شناسهٔ خبر: 78120 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی:

کلیدی‌تر از بحث ارزیابی عملکرد، ملموس بودن آن به عنوان یک مرجع است

امیر محمود غفاری معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بحث ارزیابی عملکرد یک بحث کلیدی است اما اینکه چگونه انجام شود از خود آن کلیدی‌تر است. به همین خاطر اگر نتایج ملموس نبوده و مورد اعتبار و اعتماد همه نباشد، فایده‌ای نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در نشست هم اندیشی پیرامون پیگیری و معرفی شاخص‌های ارزیابی عملکرد ۱۳۹۹ با اشاره به آسیب شناسی صورت گرفته برای بهبود عملکرد این وزارتخانه اظهار داشت: در این خصوص جلسات متعددی در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع برگزار و شاهد یک همت جهادی جهت شناسایی اشکال‌های کار بودیم.

وی ادامه داد: در این خصوص اشکالات متعددی استخراج شد هرچند که این انتظار وجود ندارد که همه امتیازها کامل باشد و به طور حتم نواقصی وجود دارد. با این حال سعی شد تمام راهبردی که برای ورود به موضوع و بررسی کار انجام می‌گیرد، منعکس‌کننده واقعیات باشد.

وی افزود: در این زمینه برخی نواقص به نحوه عملکرد برمی‌گردد و بعضی به اقتضائات اداری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور و برخی هم معیارهایی که با دقت انتخاب نشده‌اند. در این زمینه بعضی معیارهایی که برای یک دستگاه انتخاب شده بود، برای آن دستگاه موضوعیت و اختیاری به همراه نداشت.

غفاری در ادامه بیان داشت: به همین خاطر در ارزیابی، معیاری که دستگاه در مورد آن اختیار نداشته باشد، مفهومی ندارد. در همین خصوص خواسته شد در تمامی جلسات در سازمان امور اداری و استخدامی برای رسیدگی به معیارهای جدید و بازبینی آن‌ها، همکاران با یک ترکیب کامل حضور داشته باشند که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: خوشبختانه تا حدود زیادی در این جلسات بعضی از مشکلات مرتفع شد و برخی که باقی‌مانده یکسری اختلاف نظر درباره آن‌ها وجود داشت که مجددا با امضای مقام عالی وزارت این موارد به سازمان اداری و استخدامی ارسال شد. این موضوع از طرف سازمان اداری و استخدامی در دستور کار قرار گرفت هرچند که هنوز اختلاف نظرها کاملا مرتفع نشده است.

وی ادامه داد: این اختلافات مرتفع نشده ناشی از این است که در بعضی الزامات و پیش نیازها لازم است یک بازبینی انجام گیرد. با این حال وضعیت نسبت به سال گذشته در حوزه معیارهایی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، تفاوت قابل توجه‌ای داشته هرچند که با ایده‌آل مدنظر فاصله دارد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی  در ادامه با تاکید بر این موضوع که باید نتایج ارزیابی‌ها ملموس باشد تا کار براساس آن انجام گیرد، اظهار داشت: قطعا اگر ارزیابی‌ها درست انجام گیرد و نتایج آن قابل لمس باشد حتما برای وجدان همه مجموعه قابل لمس بوده و می‌توان براساس آن عمل کرد. نتایج باید نتایجی متقن باشند که به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرند که اگر این‌طور باشد کارهای انجام شده، فایده خواهد داشت.

وی ادامه داد: این بدان معناست که وقتی این تلاش‌ها ملاک قرار می‌گیرد که ارزیابی‌ها مأخذ دستگاه‌ها برای اجرای وظایف‌شان باشد و آن موقع نتایج مثبت کار خودش را نشان می‌دهد. بحث ارزیابی عملکرد یک بحث کلیدی است اما اینکه چگونه انجام شود از خود آن کلیدی‌تر است. به همین خاطر اگر نتایج ملموس نبوده و مورد اعتبار و اعتماد همه نباشد، فایده‌ای نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این موضوع که این ارزیابی‌ها نوبه‌ای و تشریفاتی باشد، عملا آن انتظاری که از این کار مهم وجود دارد، برآورده نمی‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه در این خصوص با سازمان اداری همدل، هم عقیده و همسو هستیم و تلاش می‌کنیم که نتایج ارزیابی‌ها مورد اعتبار و اعتماد و همچنین ملموس باشد.

 وی ادامه داد: ماموریت در این حوزه مچ‌گیری نیست که خوب‌ها و بدها انتخاب شوند بلکه ماموریت این است که آیینه‌تمام نمایی باشد از وضعیت واقعی دستگاه‌ها و نحوه عملکردشان تا کمک شود نواقص برطرف و مسیر رشد و تعالی را طی کنند.

وی در پایان گفت: اگر تلاش برای نتایج ملموس باشد، آن وقت این حوزه ارزیابی نقش کلیدی خود را بروز و ظهور داده است و می‌تواند برای همه مسئولان کشور مأخذ و مرجع باشد. هرچند که هنوز این ارزیابی‌ها به عنوان یک نقش کلیدی بروز و ظهور خودش را به همراه نداشته اما مسیر روبه‌رشدی را شاهد هستیم و دید روشنی برای آن در آینده می‌توان متصور بود.