شناسهٔ خبر: 78594 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه نمایشگاه رونق تولید خبر داد

استفاده از ریل ملی در راه‌آهن چابهار-زاهدان / امضا قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری برای اولین بار در بخش راه‌آهن

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از امضا توافقنامه با هدف استفاده از ریل ملی تولید شرکت ذوب‌آهن در پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه رونق تولید که در مصلی تهران در حال برگزاری است اظهار داشت:  نکته مهم خودباوری است و هرکسی که در مسیر عزت و سربلندی حرکت کند به خودباوری رسیده و باید در این مسیر با ایمان کامل حاضر شود.

وی افزود: از لحظه پیروزی انقلاب اسلامی که ۴۱ سال از آن گذشته است،‌ استکبار جهانی این پيروزی را نپذیرفته و از تمام ظرفیت خود علیه انقلاب استفاده کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحریم‌ها در جهت توقف ملت است،‌ گفت: مقابله با تحریم‌ها به معني نپذیرفتن سلطه است. سلطه‌گران با تصويب تحریم‌ها به دنبال از بین بردن تمام مسیر‌های اصلی و باز گذاشتن مسیرهای فرعی هستند که آغشته به فساد است تا مقبولیت نظام را به چالش بکشاند.

وی با بیان اینکه قدرت سیاسی مستلزم برخورداری از قدرت اقتصادی است، گفت: رونق تولید یکی از جلوه‌های مقاوم سازی اقتصادی است و جلوه دیگر آن هدايت سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد و رونق تولید گفت: ما در تمام حوزه‌ها بر استفاده حداکثری از توان داخل هدفگذاری کرده‌ایم که نمود آن در بخش حمل‌ونقل ریلی با تولید ریل و سوزن قابل ملاحظه است. همچنین ظرفیت بسیار خوبی برای تولید ناوگان ریلی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی فراهم شده که با استقبال قابل توجهی از سوی تولیدکنندگان مواجه شده است.

اسلامی با اشاره به استفاده از ریل ملی برای اولین بار در پروژه ریلی چابهار-راهدان گفت: امروز توافقنامه این اقدام میان طرفین امضا و بر همین اساس واردات این کالا به طور کامل قطع می‌شود.

وی یادآور شد: بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور زیر بار  قرار دارد و به همين ميزان نيز در دست ساخت است. همچنین ۵ مرکز  استان کشور به شبکه ریلی طی دوره دولت هاي یازدهم و دوازدهم به شبکه ریلی متصل شد و اتصال ۴ استان دیگر در برنامه قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از افتتاح بیش از ۵۸۰ کیلومتر آزادراه  طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه در دست بهره‌برداری قرار دارد و به همین مقدار نیز در دست مطالعه و ساخت است.

اسلامی در پایان یادآور شد: برای اولین بار قرارداد با کنسرسیوم سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی منعقد شده است و امیدواریم با مجموعه این اقدامات در مسیر کسب درآمد پایدار برای کشور گام برداشته باشیم.