شناسهٔ خبر: 78334 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

امکان افزایش ظرفیت محور راه‌آهن جنوب تا ۷.۹ میلیون تن / افتتاح هفت پروژه در ایام‌الله دهه فجر به ارزش ۳۹ میلیارد در راه‌آهن لرستان/ آمادگی جهت افزایش ظرفیت پایانه‌های لجستیکی در اندیمشک و محور راه‌آهن جنوب

سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در دهه مبارک فجر امسال هفت پروژه به ارزش ۳۹ میلیارد تومان در اداره کل راه‌آهن لرستان افتتاح شد.

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب با حضور وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان لرستان اظهار داشت: پروژه‌های آماده افتتاح اداره کل راه‌آهن لرستان در دهه مبارک فجر در سال ۹۸، هفت پروژه به ارزش ۳۹ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل بازسازی خط بلاک قارون – بیشه به طول ۱۷ کیلومتر، احداث سکوی جدید و بازسازی سکوهای یک و دو ایستگاه، محوطه سازی خیابان دورود، ساماندهی نما و سکوی ایستگاه‌های رودک، دربند و مومن آباد، تعمیرات اساسی نمازخانه‌های ایستگاه‌های راه‌آهن تنگ هفت و بیشه، احداث دیوار، زیباسازی محوطه و نصب پل و پله برقی زیرپل وحدت ایستگاه دورود، احداث دیوار گارد بالاست، حدفاصل ایستگاه‌های رودک تا ازنا و اصلاح شبکه برق ایستگاه راه‌آهن کشور بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در راه‌آهن منطقه لرستان و با پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب در منطقه لرستان و زاگرس به طول ۲۹۰ کیلومتر شاهد یک تلاش و افتخار بزرگ از سوی همکاران‌مان بوده‌ایم که قابل قدردانی و تشکر است.

وی افزود: راه‌آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۳۵ روسازی خط آهن محور جنوب اصلاح شد که بعد از آن هیچگونه اتفاق و عملیاتی روی این محور انجام نگرفت.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده در این دولت از سال ۱۳۹۲ تا امسال که عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب به پایان رسید، کل خط برداشته شده و زیرسازی و روسازی راه‌آهن این منطقه احداث شد. این مساله در حالی رخ داد که این راه‌آهن یک خط راه‌آهن گرم بود و کار با مسدودی‌های کوتاه و در شرایط بسیار دشوار و سخت انجام گرفت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که این خط آهن و منطقه‌ای که در آن قرار دارد دانشگاه راه‌آهن به حساب آمده و به خاطر ابنیه موجود در آن شرایط خاصی دارد، اظهار داشت:‌ با انجام ۲۹۰ کیلومتر بازسازی اساسی و نوسازی در این محور شاهد افزایش سرعت و ارتقاء ایمنی در آن هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: ظرفیت این محور ۵.۷ میلیون تن است که در حال حاضر ۵.۲ میلیون تن از آن عبور می‌کند اما تقاضای موجود در آن ۷.۹ میلیون تن بوده که قابل افزایش است.

وی ادامه داد: همان‌طور که مقام عالی وزارت تاکید دارند واریانت دورود – خرم‌آباد و اندیمشک می‌تواند به رفع گلوگاه ظرفیتی این محور که یک منطقه استراتژیک است، کمک کند. در ارتباط با پایانه‌های لجستیکی و پارک لجستیک در اندیمشک و این منطقه، آمادگی لازم جهت افزایش ظرفیت وجود دارد که در صورت نیاز و اعلام از سوی وزیر راه و شهرسازی انجام می‌گیرد.