شناسهٔ خبر: 78029 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان اردبیل خبر داد

اتمام ریل‌گذاری راه‌آهن میانه-اردبیل تا پایان دولت تدبیر و امید/ بیشترین میزان پیشرفت فیزیکی پروژه در سال‌های ۹۷ و ۹۸

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشحالیم که در سی‌امین روز از سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل توانستیم وعده ایشان را عملی کنیم تا با آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن میانه – اردبیل کار به صورت عملیاتی ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در جریان سفر به استان اردبیل و آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن میانه – اردبیل در جمع خبرنگاران با تبریک ایام مبارک فجر اظهار داشت: در ایام دهه فجر با هماهنگی و پیگیری ویژه استاندار، خدمت مردم عزیز اردبیل رسیدیم تا قول رییس جمهور به مردم را عملی کنیم.

وی ادامه داد: امروز که سی‌امین روز بعد از سفر رییس جمهور است، خدا را شاکریم که وعده ایشان عملی و پیمانکار نیز انتخاب شده است. آزمایش‌های اولیه انجام شده تا ریل گذاری به صورت واقع بینانه و عملیاتی ادامه پیدا کند.

وی بیان داشت: برنامه ما این است که با استفاده از منابعی که بانک ملی به پروژه تزریق می‌کند، این پروژه را در کمتر از دو سال اجرایی کنیم چرا که رئیس‌جمهور تاکید دارند این پروژه تا پایان دولت انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که ریل‌گذاری این پروژه از ۲ سمت اردبیل و میانه آغاز شده است، تصریح کرد: ریل گذاری در مناطق میانی راه آهن نیز بعد از ایجاد فرصت و فراهم شدن زیرسازی، آغاز خواهد شد.

وی افزود: در مجموع این پروژه در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احداث ۴۰ درصد باقی مانده در زمان بندی مورد نظر وزارت راه و شهرسازی یک رکورد محسوب می‌شود. بیشترین تخصیص منابع و بیشترین پیشرفت فیزیکی این پروژه در دو سال گذشته، یعنی سال های ۹۷ و ۹۸ انجام شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با ابراز امیدواری نسبت به این‌که در پایان سال ۱۴۰۰ صدای سوت قطار در این ایستگاه به گوش مردم برسد، اظهار داشت: توافقات ایجاد بارانداز در این محدوده با کشور آذربایجان انجام شده است. این توافقات حول محور شهرک صنعتی و تبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه شمالی و روسیه انجام شده است.

وی ادامه داد: این بارانداز، یکی از المان‌های لجستیکی است که در احداث پارک لجستیک نقش ایفا خواهد کرد. مطالعات این طرح براساس توافق شرکت راه‌آهن و استانداری اردبیل آغاز شده است. کار مهمی که در این استان انجام شده، اقدامی است که باعث می‌شود همه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و منابع مالی در روند توسعه نقش ایفا کنند.

وی افزود: این اقدام هم برای پارک لجستیک، هم برای شهرک صنعتی و بازار مشترکی که در پارس‌آباد برای تبادل کالا ایجاد می‌شود، انجام خواهد گرفت تا این فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی، زمینه توسعه را در این منطقه از کشور فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که در این پروژه ریل از خارج کشور خریداری نمی‌شود، گفت: یکی از اهداف ما در سال رونق تولید، خودکفایی بوده است. اکنون ریل، سوزن، لوکوموتیو و واگن‌های باری و مسافری درداخل کشور تولید می‌شوند.

وی در پایان گفت: کارخانه‌های مختلف در این زمینه فعال شده‌اند و ریل این پروژه در ذوب آهن اصفهان تولید شده تا عطر تولید داخل، همه جا را فرا گیرد.