شناسهٔ خبر: 78367 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در تشریح اقدامات ستاد بحران گیلان:

سازمان راهداری به هیچ وجه غافلگیر نشد/ در اوج کاهش دما و افزایش توفان شاهد رشد ۴۰ درصدی رانندگان بدون توجه به هشدارها و اخطارها بودیم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز با سفر به استان گیلان از نزدیک در جریان آخرین شرایط راه های این استان و بازگشایی هرچه زودتر آنها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان بارش برف سنگین در استان گیلان به این استان سفر کرد تا از نزدیک شاهد اقدامات امدادی جهت بازگشایی مسیرهای اصلی و روستایی باشد.

اسلامی در جریان این سفر درخصوص آخرین بررسی ها در ستاد بحران استان گیلان اظهار داشت: امروز درخصوص بازدید از آخرین وضعیت استان گیلان بعدازظهر از طریق مسیرهای شرقی وارد و بازدیدهایی از آخرین وضعیت راه ها داشتیم تا از نزدیک فعالیت همکاران مان در سازمان راهداری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: براساس آخرین مشاهدات و بعد از چند ساعتی که روز گذشته در مرکز مدیریت راه ها از طریق تصاویر مسیرها را زیر نظر داشتیم امیدوار هستیم تا امشب راه های شریانی باز شده و همکاران من وظیفه دارند تا صبح بازگشایی را تکمیل کنند. نمک پاشی هم انجام خواهد گرفت تا با سردی هوا مجددا مسیرها دچار یخ زدگی نشوند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: طبق برنامه ریزی ها بلافاصله بعد از بازگشایی مسیرهای اصلی، اکیپ های آزاد شده کار را در راه های روستایی و فرعی ادامه خواهند داد. اگر امروز هم در تعدادی از راه ها کار شروع شده و با ظرفیت و بسیجی که انجام شد، امکانات استان های همجوار و پیمانکاران تحت قرارداد با وزارت راه و شهرسازی در اختیار گرفته شده است تا کار با سرعت و گستردگی بیشتری انجام شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: موضوع مهم که باید در این اقدامات مدنظر قرار گیرد این است که همزمان در ۲۱ استان کشور، راهداری ها گرفتار برف روبی بوده و در تعدادی از استان ها راهداران در استان های گرفتار سیل مشغول به کار هستند که در جنوب شرق کشور رخ داد.

وی ادامه داد: به همین خاطر با حداکثر راندمان و ظرفیت نیروها و امکانات به کار گرفته شدند. درخصوص شرایطی که در استان گیلان رخ داد و ما با آن مواجه شدیم و باعث شد شرمنده مردمی باشیم که در راه ماندند، دلایل متعددی وجود دارد که در ستاد بحران استان به آن اشاره شد.

اسلامی در ادامه اظهار داشت: موضوع مهمی که باید روی آن تاکید داشته باشیم این است که واقعا باید در بحث سفر یک هماهنگی و یکپارچگی وجود داشته باشد تا بتوانیم پیش بینی ها را عملیاتی کنیم. خوشبختانه پیش بینی هواشناسی خوب بود و هشدارهای به موقعی داده شد و سازمان راهداری هم اطلاعیه های متعددی منتشر و با پلیس همکاری مناسبی انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: روز ۲۱ بهمن در مسیر آزادراه قزوین – رشت براساس آمار ترددشمارها، عبور خودروها به ۱۵ هزار دستگاه رسید در حالیکه در روزهای گذشته مانند نوزدهم و بیستم بهمن ماه تعداد خودروها به ترتیب ۱۱ و ۹ هزار دستگاه بود. این بدان معناست که در اوج بارش های سنگینی که صورت گرفت با ۴۰ درصد افزایش تردد مواجه بودیم. خودروهایی که بدون توجه به اطلاعیه ها و هشدارها اکثرا فاقد زنجیر چرخ و امکانات لازم بودند.

وی افزود: در این زمینه موضوع مهم دیگر این بود که برف تنها عامل انسداد راه ها نبود و همان طور که گفته شد کم توجهی بعضی از رانندگان به تجهیزات زمستانی موجب تشکیل صف طویل خودرو و مسدود شدن مسیرها شد.

محمد اسلامی با اشاره به اینکه مسیرها باز است و راهداران در ادامه راه های فرعی و روستایی را با ادامه فعالیت ها به وضعیت عادی برخواهند گرداند، اظهار داشت: با توجه به حجم روستاهایی که راهشان بسته شده و با امکاناتی که تا این لحظه فراهم شده است، یک هفته طول می کشد اما با بسیج تمام نیروها و استفاده از امکانات دیگر استان ها و پیمانکاران امیدواریم ظرف ۴ روز آینده بازگشایی شود.

وی گفت: موضوع مهمی که روی آن تاکید ویژه ای انجام گرفت در بحث تاسیسات زیربنایی و واحدهای پست برق است که راهداران این موضوع را در اولویت قرار دادند تا مسیرها هرچه زودتر بازگشایی شوند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در جلسه ستاد بحران استان گیلان که به تازگی تمام شد در خصوص وصل برق اولویت با مسیرهایی شد که وزارت نیرو اعلام کند. به همین خاطر ااکید شد هر مسیری که فوری تر و با اهمیت تر است امشب تا صبح باز شود. شهرها خوشبختانه مشکلی ندارند و تنها لنگرود بالاترین مشکل قطعی را دارد اما راه ها باز و دسترسی وجود دارد که نمایندگان وزارت نیرو در حال برطرف کردن مشکل برق و آب لنگرود هستند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص اینکه آیا راهداران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نباید بیش از این در جریان این وضعیت قرار می گرفتند و آیا این شرایط آن ها را غافلگیر کرد، اظهار داشت: به هیچ عنوان راهداران ما غافلگیر نشدند و همه اکیپ های راهداری در صحنه حضور داشتند. اتفاقی که افتاد کاهش دما و توفانی بود که سرعت آن در مناطقی که بیشترین بحران را داریم نزدیک به ۷۶ کیلومتر در ساعت رسید.

وی افزود: عدم دید خود به خود موجب توقف عبور و مرور می شود و روز گذشته هم از پلیس راه قبل از ظهر خواسته شد که مسیر عبور از اتوبان قزوین به رشت را مسدود و اجازه تردد داده نشود. 

اسلامی تصریح کرد: به واسطه این شرایط جوی شهر رشت پذیرش ترافیک نداشت چون داخل شهر هم برف سنگینی روی زمین نشسته بود که پاکسازی را غیرممکن می کرد.  مسیر در سه لاین اشغال شده بود و اتوبوس ها و کامیون های زیادی که فاقد زنجیر چرخ بودند، این شرایط را به وجود آورده بودند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همکاران ما با ۳۵۰ دستگاه طی دو تا سه شیفت فعالیت دارند تا هرچه زودتر مسیرها پاکسازی شود. استان گیلان بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه دارد که ۹ هزار کیلومتر آن راه روستایی و فرعی است. این مساله در کنار تراکم و پراکندگی جمعیت و همچنین کوهستانی و صعب العبور بودن این مسیرهاست، شرایط خاصی را به وجود آورده است.

وی در پایان گفت: هم اکنون رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی از روز گذشته در منطقه امام زاده هاشم حضور دارد.  همه تلاش ها با همراهی بخش خصوصی این است که مسیرهای باقی مانده که عمدتا راه روستایی هستند با اولویت مسیرهای مدنظر وزارت نیرو باز شوند.