شناسهٔ خبر: 78076 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در دانشگاه امیرکبیر:

پروژه طراحی هواپیمای مسافربری توسعه می‌یابد/ صنعت هوانوردی، نیازمند یک پروژه بزرگ کِشنده/ باید جغرافیای اقتصادی را از جغرافیای کشور گسترده‌تر کنیم

هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضا وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که صنعت هوانوردی کشور نیازمند یک پروژه بزرگ کشنده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان، ذیل آن فعال شوند، گفت: پروژه طراحی هواپیمای مسافربری مجددا توسعه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضا در دانشگاه امیرکبیر، شرکت‌های دانش‌بنیان را یک ضرورت و فرصت برای اقتصاد کشور برشمرد و گفت: ما باید با این سهم نیروی انسانی بسیار شایسته که در کشور داریم و ظرفیت‌هایی که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است، کشور را به‌سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت دهیم. 

وی افزود: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، دو پیام مهم دارد؛ یکی این‌که در این شرایط سخت و غیرقانونی که تحریم‌های ظالمانه به بار آورده است، گلوگاه‌ها و نقاط بحرانی کشور را برطرف کنند و نکته مهم‌تر این است که سهم بازار را برای کشور به دست می آورند.

اسلامی با بیان این‌که ما برای رونق اقتصادی، نیاز داریم که جغرافیای اقتصادمان را از جغرافیای کشور گسترده تر کنیم، عنوان کرد: همه تلاش‌هایی که در این نمایشگاه دیدم، جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند در دنیا سهم داشته باشد و برای رفع گلوگاه‌های کشور نیز موثر واقع شوند. 

وی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه هوایی و هوانوردی را تسهیل کرده است و سفارش‌هایی را به این شرکت‌ها می‌دهد. صنعت هوانوردی کشور نیازمند یک پروژه بزرگ کشنده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان، ذیل آن فعال شوند و فقط به کارهای کوچک اکتفا نکنند. همچنین بر اساس مصوباتی که وجود داشت، پروژه طراحی یک هواپیمای مسافربری را شروع کرده‌اند که در این سال‌ها با پشتیبانی کمتری همراه بوده است اما با همت دانشگاه‌ها، معاونت علمی و فناوری و سند همکاری که با این معاونت به امضا رسانده‌ایم. این پروژه می‌تواند، مجددا توسعه پیدا کند و این موضوع یک امر مهم در حوزه هوانوردی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بحث فضایی نیز با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا بتوانیم ناوبری‌ها را توسعه دهیم. پرتاب ماهواره‌هایی که در دستور کار است با استفاده از داده‌های فضایی، کمک می‌کند که بتوانیم برای رونق اقتصادی، امنیت سفر، پیش‌بینی‌های لازم برای حوزه‌هایی که به داده و اطلاعات به‌هنگام نیاز دارند، اقدامات مناسبی انجام دهیم و این‌ موارد را توأمان با وزارت ارتباطات در دستور کار داریم. در سایر سرفصل‌ها هم در حوزه هوشمندسازی در حمل‌و‌نقل جاده‌‌ای و ریلی، برنامه‌هایی وجود دارد که شرکت‌های دانش بنیان به آن ورود کرده‌اند و با تفاهم‌نامه‌هایی که با معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری داریم، این موارد را نیز گسترش خواهیم داد.

وی، همچنین افزود: بر اساس گزارشی که دبیر علمی کنفرانس ارائه کرد، امسال، تعداد و کیفیت مقالات با دوره‌های قبل، قابل‌مقایسه نیست و ارتقاء بسیار خوبی در این دوره انجام گرفته است؛ که نشان می‌دهد، سزاوارترین و اولویت‌دارترین اقدام برای ما، توجه به نیروهای جوان و فراهم کردن مسیر برای رشد آن‌ها در زمینه‌هایی است که اثربخشی یافته‌های علمی و پژوهشی می‌تواند به توسعه فناوری و ایجاد قابلیت صنعتی‌سازی و در نهایت افزایش سهم اقتصادی کشور منجر شود، فکر می‌کنم این کنفرانس و جلسات حاشیه‌ای آن می‌تواند منجر به ارائه یافته‌هایی شود که به اقتصاد کشور کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت هواپیمایی، صنعتی، استراتژیک، سرمایه‌بر و زمان‌بر است، گفت: این‌گونه نیست که هر کسی بتواند با بضاعت محدود وارد این صنعت شود. در این زمینه نیز صنایع در کشور فعال شده‌اند و فرصت‌ها و پروژه‌ها را باید گسترش دهیم تا نیروهای جوان فرصت کسب و کار و فعالیت پیدا کنند. بخش‌های دیگری نیز در زیرمجموعه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه ویژه‌ای برای حمایت از این شرکت‌ها دارد.

اسلامی افزود: تاکید می‌کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر هوانوردی بین‌المللی و کشوری فعالیت کنند تا دستاوردها و یافته‌های آنها در این صنعت به‌کارگیری شود. این کار قبلا با کندی صورت می‌گرفت اما اکنون با باوری که در کشور جاری شده است، استقبال از این حوزه بیشتر شده و شرایط تحریم نیز منجر شده است که شرکت‌های هواپیمایی از خدمات شرکت‌های دانش‌ینیان بیشتر استفاده کنند و دانش‌بنیان‌ها بیشتر نقش‌آفرینی کنند. 

وی، سال ۹۸ را سالی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان خواند و ابراز امیدواری کرد، این شرکت‌ها به مرور پخته‌تر و جاافتاده‌تر شوند و سازمان‌ها نیز از این توانمندی بیشتر استفاده کنند.