شناسهٔ خبر: 78535 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی:

پافشاری به ندادن اطلاعات و محرمانگی‌های خودساخته از موانع توسعه نظام آماری است/ عدم وجود داده و اطلاعات صحیح مهمترین چالش توسعه حمل و نقل/ همکاری سامانه جامع حوادث کشور وزارت راه و شهرسازی با مرکز آمار ایران

امیر محمود غفاری جلسه كمیته آمارهای بخشی وزارت راه و شهرسازی با حضور امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه كمیته آمارهای بخشی وزارت راه و شهرسازی با حضور امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع  وزارت راه و شهرسازی در ساختمان دادمان برگزار شد. در این جلسه معاونان و مدیران اقتصادی و محاسبات آماری مركز آمار ایران، دفتر آمارهای صنعت، معدن و زیربنایی و دفتر برنامه ریزی، پایش عملكرد و دبیرخانه شورایعالی مركز آمار ایران و مدیران و نمایندگان سازمان ها و شركت های تابعه حضور داشتند.

در این نشست پس از ارائه مطالب توسط معاون اقتصادی و محاسبات آماری و مدیر دفتر آمارهای صنعت، معدن و زیربنایی مركز آمار ایران، غفاری، رئیس كمیته آمارهای بخشی وزارت راه و شهرسازی، اولین و مهمترین گام در برنامه‌ریزی را اتقان داده‌ها بر شمرد، بر ضرورت تولید آمار و اطلاعات صحیح و متقن، تأكید کرد و در این زمینه مهم‌ترین گام را، ثبتی-مبنا کردن اطلاعات موجود در سامانه‌های آماری وزارتخانه دانست.

غفاری در این جلسه با اشاره به به موانع و مشكلاتی كه در این زمینه وجود دارد، گفت: آمار و اطلاعات بدون تحلیل و داده‌كاوی نتیجه مناسبی برای تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی، به همراه نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: همچنین پافشاری، بر در اختیار نگذاشتن آمار و اطلاعات به سایر افراد و محرمانگی‌های خود ساخته از دیگر موانع توسعه نظام آماری است و فرهنگ‌سازی در این زمینه یک وظیفه مهم به شمار می‌آیند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت وجود مدیریت واحد در حمل و نقل کشور برای تولید آمارهای یکپارچه، اظهار داشت: توسعه حمل و نقل هوشمند از اهم برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی بوده و چالش مهم اجرای آن عدم وجود داده و اطلاعات صحیح، دقیق و نحوه ثبت آن‌هاست.  

وی ضمن اشاره به تهیه تقویم زمان‌بندی پروژه‌های آماده افتتاح وزارت راه و شهرسازی تا پایان دولت دوازدهم و ارسال آن به ریاست جمهوری با تاکید بر پایش مستمر آن، گفت: فلش کارت‌های ارسال شده به هیات دولت، بیانگر وضع موجود و نیازهای وزارت راه و شهرسازی بوده و در این زمینه پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

وی تصریح کرد:‌ در خصوص ماده ۳۰ قانون احكام دایمی برنامه توسعه کشور، سامانه جامع حوادث کشور در وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده و در حال بهره‌برداری است و در این زمینه همكاری‌های لازم با مركز آمار ایران انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: لازم است جلسات کمیته‌های تخصصی آمار بخشی به صورت منظم و مستمر برگزار و زیربخش‌های كمیته تقویت شود. به این شکل به بررسی موانع و مشکلات موجود پرداخته شده و نسبت به ایجاد كارگروه‌های حمل و نقل اقدامات مناسب انجام می‌گیرد.