شناسهٔ خبر: 78370 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییات زلزله دیهوک خراسان جنوبی در گفتگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات

یک شهر و ۱۵ آبادی متاثر از زلزله/ثبت ۲ پس لرزه

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات زلزله دیهوک خراسان جنوبی با بزرگی ۴.۵ را تشریح کرد.

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزییات زلزله ای به بزرگی ۴.۵ که امروز ۲۴ بهمن ساعت ۳:۱۶ در عمق ۶ کیلومتری و در ۱۹ کیلومتری شمال شرق شهر دیهوک استان خراسان جنوبی رخ داد را تشریح کرد و گفت: فاصله رومرکز زلزله از شهر ارسک ۳۶ و از شهر طبس ۴۶ کیلومتر است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: زلزله ۴.۵ دیهوک در ارتفاعات شتری حدفاصل طبس و بشرویه و در سمت جنوبی این دو شهر مکانیابی شده است. ارتفاعات شتری ناشی از عملکرد دو سامانه گسلی طبس در غرب و اسفندیار در شرق این ارتفاعات است که زون لرزه خیز فعالی را تشکیل داده است.

به گفته بیت اللهی، در این ناحیه زمین لرزه ویرانگر طبس با بزرگی ۷.۴ در سال ۱۳۵۷رخ داده است که آثار ویرانی آن هنوز هم در روستاها و شهرهای این گستره نمایان است. همچنین،  زلزله دیهوک با بزرگی ۴.۵ تا زمان تدوین این گزارش ۲ پس لرزه  داشته است و اهمیت توجه به این زلزله مجاورت رومرکز این زلزله با زمین لرزه طبس است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: زلزله تاریخی پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی در اطراف رومرکز زلزله گزارش شده است. همچنین ۱۶ زمین لرزه بزرگتر از ۵ در سمت شمالی رومرکز زلزله ۴.۵ دیهوک براساس کاتالوگ زمین لرزه های ایران جانمائی می شوند. از سال ۲۰۰۶ تاکنون در مدت ۱۳ سال ۳۴۷ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر از آن در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله دیهوک رخ داده است که از آن میان ۱۲ زلزله دارای بزرگی ۴ و بزرگتر از آن هستند.

بیت اللهی گفت: نزدیکترین شهر به رومرکز زلزله دیهوک در فاصله ۱۹ کیلومتری جنوب شرق رومرکز است. این شهر بر اساس آمار ۱۳۹۵، دارای ۲۹۵۹ نفر جمعیت و ۸۲۷ واحد مسکونی است که از ۳۸۷ واحد معادل ۴۷ درصد واحدهای مسکونی بدون اسکلت است.

به گفته وی، آبادی های دشتوک و چیروک در فاصله ۸ تا ۹ کیلومتری از زلزله واقع هستند و بزرگترین آبادی نزدیک به رومرکز اصفهک با ۷۶۳ نفر جمعیت است.

او ادامه داد: ۱۵ آبادی در اطراف رومرکز زلزله ۴.۵ دیهوک واقع شده است که شدت ۴ زلزله را احتمالا حس کرده اند. جمع کل جمعیت این ۱۵ پارچه آبادی ۲۲۱۴ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۶۵۱ واحد که ۵۴۰ واحد معادل ۸۳ درصد بنائی و خشت و گل و فاقد اسکلت است.

بیت اللهی توضیح داد: کیفیت پائین شاخص لرزه ای واحدهای مسکونی روستائی از یک طرف و لرزه خیزی بودن گستره از طرف دیگر ضرورت ارتقاء کیفی ساخت و سازهای روستائی را در این ناحیه بطور جد گوشزد می کند و رخداد زلزله ویرانگر طبس و ویرانی های آن، خود گواه روشنی برای این موضوع است.