شناسهٔ خبر: 77972 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پرونده بازآفرینی(۵)/ مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خبر داد

ساخت دو پروژه ۳۶۸ و ۳۳۶ واحدی در سکونتگاه‌های غیررسمی اراک/ فاز سوم پروژه‌های مشارکتی در حال کلید خوردن است/ زمین‌های دولتی را از تصرف خارج کردیم

احمد مرزبان مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان مرکزی از ساخت دو پروژه ۳۶۸ و ۳۳۶ واحدی در سکونتگاه‌های غیررسمی شهر اراک خبر داد.

احمد مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که ۲۳ درصد از جمعیت کلان‌شهر اراک و ۱۹ درصد از جمعیت شهرستان ساوه در سکونتگاه‌های غیررسمی، زندگی می‌کنند، گفت: در این راستا ۱۷ محله ناکارآمد در ساوه و ۱۳ محله نیز در اراک شناسایی شده است.

وی با بیان این‌که، یکی از استراتژی‌های مهم اداره کل راه‌و‌شهرسازی استان، احداث بناهای جدید با فناوری‌های نوین است، افزود: به جرات می‌توانیم بگوییم در بحث بازآفرینی شهری در کشور پیش‌قدم هستیم و در این راستا، دو پروژه موفق مشارکتی ۳۶۸ و ۳۳۶ واحدی در سکونتگاه‌های غیررسمی اراک، احداث کرده‌ایم. این دو پروژه از جمله پروژه‌های کلیدی و موفق مشارکت دولت با بخش خصوصی است.

مرزبان، گفت: پروژه ۳۶۸ واحدی به‌صورت کامل انجام شده و به افتتاح رسیده است و پروژه ۳۳۶ واحدی نیز آماده بهره‌برداری است که با ساخت آن، ضمن جلوگیری از توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی، زمین‌های دولتی را از تصرف خارج کردیم و به رسالت تولید و عرضه مسکن نیز جامه عمل پوشاندیم.

وی با بیان این‌که، اکنون فاز سوم پروژه‌های مشارکتی نیز در حال کلید خوردن است و در جوار پروژه ۳۳۶ واحدی که به آن اشاره شد، ساخت یک پروژه جدید ۲۴۰ واحدی را نیز آغاز خواهیم کرد، افزود: پله‌گذاری سکونتگاه‌های غیررسمی، ساخت خانه محله، پارک و فضای سبز از دیگر انواع پروژه‌هایی بوده است که در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری استان انجام شده است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان مرکزی در خصوص پرداخت، تسهیلات بازآفرینی نیز گفت: با توجه به بخشنامه‌های ابلاغی به همه متقاضیانی که قصد ساخت‌و‌ساز جدید در بافت فرسوده دارند ۴۰ میلیون تومان وام ۹درصد ارائه می‌شود و چنان‌چه از فناوری‌های نوین در ساخت استفاده کنند، مبلغ ۴۰ میلیون تومان دیگر نیز به‌صورت ۱۸ درصد در اختیارشان قرار داده می‌شود. همچنین برای جابه‌جایی این افراد ۲۰ میلیون تومان در شهر اراک و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات برای سایر شهرهای استان به‌عنوان ودیعه اسکان موقت در نظر گرفته شده و از طریق شهرداری اطلاع رسانی شده است.

وی گفت: تا امروز ۴۱۰ واحد تسهیلات به متقاضیان ارائه شده است.