را تشریح کرد.

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزییات دو زمین لرزه ۵.۴ خانه زنیان فارس و ۴.۲ بافق یزد را اعلام کرد.

بیت اللهی گفت: زلزله ای با بزرگی ۵.۴ در ساعت ۱۶:۵۸ امروز ۷ بهمن ماه در عمق ۷ کیلومتری رخ داد. این زمین لرزه در ۴۱ کیلومتری غرب شیراز و ۱۱ کیلومتری شهر خانه زنیان تعیین محل شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: امتداد گسل لرزه زای کره بس از محدوده رومرکز زلزله خانه زنیان عبور می کند و احتمالا این گسله مسبب زلزله خانه زنیان باشد.  

وی افزود: بر اساس آخرین آمار در اطراف رومرکز زلزله شهر خانه زنیان با ۴۰۲۷ نفر جمعیت واقع شده که دارای ۱۰۶۹ واحد مسکونی که ۷۶۲ واحد آن فاقد اسکلت است. همچنین،  براساس روابط محاسباتی بزرگی و شدت زلزله احتمال خسارت جزیی در این شهر داده می شود.

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، در اطراف رومرکز و در فاصله ۵ تا ۱۲ کیلومتری ۹ آبادی با جمعیت کل ۱۶۴۲ نفر قرار گرفته اند که دارای ۴۲۵ واحد مسکونی بوده که از آن میان ۳۵۳ واحد بر اساس آمار۱۳۹۵ فاقد اسکلت هستند. برای این روستاها نیز خسارت اندکی برآورد می شود که پس از مشاهدات میدانی تدقیق خواهد شد. تا ۲ ساعت بعد از زلزله ۶ پسلرزه در امتداد گسل کره بس و در اطراف زلزله خانه زنیان رخ داده است.

جزییات زلزله ۴.۲ بافق

بیت اللهی در خصوص جزییات زلزله ۴.۲ بافق که امروز ۷ بهمن در ساعت ۱۸:۳۹:۱۸ امروز ۷ بهمن ماه رخ داد، گفت: زلزله ای با بزرگی ۴.۲ در شمال غربی شهر بافق استان یزد و در ۳۴ کیلومتری آن در منطقه ای با تراکم جمعیتی خیلی پائین رخ داد.

وی افزود: این زلزله در امتداد گسل لرزه زای پشت بادام قرار می گیرد. براساس گزارشات کارشناسی و با توجه به بزرگی زلزله، خسارتی برای این زمین لرزه برآورد نمی شود.