به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، سعید شاهسواری مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان این خبر گفت: این منطقه یکی از مهمترین قطعات آزادراه تهران-شمال است؛ به این دلیل که کل آزادراه تهران-شمال ۶۷ کیلومتر مسیر تهران-کرج-چالوس را کوتاه میکند که ۶۰ کیلومتر آن در منطقه یک قرار دارد. این مسئله به لحاظ ترافیکی کمک شایانی به تردد میکند.
او افزود: در منطقه یک، طولانیترین تونل آزادراهی کشور به نام تالون را داریم. این تونل ۴هزار و ۹۵۰ متر طول دارد. حدود ۴۷ درصد از قطعه یک از تونل عبور می کند و با احتساب تونلهای رفت و برگشت و تونلهای دسترسی ۳۴ کیلومتر حفاری تونل را در ۳۲ کیلومتر رفت و برگشت انجام دادهایم.
مدیرعامل آزادراه تهران-شمال ادامه داد: همچنین با افتتاح این بزرگراه کاهش تردد در محور تهران-کرج را خواهیم داشت. کاهش آلودگی هوا، کوتاه شدن زمان سفر و عبور ایمن از دیگر ویژگیهای افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال است.
وی درباره تونل های این پروژه نیز گفت: در تمام تونل های بلند، تجهیزات بسیار پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته و تونل ها مجهز به سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم نظارت تصویر و سیستم تهویه هستند. در تونل تالون علاوه بر تهویه معمولی، تهویه اضطراری هوا نیز داریم.
او ادامه داد: همچنین در این تونل سنسورهای مخصوص آلودگی هوا تعبیه شده و چنانچه میزان آلایندگی از یک میزانی بیشتر شود، این سیستم ها عمل می کنند و هدایت آلایندگی به خارج انجام می شود.
او تصریح کرد: ویژگی خاص که این مسیر دارد استفاده از بتن است که باعث شده هم تکنولوژی مربوطه وارد کشور شود و هم از ماشین ها و روش های خاصی استفاده شود. با توجه به افزایش قیمت قیر در شرایط کنونی بتن به صرفه بوده و طول عمر بیشتری دارد.
شهسواری یادآور شد: در قطعه ۴ آزادراه پس از چهار سال از بهرهبرداری تاکنون حادثه منجر به فوتی نداشتهایم. مرزنآباد تا چالوس یکی از مناطق پر حادثه جاده چالوس است که این عملکرد بسیار درخشان است و عبور ایمن را برای مردم تسهیل میکند.
گفتنی است آزادراه تهران- شمال ۴ فاز و ۱۲۱ کیلومتر طول دارد که فاز یک آن به طول ۳۲ کیلومتر از اتوبان شهید همت قبل از تقاطع آزادگان شروع می شود و به ۳ راهی شهرستانک در جاده چالوس وصل می شود.