شناسهٔ خبر: 78469 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازی وي‍ژگي‌هاي قطعه يك آزادراه تهران -شمال را تشريح كرد

وزارت راه و شهرسازی در تلاش برای كاهش عوارض آزادراه تهران_شمال / صرفه‌جویی ۱۵ لیتری مصرف سوخت/ تهران تا چالوس ۶۰ كيلومتر كوتاه می شود/ ساخت ۴۰ رشته تونل مجهز و ۲۵ پل در قطعه يك/ طولانی ترين تونل كشور در قطعه يك/ تسریع در تکمیل فاز ۲ و ۳ آزادراه با اتمام قطعه یک

امیرمحمود غفاری با تكمیل عملیات اجرایی قطعه یك آزاد راه تهران شمال پیشرفته‌ترین آزادراه كشور با بالاترین سطوح استاندارد جهانی زیر بار ترافیك آزمایشی رفت و به زودی بهره برداری رسمی آن آغاز می‌شود.

امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در جریان بازدید از آزاد راه تهران – شمال اظهار داشت: طول قطعه یك آزادراه تهران شمال۳۲ كیلومتر است كه با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ كیلومتر كاهش خواهد یافت.

امیر محمود غفاری با بیان اینكه قطعه یك این آزادراه با هزینه‌ای بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان و ارزش فعلی ۱۰ هزار میلیارد تومان تكمیل و برای تردد آماده شده است، گفت: این هزینه معادل ۱۰ برابر هزینه ساخت یك آزادراه معمولی است.  

وی در توضیح چرایی این هزینه سرسام‌آور برای اين پروژه تصریح کرد: با توجه به كوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانك، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث۴۰ رشته تونل مجهز به طول مجموع۳۲ كیلومتر (رفت و برگشت) كه ۴۵ درصد از كل طول این مسیر را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول در مجموع ۳.۱ كیلومتر وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی ادامه داد: طولانی‌ترین تونل كشور به نام تالون به طول ۴۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است.

وی افزود: با توجه به عدم وجود مسیرهای دسترسی، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین ابنیه‌های فنی از جمله پل شماره ۶ به طول ۳۲۰ متر با كنسول به طول ۱۶۰ متر در این قطعه احداث شده است. به عبارت دیگر این پروژه بیش از آنكه یك پروژه راهسازی باشد یك پروژه ابنیه پیچیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با افتتاح قطعه یك این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول۹۰ كیلومتر به ۳۲ كیلومتر كاهش خواهد یافت كه علاوه بر كاهش حداقل یك ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیك به ازاء هر سفر – خودرو می‌شود.

غفاری تصریح کرد: از جمله وجوه تمایز دیگر این آزادراه با سایر آزادراه‌های كشور را باید وجود ۱۰۰ دستگاه جت فن و اكسیال فن در طول تونل‌ها، احداث سیستم تهویه تونل‌های بلند واستفاده از تكنولوژی‌های به روز از جمله تعبیه سامانه هوشمند مسیر دانست.

وی افزود: ایجاد ۲۰ كیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت و احداث ۲۰۰ كیلومتر كانال‌های تاسیسات و هدایت آب‌های سطحی به منظور تردد ایمن و روان در تونل ها از دیگر خصوصیات این پروژه هستند.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر آثار این پروژه مهم كه فصل جدیدی از مهندسی و ساخت راه در كشور گشوده است،كاهش حجم ترافیك آزاد راه تهران – كرج و راه اصلی كرج – چالوس است. به این شکل افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، كاهش آلودگی هوا، توسعه گردشگری و كشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و اشتغالزایی را شاهد خواهیم بود كه تاثیر بسزایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی این مناطق بر جای خواهد گذاشت.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی درخصوص تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و فرمول محاسبه آن اظهار داشت: در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشاركت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد.

وی افزود: این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشاركت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است.  در این پروژه براساس قرارداد موضوعه كه در تاریخ ۱۳۸۲/۳/۳ به تصویب هیات وزیران وقت رسیده، اصل و سود این سرمایه‌گذاری سنگین باید حداكثر ظرف ۱۰ سال پس از آغاز بهره‌برداری مستهلك شود.

 وی تصریح کرد: بر این اساس عوارض تردد از آزادراه مذكور مبالغ قابل توجهی خواهد بود، ولی حسب دستور رئیس جمهور و تاكید مقام عالی وزارت، این وزارتخانه همه تلاش و مساعی خود را جهت یافتن راهی برای تعدیل بهای مذكور به كار گرفته است.

وی افزود: در این خصوص قطعاً اصل و سود مورد تعهد سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید تامین شود تا امنیت سرمایه گذاری در كشور تضمین شود. بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض كاسته شود، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تامین شود كه با توجه به اینكه این بودجه متعلق به آحاد ۸۵ میلیون نفر ایرانی است و نه فقط جمعیت محدودی كه از این آزادراه تردد می كنند، این اقدام خلاف انصاف و عدالت و مصالح جامعه است که البته این موضوع برای همه آزادراه‌ها و اصولاً انواع عوارض كالا و خدمات صادق است.

غفاری ادامه داد: به همین خاطر با عنایت به دستور مقامات عالی فوق الذكر و همچنین افتتاح آزمایشی این ابر پروژه مهندسی راه و ساختمانی كشور در ایام الله دهه مبارك فجر در تلاش هستیم تا با همكاری طرف مشاركت از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهره‌مندی كاربران بسته به ایام عادی و پر ترافیك سال و ... حداكثر تسهیل ممكن را در تعیین نرخ عوارض مذكور قائل شویم.

وی در پایان گفت: با افتتاح قطعه یك این آزادراه مراحل اجرایی احداث قطعات ۲ و ۳  به طول مجموعا ۶۹ كیلومتر از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.