شناسهٔ خبر: 78292 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

۶۰۰ پروژه بازآفرینی در حال اجرا/ رای دوباره به سه شاخص/ نیازمند اقدام مشترک هستیم

مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه نتایج هر اقدامی در حوزه بازآفرینی‌شهری باید ملموس باشد، گفت: خدمت‌رسانی به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین در اولویت کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از شركت بازآفريني شهري ايران، مهدی عبوری در آستانه فرا رسیدن  جشن چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی در نشست با کارکنان شرکت بازآفرینی شهری ایران، با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی بزرگترین وزارتخانه زیربنایی کشور است، گفت: بخشی از اهداف و ماموریت‌های مهم دولت در وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است و شرکت بازآفرینی شهری ایران که زیر‌مجموعه این وزارتخانه به شمارمی آید، وظیفه دارد به بهترین نحوه وظایف خود را انجام دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ماموریت اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران را مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تعیین کرده اند، گفت: کارکنان شرکت بازآفرینی شهری ایران این افتخار را دارند، که براساس تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده فعالیت کنند.

عبوری با اشاره به اینکه شخص رئیس جمهور در زمان ارائه برنامه‌های انتخاباتی خود، مستقیما به نوسازی بافت های فرسوده و محله های هدف شهری اشاره داشتند، افزود: خدمات‌رسانی و انجام اقدامات بازآفرینی در این حوزه، به این مجموعه بزرگ و مهم محول شده است.

 وی تصریح کرد: طرح اقدام ملی تولید مسکن به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود که اجرای بخشی از این برنامه برعهده شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار داده شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه وظایف کارکنان شرکت بازآفرینی ‌شهری ایران بسیار خطیر و سنگین است، گفت: در گذشته، خدمات خوبی در حوزه بازآفرینی شهری توسط این شرکت انجام شده است.

رای دوباره به سه شاخص

عبوری در ادامه به بیان و تشریح  شاخص‌ها و سیاست های جدید به عنوان وظایف اصلی کارکنان شرکت بازآفرینی شهری ایران پرداخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان  اینکه در گذشته محدوده بافت‌های فرسوده براساس سه شاخص ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری، تعیین می‌شد، اظهارداشت: دبیرخانه شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران سال ۱۳۸۵ شرکت بازآفرینی شهری ایران را ملزم کرد که سه شاخص اصلی یعنی نفوذناپذیری، ریزدانگی و ناپایداری را برای تعیین محدوده‌های هدف به کار گیرد. سال ۱۳۹۲ نیز بازنگری در شاخص‌ها انجام شد و در شهریور سال ۹۷ این سه شاخص به ۶۷ شاخص افزایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: با افزایش ‌‌یکباره وسعت بافت‌های ناکارآمد شهری، دولت در تزریق اعتبارات برای ساماندهی محله‌های هدف با مشکل مواجه شده بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با رای همه اعضاء ۶۷ شاخص به سه شاخص تغییر پیدا کرده است.

۶۰۰ پروژه بازآفرینی در حال اجرا

وی با بیان اینکه ۶۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در حوزه بازآفرینی شهری در کشور در حال اجراست، گفت: نزدیک به ۷۰ مدرسه در سکونتگاه‌های غیررسمی در دست ساخت است.

عبوری با بیان اینکه ده‌ها پروژه زمین و سوله ورزشی، خانه بهداشت، فرهنگسرا، سرای محله در سکونتگاه‌های غیررسمی در حال ساخت است، گفت: نظارت بر اجرای این پروژه‌ها از اولویت‌های کار ما به شمار می آید.

عدم دخالت دولت در بافت‌های هدف

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه دولت در اجرای نوسازی واحد‌های مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری نباید دخالت کند، گفت: بسته‌های تشویقی و تسهیلات مناسب از سوی دولت جهت احیاء و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری اختصاص یافته است.

وی با اشاره به افزایش میزان تسهیلات نوسازی در شهر تهران، کلانشهرها، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت گفت: اخیرا تسهیلات بسیار خوبی نوسازی واحد های مسکونی اختصاص یافته است.

نیازمند اقدام مشترک هستیم

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی تواند در بازآفرینی شهری کاری از پیش ببرد، گفت: دستگاه‌هایی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، شرکت بازآفرینی شهری ایران و ... به‌صورت مجزا در بافت‌های ناکارآمد شهری حضور پیدا کرده‌اند اما ممکن است موفقیت عملکردی هر کدام از این دستگاه‌ها به چشم نیاید به همین دلیل نیازمند اقدام مشترک هستیم .

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر همه دستگاه‌ها به‌صورت پایلوت در یک بافت هدف ورود کنند، می‌توانند اثرات بسیار مثبتی در حل مشکلات آن منطقه نشان بدهند و این از وظایف دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار است که هماهنگی‌‌های لازم در این زمینه را انجام دهند.

عبوری در پایان از کارکنان شرکت بازآفرینی شهری ایران خواست تا براساس صمیمت، همدلی، یکدلی و همگرایی امور بازآفرینی شهری را پیش ببرند.